۶ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
رییس صداوسیما به گلایه رهبری واکنش نشان داد

پس از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری درباره فرسایش زبان فارسی و گله‌مندی ایشان از ترویج زبان بی‌هویت در صداوسیما، رئیس این سازمان، وظایفی جدید را برای شورای تخصصی مجریان و دفتر موسیقی و سرود تعریف کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس سازمان صداوسیما در دستوری ویژه، وظایف جدیدی برای شورای تخصصی مجریان و دفتر موسیقی و سرود، جهت نظارت دقیق‌تر در صیانت از زبان فارسی اصیل، مشخص کرد.

این تغییر پس از آن صورت می‌گیرد که مقام معظم رهبری در دیدار با اهالی شعر و ادبیات (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است. از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند.»

در واکنش به این سخنان، عبدالعلی علی‌عسکری، دستوری را به این شرح صادر کرد: «علاوه بر مرکز نظارت و ارزیابی سازمان که پیش از این مقرر شده بود به صورت روزانه گزارشی از عملکرد مجریان در رعایت زبان فارسی تدوین و به مسئولان شبکه‌ها ابلاغ کند. شورای تخصصی مجریان باید بر مبنای این گزارش نظام تشویقی و تنبیهی دقیقی برای مجریان در این زمینه طراحی و به فوریت آن را اجرا کند.»

رئیس صداوسیما با اشاره به سخنان دیشب رهبر انقلاب و انتقاد از برخی شعرهایی که در موسیقی پایانی بعضی سریال‌ها استفاده می‌شود، خطاب به دفتر موسیقی و سرود دستور داد تا با تشکیل شورای جدیدی، شعرهای پیشنهادی در این زمینه را علاوه بر بررسی معمول، یک‌بار دیگر با حساسیت و سختگیری بیشتر بررسی کند و آن را با اصول زبان و ادبیات فارسی اصیل تطبیق دهد.

علی‌عسکری در این دستور به دفتر موسیقی و سرود تاکید کرده است: «برغم اینکه پیش از این اشعار ارائه شده برای تولید موسیقی پایانی مجموعه‌های تلویزیونی در آن دفتر بررسی می‌شده است، اما با توجه به بیانات اخیر رهبر انقلاب، ضروری است با بازمهندسی نظام بررسی این اشعار، شورای جدیدی تشکیل دهید و با نظارتی ویژه، شعر و ادب فارسی را پاس بدارید.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 1
    می گذاشت در عمومی شده می ذاشت کوتاه شده کام بک و سلول تبدیل کردین یاخته که کسی نپذیرفته
  • Developed country IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    11 0
    سیستم نوین تغییرات در صدا و سیما: "لیست خوب‌ها و بدها به همراه ضربدرهای آنچنانی"
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    48 0
    کاش این غیرت و حمیت و این عجله رو برای حل مشکلات مردم هم داشتن
  • محمدرضا IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    39 0
    عوضش عربیمون خیلی تقویت شده...
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    3 34
    از آقای علی عسکر انتظار می رود که حداقل در همین نامه نگاری خودشان به درستی نگرانی های رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهند. مثلا واژه تلویزیون که حضرت آقا مستقیم و صریح بیان کردند که بهتر است تلویزیان باشد را رعایت کنند تا ما باورمان بشود که این نامه نگاری ها واقعی هستند نه صرفا کارهای نمایشی