۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
دیدار با سفیر جدید عراق در تهران

نزدیک به دو ماه است که سفیر جدید جمهوری عراق در تهران، تعیین گردیده و در محل ماموریت خویش آغاز به کار کرده است.

وزارت امور خارجه عراق طی حکمی ، دکتر سعد جواد قندیل را به عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران تعیین کرد. وی پس از دیدارهای رسمی خود با مسوولین کشورش ودریافت استوارنامه ، ودیدار با همتای ایرانی خود در بغداد ، راهی تهران ومحلً ماموریت تازه خود گردید .از آنجا که همواره سعی بر این داشته ام پس از تقدیم استوارنامه سفیر تازه  وسپری شدن دیدارهای رسمی با رییس جمهور ونیز وزیر امور خارجه ، به دیدار با او رفته وضمن خوش آمدگویی ، وی را در ارتباط دادن با شخصیت های اجتماعی وحوزوی وجز اینها که خود یکی از راههای موفقیت یک سفیر در کشور میزبان بشمار می آید ، را یاری دهم. امًا حضور او  در تهران همزمان با سفر رییس جمهور کشورمان به عراق بود ، واز سوی دیگر چند سفر اینجانب در این هنگام ، همه موجب آن گردید که این دیدار با کمی تأخیر صورت پذیرد.

روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ساعت دو بعد الظهر که با هماهنگی دفتر وزیر امور خارجه عراق در بغداد تعیین گردیده بود ،در دفتر سفیر حاضر شده وبا استقبال گرم دکتر قندیل روبرو گردیدم.

دکتر سعد جواد قندیل ،زاده ۱۹۵۵ میلادی در کربلا است که تحصیلات خود را از مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک در بریتانیا طی کرده است. دکتر قندیل میان سال های ۱۹۸۲ – ۱۹۸۹ میلادی ،استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران و از سال ۱۹۹۰-۲۰۰۵ میلادی ،استاد دانشگاه هرتفوردشایر انگلستان بوده است.

او پس از فروپاشی رژیم بعث ،عضو مجلس انتقالی نمایندگان عراق و عضو کمیته تدوین قانون اساسی  و مشاور سیاسی معاون رئیس جمهور عراق و نیز سفیر عراق درفنلاند و لهستان و به صورت غیر مقیم در لتونی و لیتوانی و استونی بوده است. آخرین پست رسمی دکتر سعد قندیل ،سفارت عراق در پرتوریا از سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

قندیل در دوران رژیم بعث از اعضای إپوزیسیون عراق در خارج از کشور بوده و مدتی نیز رئیس دفتر معارضه عراق در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو بوده است.

در آغاز دیدار ، ضمن خوش آمدگویی به سفیر ، از آنجا که آگاه به حضورش در سه دهه پیش در دانشگاه امیر کبیر وعهده داری کرسی تدریس ازسوی او بودم ، انتظار داشتم که به زبان فارسی ،تسلًط داشته باشد لیکن اظهار داشت که تدریس من به زبان انگلیسی بود واکنون پس از گذشت سالها ودوری من از ایران ، تقریبا زبان فارسی را از یاد برده ام!

وی که از فعالیت های من در اعتاب مقدسه وجز اینها آگاهی داشت ، زمانی را در این راستا سخن گفته واز ویژگیها وتوسعه های صورت گرفته در کربلا ونجف وکاظمین وسامراء سخن راندیم. از آنجا که خود زاده در سرزمین مقدس کربلا می باشد ، خاطراتی را از این شهر وحرم وسنت های معمول در مواسم زیارتی بازگو نمود!

در این هنگام از جناب سفیر سوال کردم که می دانید چرا نام فامیل شما ( قندیل) است؟

ایشان پاسخ داد که روایات گوناگونی در خاندان ما در این باره وجود دارد لیکن بنظرم از آنجا که اغلب خاندان ما از خدًام حرم مطهر حسینی بوده اند ، احتمالا پست روشنایی را بر عهده داشته که بدین ترتیب نام خاندان ما به قندیل مشهور گردیده است. من در این هنگام توضیح دادم که شاه عباس صفوی برای نخستین بار ، در سال ۱۰۳۸ هجری هنگامی که به زیارت اعتاب مقدسه عراق مشرف گردید ، پس از رسیدگی به بازسازی این اعتاب ودستور گسترش وترمیم بارگاههای عراق ، مسوولیت های گوناگونی از جمله تولیت آستانه ،پست اذان ، پست غبار روبی ، پست کفشداری وپست روشنایی وجز اینها را بوجود آورده وبا مشورت از علمای بلاد در آن هنگام ، شخصیت ها وسرشناسانی از خاندان های مشهور ومعروف به صلاح را برای پست های یاد شده تعیین نمود ودر این راستا فرمان نامه هایی را بنام آنان صادر کرد که در پس صفویان ، حکومت عثمانی نیز مهر تایید بر این سنت صفوی زده ، وفرمان نامه های مشهور عثمانی را برای افراد وخاندانهای مشهور در نجف وکربلا وکاظمین وسامراء صادر نمود که تاکنون بسیاری از خاندان‌های مشهور وکهن این شهرها ، به داشتن یک یا چند فرمان نامه در خاندان خود افتخار کرده وآن را مدال افتخار وشرف برای تبار خویش بشمار می آورند!

سفیر اظهار داشت که امروز به اطلاعات خوبی در تین راستا ، آگاهی یافتم زیرا که این تاریخ وآگاهی از فرمان نامه ها را نداشتم! من به جناب سفیر ، اشاره نمودم که مدال افتخار خدمت به آستان حسینی را خاندان شما بیش از چهار قرن برسینه داشته ، وامروز شما با در اختیار گرفتن پست سفارت عراق در تهران ، مدال افتخار خادمی امیر المومنین ع وحضرت اباعبد الله الحسین ع وحضرت ابا الفضل ع وامامین همامین کاظمین ع وعسکریین را بر سینه قرار داده اید!

زیرا هیچ سفارتخانه ای در جهان وجود ندارد که در سال در حدود ده ملیون ویزا برای زائران علوی وحسینی وعباسی وکاظمی وعسکری علیهم السلام صادر نماید! از سوی دیگر لغو هزینه روادید میان دوکشور که با ورود وآغاز به عهده داری مسوولیت شما در این سفارت ، همراه وهم زمان گردیده است را باید به فال نیک گرفته ودر تاریخ قرن اخیر ، نام شما در این راستا به ثبت رسیده است که همه این افتخارات بدون تردید ، در نتیجه عنایت امامان ع به شما می باشد!

جناب دکتر سعد قندیل ، سفیر جمهوری عراق در تهران که از شخصیت والا ومتواضع ودر عین حال سیاستمداری برخوردار است ، ضمن تایید عرایض بنده ، إظهار امیدواری کرد که بتواند خدمات گسترده ای را علاوه بر مسوولیتهای سیاسی خود در این شرایط خاصً ایران ومنطقه ، به زائران حسینی وبه ویژه در ایام اربعین تقدیم دارد.

دراین هنگام بود که به ایشان اشاره نمودم ، امسال پیش بینی سه ملیون زائر اربعین را باید در نظر داشته باشند واز هم اکنون راهکارهای آن را در بوجود آورند!

همچنین پیشنهاد نمودم که ملًت ایران در انتظار آن می باشد که صدور روادید هم لغو شده وبار سنگین این کار از دوش عزیزان خدمتگزار در سفارت عراق برداشته شده وزائران ایرانی با ورود خود به مرزهای عراق ، تنها مهر ورود وخروج را دریافت دارند! جناب سفیر در پاسخ إظهار نمود که در این راستا با مسوولین دوکشور ، رایزنیهایی صورت گرفته که امیدواریم به این نتیجه رضایت بخش برسیم.

در پایان به رسم ادب واحترام ، یک جلد کلام الله مجید با خطً مرحوم میرزا احمد نیریزی که به سال ۱۱۲۲ هجری ، خوشنویس نامی سده یازده ودوازده ق را که در اصفهان کتابت شده وبصورت فکسمیله به زیور چاپ آراسته گردیده است ، تقدیم جناب سفیر نمودم. دکتر قندیل نیز در پایان این دیدار ، با تواضع وفروتنی که نشان از جایگاه شخصیتی وتبار او داشت ، مرا تا درب ساختمان سفارت بدرقه کرده وقول همکاری های لازم را در گسترش ارتباط او وخدماتش به یکدیگر دادیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =