۱ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
گام به گام در درون مقصوره پیامبر (ص)

ماه رمضان ، ماه ضیافت اللهی ، همواره برای من که بیش از دو دهه توفیق یار بود که این ماه عبادت و ضیافت و روزه داری را در جای جای مدینة الرسول ص و مسجد النبی و کنار خانه حضرت زهرا ع و محراب تهجًد و روضه مبارکه و ستون تهجد و ستون سریر و ستون حرس و درب خانه حضرت علیً معروف در درون مسجد و بقیع و در کنار تربت معصومان بخاک سپرده شده است.

این مکان و قبرستان احُد و مسجد قبا و مسجد ذوقبلتین و مسجد أحزاب و مسجد ردً الشمس و غار أُحُد و مشربه أُمً ابراهیم و خانه امام صادق ع در صُرًة و سرایا و مزار حضرت عبد الله ع ، پدر بزرگوار رسول خدا ص و ده ها مکان مقدس دیگر این شهر و نیز وجب به وجب مسجد الحرام و پیرامون آن لحظات و روزها و شب زنده داری های خود را سپری می کردم، قرین باشد.

اکنون که چندسالی است با شرایط و حساسیت های موجود ، محروم از این درک فیض گردیده ام، با نزدیک شدنش ، باری از غم فراق از این سرزمین وحی و قدمگاه های رسول خدا ص و امیر المومنین ع و همسر ولایت مدارش، بانوی دو جهان حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان والامقام شان  و یاران شان، بر تمامی وجودم، سنگینی کرده و تمامی روزها وشب ها وساعت های این ماه عزیز را بیاد آن روزها وشب ها در عالمی دیگر ، یعنی در دو بهشت برین روی زمین حجاز ، مکًه ومدینه سپری کرده ودر اندیشه خویش ، خود را در آن فضا حسً می نمایم!


از این رو در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان ، تصمیم بر این گرفتم که با تمام عزیزان و عاشقان سرزمین وحی، گام به گام، قدم برداشته و در فضای مجازی اما واقعی ، شما را به درون فضایی که سال ها قدمگاه و مسکن و خانه رسول خدا ص بوده و سپس پیکر مطهرش پس از رحلت ،در آن به خاک آرمیده شد ، برده و لذًتی روحانی را نصیب تان نمایم!
پس با لباس پاک روحانی و جسمانی ، دیدگان دل خویش را گسترده کرده و با گام هایی پرواز گونه که هیچ مانع و حصاری، یارای مقابله با آن را ندارد ، متواضعانه اما مشعوف حرکت خود را به درون این فضای ملائک پاسبان، که گاه صدای نزول وحی الهی را از زبان حضرت جبرائیل ع در کنار ستون جبرائیل ،و صدای رسول خدا ص و اظهار محبتش به آل کسا ، وصدای امیر المومنین ع ، و صدای حسنین علیهما السلام و صدا و همهمه هجوم به این خانه عرشی ، وناله حضرتش و دهها ، و نه بلکه صدها خاطره حقیقی تاریخ را در آن می توانید با گوش دل بشنوید و حسً کنید ، حرکت خود را آغاز می کنیم!

قفل مبارک درب مقصوره را که بر درب خانه حضرت زهرا ع است ، باز می کنیم وبه درون خانه حضرت زهرا ع که تقریبا در برابر باب جبرائیل در مسجد النبی قرار دارد ، گام می نهیم، خداوندا ، بارالها ، حتی پس از گذشت چهارده قرن ، برای ورود ونزدیک شدن ومتبرک گردیدن به مزار رسول خدا ص ، باید از درب دخت والامقامش ، یعنی بانوی دوجهان ، حضرت صدًیقه فاطمه ع باید گام به درون نهاد ! که این نیز خود حکمتی الهی در بر دارد!

در میانه این فضا کمی متمایل به چپ ، ضریح کوچکی از نوع فلز برنز قرار دارد که روی آن را با پارچه ای پوشانیده اند. افراد کهن مدینه از شیعه وسنًی اظهار می دارند که عثمانیان این صورت قبر را بصورت ضریح بوجود آورده و معتقدند ، مکان قبر مبارک حضرت زهرا ع در این مکان است که بدون تردید نمی توان قاطعانه این نظر را قبول کرد ، زیرا (شاء الله أن یکون قبرها مخفیاً) ، این مکان که در آن ستون جبرائیل نیز قرار دارد ، خود شاهدی است که بارها حضرت در این مکان نازل شده و وحی را بر پیامبرص  تقدیم داشته است.

لحظاتی را در کنار ضریح حضرت زهرا ع وستون جبرائیل ع درنگ کرده وبدون هیچ بیم وهراسی ، خود را به جای جای این فضا ،متبرک کرده وبه سوی درب مشهور خانه حضرت علی ع روی می آوریم!

در سمت جنوب شرقی این فضا که تقریبا چهار متر در ١١ متر است ودرب خانه حضرت علی ع نیز از سوی روضه در این مکان قرار دارد ، دری که حضرت تمام دربهای روبه مسجد را بست ( إلاً بابُ علیً )، پنجره این درب را وهابیان ، کتابخانه قرار داده اند که از دیده ها پنهان باشد!

از سمت چپ این فضا ودر کنار ضریح یاد شده ، دری کوچک قرار دارد که از آن به مقصوره یا محل دفن پیامبر ص گام نهاده می شود. این فضا که بصورت پنج ضلعی از سه متر زیر زمین تا سقف دیوار کشیده شده وبر آن پارچه سبزی قرار داده شده است. از فضای یاد شده حرکت کرده وگام به درون خانه حضرت ویا مشهور به مقصوره پیامبر ص می نهیم.
قبر مطهر حضرت در میانه این فضا قرار گرفته است. قرن ها است که هیچ کس به درون این فضای محصور راه نیافته واز درون آن هیچ آگاهی نداریم. فضای یاد شده از درون بصورت دیواری پنج ضلعی بوده ونوعا از بالای سر مبارک حضرت ، هیچ کس احتراما ، عبور نکرده واز این راه دوباره باید باز گشت. فضای معنوی درون وروحانیت موجود در آن که خود ،حضور رسول خدا ص وامیر المومنین ع وحضرت #زهرا ع و#حسنین  ع را در ذهن ما وهر آگاه به تاریخ اسلام تداعی می کند ، موجب زیبایی وفضای خاصًی در ذهن می گردد که به بر داشتن گام های کوچک وآرام ، چنین احساس می کنیم که این بزرگان وروحشان در این فضا وجود داشته وفشرده اینکه نمی توان شرایط روحی خود را به قلم وجز اینها توصیف نمود.

در این فضا ، سانت به سانت ،گام زده وچنان گام برمی داریم که تو گویی به احترام ، کف گامت را بر این بهشت روی زمین قرار نداده وبدون بال زدن ، تنها پرواز کرده وخود را به دیوار وجامه سبز متبرکی که بر روی دیوار پیرامون قبر مطهر قرار داده شده است تبرک کرده وبه راز ونیاز می پردازی!


لحظاتی که یک بار در زندگی رخ داده وچه زود سپری می گردد زیرا که زمان در این مکان به گونه دیگری به حرکت در می آید به گونه ای که تو نمی دانی در این لحظات باید چه کنی؟ واز کدام بخش بیشتر بهره ببری ؟ وخلاصه اینکه تو در این لحظات ، همچون رؤیایی چند ثانیه ای ، ناگاه ملاحظه می کنی که از درب خانه حضرت گام به برون می نهی!

السلام علیک یارسول الله
السلام علیکم یا اهل بیت النبوًة ورحمة الله وبرکاته

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =