۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴

بناهای تاریخی که پس از آتش‌سوزی‌های ویرانگر، بازسازی شده‌اند

شاید باورتان نشود ولی این بناها روزی در آتش سوخته بودند! +تصاویر

کلیسای بزرگ نوتردامِ پاریس، در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹، یک آتش سوزیِ فاجعه بار را تجربه کرد. سقف، دچار حریق شد (محققان همچنان در حال جست و جو برای معلوم کردن علت دقیق حادثه هستند) و در عرض چند ساعت، برج اصلی و مرکزی کلیسا، از یک سمت فرو ریخت. در نهایت، بیش از دو سومِ سقف نابود شد، همین چند وقت پیش هم بازار تبریز اسیر حریق شد، بازاری باستانی که ثبت یونسکو شده بود و علاوه بر اهمیت اقتصادی‌اش، از نظر فرهنگی نیز در جایگاه بسیار مهمی قرار داشت.

کلیسای نوتردام پس از آتش‌سوزی

وقتی امروز به عکس‌های کلیسا نگاه می‌کنیم، ممکن است اینطور به نظر برسد که اعلام زمان ۵ سال برای بازسازی آن زیادی خوش‌بینانه است. اما به هرحال، مناطق بزرگ و تاریخیِ دیگری هم بوده که آسیب‌های شدیدی از آتش‌سوزی دیده‌ و در مدت زمان کوتاهی به طور کامل، بازسازی شده‌اند. امیدواریم بازار تبریز هم خیلی زود بازسازی شود.

Selby Abbey - انگلستان

Selby Abbey، یورک‌شایر

Selby Abbey، به لحاظ تاریخی، هم دوره نوتردام به حساب می‌آید و عملیات ساخت آن، در سال ۱۰۶۹ آغاز و در ۱۵۳۹ پایان یافت. این صومعه، یکی از ثروتمندترین‌های یورک‌شایر و از معدود کلیساهای به جا مانده از دوران قرون وسطی در انگلستان بود. در حالی که از زمان ساختش، به تعمیر و بازسازی نیاز داشت (مثل بسیاری از بناها که قدمتی مشابه آن دارند) اما، در آتش‌سوزی سال ۱۹۰۶ تقریبا به طور کامل نابود شد.

کمی بعد از نیمه شب ۱۹ اکتبر ۱۹۰۶، فردریک اسکایس، نوازنده ارگِ کلیسا، متوجه شعله‌های آتش شد، که از یکی از تالارها به درون می‌آمد. کارگرها شب قبل تا دیروقت روی بعضی قسمت‌های کلیسار کار و سعی می‌کردند که یک موتور جدید برای تامین برق را در جایی نصب کنند. در ابتدا اینطور گزارش شد که همین موتور، باعث آتش‌سوزی شده اما بعدها و با تحقیقات بیشتر این موضوع تکذیب شد.

Selby Abbey، پس از آتش‌سوزی سال ۱۹۰۶   

در نهایت، آتش سقف قسمت گروه کر، برج ناقوس و ۸ ناقوس کلیسا را کاملا ویران کرد. همچنین تمام بخش‌های ورودی از بین رفت، اما پنجره شرقی که شیشه‌های رنگی آن متعلق به قرن ۱۴ بودند نجات پیدا کرد.

برای بازسازی کلیسا، معماری به نام جان اولدرید اسکات و با دستمزدی در حدود ۵۰۰۰۰ پوند استخدام شد (رقمی که در سال ۲۰۱۸ معدل ۵۲۰۰۰۰۰ پوند است). این بنا، یک سال بعد و در ۱۹ اکتبر ۱۹۰۷ بازگشایی شد و بخش کُر هم دقیقا دو سال بعد از آن تکمیل شد.

York Minster - انگلستان

York Minster، واقع در یورک انگلستان

York Minster ، همانطور که از اسم کاملش، یعنی کلیسای جامعِ سنت پیتر در یورک، پیداست، جایگاه اسقف اعظمِ یورک و یکی از بزرگ‌ترین کلیساها در نوع خودش در شمال انگلستان به حساب می‌آید. این کلیسا، کمی قبل از نوتردام و در سال ۶۲۷ تاسیس شد، اما ساختِ سازه‌ها و اجزای گوتیک آن، تا سال ۱۲۲۰ شروع نشده بود. پس از تکمیل و در سال ۱۴۷۲ این کلیسا رسما تقدیس شد.

در ساعات ابتدایی صبح روز ۹ جولای سال ۱۹۸۴، آتش، از بال جنوبی کلیسا آغاز شد. به منظور نجات دادن بخش‌های بیشتر کلیسا از ویرانیِ کامل، تصمیمی توسط آتش‌نشانان گرفته شد؛ اینکه با فشارِ آب شیلنگ‌های آتش‌نشانی، سقف بال جنوبی را تخریب کنند تا از سرعت سرایت آتش به سایر جاها جلوگیری کنند.

داخل کلیسای York Minster؛ بزرگ‌ترین کلیسای جامع گوتیک در شمال اروپا

وقتی که تیم مهار آتش، در حال رسیدگی به اوضاع بودند، مقامات رسمی کلیسا سعی داشتند تا آنجا که می‌توانند، برخی لوازم و اشیای تاریخی را از داخل ساختمان خارج کنند. در کمال تعجب، پنجره‌ای که به شکل گل، با شیشه‌های رنگی و در بال جنوبی قرار داشت کاملا سالم ماند، اما فشار ناشی از آتش شیشه‌های آن را خرد کرد. با وجود این سطح عظیم از آسیب، همه اینها در عرض ۴ سال بازسازی شدند و برای جشنی که با حضور ملکه الیزابت دوم ترتیب داده شده بود، به سر جای اولشان برگشتند.

تحقیقات، پس از آتش‌سوزی مشخص کرد که احتمالا، علت اصلی حادثه رعد و برق بوده است. کل پروژه بازسازی، در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید و حدود ۲۵/۲ میلیون پوند، هزینه داشت. این هزینه شامل ساخت یک سقف جدید هم می‌شد؛ سقفی که توسط کودکان طراحی شده بود. به نظر می‌رسد که اگر قرار بود روند بازسازی پنجره بزرگ شرقی، به زمان حال موکول شود، هزینه بازسازی تقریبا به حدود ۲۳ میلیون پوند می‌رسید.

کاخ وینزور - انگلستان

کاخ وینزور- تغییر نگهبان ها

کاخ وینزور، که در اصل، در قرن یازدهم، توسط ویلیامِ فاتح ساخته شده، یکی از چندین اقامتگاه خاندان سلطنتی است، که برای سکونت‌های طولانی مدت در نظر گرفته می‌شود. در طول قرن‌ها، بارها نوسازی شده و بخش‌هایی به آن افزوده شده است و حالا، یک منزل بسیار راحت است که مرتبا مورد استفاده خاندان سلطنتی قرار می‌گیرد. ضمنا بزرگ‌ترین قلعه مسکونی دنیاست که حدود ۵۰۰ نفر در آن زندگی و کار می‌کنند.

سقف جدید تالار سنت جرج با تیرهای چکشی که توسط گیلز داونز طراحی و ساخت آن در سال ۱۹۹۷ تکمیل شده است.

آتش‌سوزی که در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاد، تلفات و خساراتی را به بخش عمده‌ای از این کاخ مسکونی وارد کرد و به خاطر اینکه مهار آن حدود ۱۵ ساعت طول کشید، باعث ایجاد آسیب‌های جدی به بخش بالایی شد. گویا حادثه از آنجا آغاز می‌شود که یک پرده، در نزدیکی محراب کلیسای خصوصی کاخ شعله‌ور می‌شود و آتش، به سرعت منتشر شده و در ادامه، علاوه بر آسیب به بیش از ۱۰۰ نفر،  ۹ اتاق اقامتی را هم نابود می‌کند.

نقاشی که در سال 1848، از کلیسای خصوصی واقع در کاخ وینزور توسط جوزف نش کشیده شده است.

درست مثل York Minster و نوتردام، تمام کارمندان با عجله سعی می‌کردند به داخل بروند و تا جایی که ممکن است، وسایل و آثار هنری ارزشمند را نجات بدهند؛ خوشبختانه چند اتاقِ نزدیک‌تر به آتش، به دلیل بازسازی و تعمیرات تقریبا خالی بودند. همانطور که در هر آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، جدای از صدمات آتش، گاهی خسارت‌های ناشی از پاشیدنِ آب، برای مهار آتش هم بسیار قابل توجه و سنگین است و نیاز به عملیات بازسازی را جدی‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. به منظور تامین هزینه‌های تعمیرات کاخ، بخشی از کاخ باکینگهام، برای بازدید عموم باز شد. تعمیرات اقامتگاه سلطنتی، ۳۷ میلیون پوند هزینه برداشت و در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید.

Parliament Hill- کانادا

مجموعه ساختمان‌های مجلس، در صبح روز بعد از آتش‌سوزیِ سال ۱۹۱۶

 Parliament Hill، نامی است که به یکی از بلندترین بخش‌های شهر اُتاوا، واقع در کانادا اطلاق می‌شود؛ جایی در حاشیه رودخانه اُتاوا. مجموعه‌ای از ساختمان‌های این منطقه، متعلق به مجلس کانادا است و به سبک گوتیک پیشرفته ساخته شده است.

وقتی که ملکه ویکتوریا، در سال ۱۸۵۹ اتاوا را به عنوان پایتخت استان یا منطقه کانادا، انتخاب کرد، عملیات ساخت و ساز در این بناهای تاریخی آغاز شد. با این حال، در سال ۱۹۱۶ یک آتش‌سوزی بزرگ، بلوک مرکزی این مجموعه را از بین برد. علاوه بر اینکه مبارزه با آتش و مهار آن، اساسا کار بسیار پیچیده ای است، این حادثه در ماه فوریه اتفاق افتاد که هوای اتاوا به طرز عجیبی سرد است.

سربازان ارتش به مناسبت تولد ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۶۸ تیر هوایی شلیک می‌کنند.

فقط کتابخانه اصلی، آن هم به لطف تلاش‌های کارمندِ آن مایکل مک کورمک، از این آتش‌سوزی جان سالم به در برد؛ کسی که درهای آهنی بزرگ را بسته بود، تا جلوی انتشار آتش به مجموعه‌های ارزشمند کتاب را بگیرد.

تجدید بنای بخش مرکزی ساختمان، از سپتامبر همان سال آغاز و در سال ۱۹۲۷ به پایان رسید. ضمن اینکه به مجموعه قبلی، یک برج ناقوس هم اضافه شد و به افتخار مقام کانادایی‌هایی که در خلال جنگ جهانی اول مبارزه کردند و جان خود را از دست دادند، به نام "برج صلح" نام‌گذاری شد.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =