۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کارهایی که پیش از سفر نباید فراموش کرد

​سفر برای هر کسی کاربردی متفاوت دارد. برای یک بیزنس‌من، سفر برای رسیدگی به کسب و کار یا برگزاری جلسات است. یک کارمند از سفر به عنوان یک فرصت استراحت و کسب انرژی برای ادامه فعالیت مفید در محیط کار استفاده می‌کند. بعضی‌ها هم محدودیت زمان ندارند و برای کسب تجربه جدید و دیدن شهرهای جدید و آشنایی با فرهنگ‌ها و مردم شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنند. جز هر کدام از این دسته‌ها هستید، برنامه‌ریزی برای سفر یکی از مهمترین بخش‌های سفر شما خواهد بود. اما برنامه‌ریزی سفر فقط تهیه راهنمای سفر و جاذبه‌های مقصد نیست.

انتخاب درست مقصد

با در نظر گرفتن علاقه‌مندی‌هایتان انتخاب‌هایتان را محدود کنید. ساحل و دریا دوست دارید یا آثار باستانی؟ به قصد طبیعت‌گردی و تفریح سفر می‌کنید یا خرید؟ می‌خواهید ایرانگردی کنید یا کشورهای دیگر را ببینید؟ بودجه شما چقدر است؟ با در نظر گرفتن این موارد گزینه‌های انتخاب شما محدود می‌شوند و راحت‌تر انتخاب می‌کنید.

با انتخاب مقصد می‌توانید روش سفر خود را تعیین کنید. سفر زمینی آزادی عمل بیشتری دارد. اما خستگی و خطرات راه در آن بیشتر است. اگر گزینه انتخابی شما هواپیماست انتخاب سخت‌تر می‌شود. چرا که برای انتخاب بهترین پرواز باید به موارد متعددی دقت داشته باشید. شرکت هواپیمایی، مستقیم یا توقف‌دار بودن پرواز، میزان توقف، شهر و فرودگاه ترانزیت و مهمتر از همه قیمت. استفاده از موتورهای جستجوی تخصصی سفر در اینجا می‌تواند به کار ما بیاید. در این سایت‌ها شما بدون اینکه نیاز به بازکردن چندین پنجره در مرورگرتان داشته باشید، می‌توانید در یکجا همه سایت‌ها را ببینید و با هم مقایسه کنید.

یکی از این موتورهای جستجو که در عین رایگان بودن کارایی بسیار بالایی دارد «Wego.ir» است. ویگو یک سرویس اصالتاً سنگاپوری است که از دو سه سال پیش در ایران شروع به فعالیت کرده است. علاوه بر مقایسه قیمت بلیط هواپیما در ویگو، امکان جستجو برای هتل و اقامتگاه هم در این سرویس پیش‌بینی شده است. در هر کدام از این بخش‌ها می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف، خیلی سریع پرواز یا هتل مورد نظرتان را پیدا کنید. خوبی ویگو امکان جستجوی بلیط داخلی ایران، بلیط‌های بین ایران و سایر کشورها و همچنین بلیط‌های داخلی سایر کشورهاست.

انتخاب محل اقامت در قدم بعدی جای می‌گیرد. با توجه به مقصد و نوع سفر شما، گزینه‌های اقامتی بسیار گسترده‌ای در اختیار شما هستند. از هتل‌های لوکس تا مهمانسرا، هاستل، اقامتگاه محلی، اقامتگاه جنگی یا ... انتخاب هر کدام از این‌ها می‌تواند تغییراتی را در برنامه سفر شما بدهد. با انتخاب هتل، از همراه بردن وسایل حمام، خواب و برخی لوازم بی‌نیاز خواهید شد. همچنین در خیلی از موارد صبحانه در هتل صرف می‌شود که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

بررسی و تهیه مدارک مورد نیاز

در سفرهای داخلی معمولاً همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه کافیست. برای اقامت در هتل و اقامتگاه‌های سنتی ارائه شناسنامه الزامیست. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، باید کارت ملی ارائه کنید. در سفرهای خارجی همراه داشتن پاسپورت از هر چیزی واجب‌تر است. همیشه یک کپی از پاسپورت همراه خود داشته باشید و یک کپی از آن هم در اختیار یک فرد قابل اعتماد قرار دهید تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار دهید.

اگر کشوری که قصد سفر به آن دارید نیاز به ویزا دارد در مورد مدت‌زمان و مدارک لازم برای اخذ ویزا تحقیق کنید. در حال حاضر ایران با چندین کشور از جمله ترکیه، ارمنستان، گرجستان، مالزی، نیکاراگوئه، ونزوئلا و سریلانکا قرارداد لغو ویزا دارد و کشورهایی نظیر لبنان، تاجیکستان، تانزانیا، ماداگاسکار، ساحل عاج، مالدیو، جمهوری آذربایجان و عمان هم امکان دریافت ویزای فرودگاهی دارند.

برخی کشورها برای ورود یا صدور ویزا شما را ملزم به زدن برخی واکسن‌ها می‌کنند. این موارد را از قبل بررسی کنید و انجام دهید و مدارک مربوط به آن را همراه خود داشته باشید. مدرک دیگری که حتماً باید همراه داشته باشید، بیمه مسافرتی است. اگرچه در سفرهای خارج از تور، خرید بیمه مسافرتی اختیاری است (به جز مواردی که از سوی کشور مقصد برای صدور ویزا الزامی است) با اینحال توصیه ما به شما این است که حتماً بیمه مسافرتی را تهیه کنید. چرا که پرداخت همین مبلغ کم بابت بیمه، گاهی بسیار مفید خواهد بود.

مدرک دیگری که هنگام خروج از کشور باید همراه داشته باشید، برگه پرداخت عوارض خروج از کشور است. طبق آخرین تغییرات مبلغ عوارض خروج از کشور از مرزهای هوایی، برای سفر اول 220هزار تومان است. این مبلغ در سفرهای هوایی بعدی به 330 و 440 هزار تومان افزایش می‌یابد. پرداخت عوارض را می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سامانه سداد به آدرس  sadadpsp.ir/tollpaymentانجام دهید. تا 20دقیقه پیش از حرکت می‌توانید این عوارض را پرداخت کنید.

همه چیز درباره پول

پیش از سفر بهتر است هزینه‌های سفر به شهر مقصد را بررسی کنید. وبسایت‌های زیادی هستند که می‌توانید این اطلاعات را از آنها دریافت کنید. از جمله وبسایت price of travel. این موضوع در سفرهای خارجی اهمیت بیشتری دارد. چرا که در سفرهای داخلی، عموماً قیمت‌ها ثابت است و از شهری به شهر دیگر تفاوت زیادی نمی‌کند. اما اگر بخواهید به کشوری دیگر سفر کنید، با دانستن هزینه‌ها می‌توانید برای مدت سفر خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و حدوداً مبلغی که برای مواردی نظیر غذا و نوشیدنی و تفریح و حمل و نقل نیاز دارید را تخمین می‌زنید.

نکته بعدی دانستن ضریب تبدیل ارز کشور مقصد با سایر ارزهاست. این ضریب را می‌توانید ازxe.com دریافت کنید. با دانستن این ضریب می‌توانید درباره همراه داشتن نوع ارز و میزان آن تصمیم درست بگیرید و بیش از نیاز پول همراه خود نبرید.

همیشه پیش از سفر مقداری حداقلی از ارز کشور مقصد را همراه خود داشته باشید. در اکثر فرودگاه‌های بین‌المللی و بزرگ صرافی‌های شبانه‌روزی وجود دارند. اما معمولاً این صرافی‌ها با کارمزد بالا یا نرخ تبدیل متفاوتی ارز را تبدیل می‌کنند. با همراه داشتن مقداری از ارز کشور مقصد از مراجعه به این صرافی‌ها بی‌نیاز می‌شوید.

نکته مالی دیگری که هنگام سفرهای خارجی باید به آن توجه داشته باشید، هزینه مالیات شهری یا City Tax است. این مبلغ به صورت نقدی و در هتل دریافت می‌شود و روی ووچر هتل محاسبه نمی‌شود. مالیات شهری در هر شهر و بر اساس کیفیت هتل متفاوت است. پس پیش از سفر حتماً این موضوع را بررسی کنید تا در هزینه‌های خود محاسبه کنید.

آماده سفر هستید؟ کدام یک از این موارد را تا حالا رعایت می‌کردید؟ آیا نکته دیگری دارید به این موارد اضافه کنید؟ زیر این مطلب نظرتان را بنویسید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =