چه شد که الناز شاکردوست متحول شد؟

الناز شاکردوست بعد از چند سال کم‌کاری از هنرپیشه گیشه‌ای و بازی در فیلم‌های بعضا شانه تخم‌مرغی یکباره با نمایشی فوق‌العاده توانست بهترین نقش سال‌های هنرپیشگی‌اش را ایفا کند اما چه اتفاقی او را اینچنین متحول کرد؟

فاطمه پاقلعه‌نژاد-  نگاهی به فیلم‌شناسی الناز شاکردوست نشان می‌دهد که او همچون مهناز افشار و بهرام رادان، روزی در زندگی سینمایی‌اش به نقطه‌ای رسیده که یک تصمیم کبری بگیرد.
شاکردوست با «مجردها» به عنوان یک هنرجوی جدید در سینمای ایران نامی میان نام‌ها پیدا کرد. او در یک دوره ده ساله شلوغ، به‌قدری فیلم بازی کرد که همین حالا با ۱۵سال سابقه بازیگری اندازه چندبرابر ستاره‌های میانسال سینمای ایران در کارنامه‌اش نام فیلم‌های مختلف و کارگردان‌های متفاوت وجود دارد. سیمای ظاهری‌اش کمک بسیاری برایش بود که درست مثل مهناز افشار بتواند سوپراستار گیشه‌ای شود. شاید همین هم باعث شد تا عامه‌پسندی را پیشه کرده و تقریبا به هیچ پیشنهادی برای بازی در فیلم‌ها نه نگوید. فیلم‌هایی که تعداد زیادی از آنها سطحی بودند و شاید حتی می‌شد آنها را در لیست فیلم‌های شانه تخم‌مرغی طبقه‌بندی کرد.

شاکردوست اما از سال۹۳  چند وقتی تصمیم به دوری از سینما گرفت و سفری به خارج از کشور سبب شد تا او ورژن جدیدی از الناز شاکردوست ارائه کند.
همان تحولی که یک‌باره در مهناز افشار رخ داد. بازیگری که جوان اول فیلم‌های دختر و پسری سال‌های دهه هفتاد و هشتاد سینمای ایران بود. زوج بهرام رادان و رضا گلزار در خیلی از فیلم‌هایی که خوب فروختند اما ماندگار نشدند.

یک نقش اما در «طبقه سوم» از او بازیگر جدیدی ساخت.

کیوان کثیریان منتقد سینمایی و دبیر وقت جشنواره منتقدان سینما می‌گوید: «بازی او در فیلم «طبقه سوم» برای اولین‌بار توسط انجمن منتقدان دیده و تحسین شد. جایزه‌ای که به گمانم تغییر مسیری در زندگی بازیگری خانم افشار شد.» او درست می‌گوید. تقریبا همه فیلم‌های بعد از این فیلم، تحول را در مهناز افشار نشان می‌داد. حتی کارهای طنزی که بعد از «طبقه سوم» در آنها ایفای نقش کرد. از «برف روی کاج‌ها» تا کار با خیلی دیگر از کارگردانان سرشناس و جوایزی که برای آنها گرفت یا سیمرغ‌هایی که کاندید دریافتشان از دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر شد.

همین روند را بهرام رادان هم طی کرد. بازی در «گاوخونی» آغاز راه تغییر این بازیگر بود و به سیمرغ بلورین برای فیلم «سنتوری» منتهی شد.

این مسیری بود که شاید رضا گلزار هم می‌توانست با بیضایی یا حاتمی‌کیا تجربه کند اما او همچنان سوپراستار بودن و گیشه و تاکید دوربین روی زیبایی‌های بصری برایش در اولویت بودند.

بازی در «خفه‌گی» اما آن نقطه طلایی تغییر در فلسفه بازیگری الناز شاکردوست بود. سال قبل او در فیلم فریدون جیرانی بازی کرد و همان زمان این کارگردان سرشناس درباره بازیش به خبرآنلاین گفت: «تمام تصاویری که از الناز در ذهن دارید را فراموش کنید. او خواسته عوض شود و بازیگر جدیدی باشد. اینکه از زیبایی ظاهری‌اش گذشته و نقشی را با گریمی خاص بازی می‌کند نشان از این تغییر دارد.»
شاکردوست این تفاوت و تلاش برای کار روی بازیگری‌اش را سال بعد با نرگس آبیار تجربه کرد. کارگردانی که پیش‌تر از مریلا زارعی هم در «شیار۱۴۳» یک بازی فوق‌العاده گرفته بود اینجا هم با هوتن شکیبا، هم شبنم مقدمی و هم سوپر بازی کم دیالوگ فرشته صدرعرفایی نشان داده بود توانایی بالایی در بازی گرفتن از هنرپیشه‌هایش دارد.

او در «شبی که ماه کامل شد»، از الناز شاکردوست یک دختر ساده شهرستانی ساخته که در دل معصومیت و سادگی نقش چطور باید خشن شود و تقریبا در همه این مسیرِ تغییرات شخصیتی کاراکتر، بازیگر توانسته از پس نقشش بربیاید و اولین سیمرغ بلورین زندگی بازیگری‌اش را بگیرد.سیمرغی که هنگام دریافت آن از با صدایی که از شوق می‌لرزید از هزاران باری گفت که برای خود راه رسیدن تا سِن اختتامیه جشنواره فجر و دریافت سیمرغ را تجسم کرده بود و حالا پس از سال‌ها آن تجسم به واقعیت تبدیل شده است.
باید دید این ستاره پرفالوور سینمای ایران که پس از گرفتن سیمرغ در «مطرب» مصطفی کیایی کنار پرویز پرستویی بازی کرده، می تواند تحولی را که برایش سختی کشیده، حفظ کند و در دهه چهارم زندگی به چهره‌ای ماندگار در سینمای ایران بدل شود؟

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    43 10
    چه خبر مهمی
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    63 31
    فیلم سفارشی بازی کردن و دریافت جایزه سفارشی، خیلی با فیلمهای شانه تخم مرغی فرقی ندارد. همچین تحولی در بازیگری ایشان رخ نداده. فقط سفارشی ساز بازی کرده و جایزشو گرفته.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      28 14
      اين فيلم سفارشى، فيلم خفگى جيرانى چطور؟؟ الناز شاكردوست اهل اين داستانها نيست.... اى كاش گلزار يه كم از بهرام رادان و الناز شاكردوست ياد ميگرفت
    • US ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
      19 14
      باشه تو خوبی
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      1 0
      جان ؟؟ اصلا چطور میتونی این حرفو بزنی و بازیش تو فیلمی مثل شبی که ماه کامل شد رو با فیلمی مثل چپ دست مقایسه کنی؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      2 0
      فیلم غیر سفارشی چیه ؟ امثال ابد و یک روز و گشت ارشاد ؟؟؟ حاضرم تمام سینمای ایران سفارشی بشه اگر قراره انقدر با کیفیت بشه فیام ها
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    3 14
    یعنی بعد اینهمه سال کار در سینما نباید حداقل یه فیلم درست و حسابی در کارنامه کاری این بانوی مهروی ایرانی باشه لتفاقا با بازی در این فیلمها ثابت کرد بجز چهره زیبا استعداد خوبی هم داره
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    15 5
    این جشنواره ها نیستند که به آدمها اعتبار می دهند بلکه آدمها هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند مثلا وقتی در جشنواره فیلم فجر همه استعدادهای کارگرادانی و بازیگری حضور داشته باشند این شلوغی حضور هنرمندان است که به چنین جشنواره ای رونق و اعتبار می دهد و طییعتا رقابت نفسگیر برای کسب جایزه که به دلیل همین رقابت شدید اعتبار به ارمغان می آورد اما در غیاب فیلمسازان برجسته و بازیگران درست و درمان طبیعتا جایزه ها به فیلم های آب دوغ خیاری و بازیگران آنها می رسد که بعد می شود دلیل برجستگی این فیلم ها و بازیگران آنها نه اینکه واقعا کار خارق العاده ای کرده باشند. شیخ اجل سعدی شیرازی می فرماید: جوهر اگر در خلاب افتد همچنان نفیس است و غبار اگر به فلک رسد همان خسیس...
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    5 5
    واقعا چه اهمیتی داره؟
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    16 8
    مهناز افشار کیه بابا دیگه دوره اش تموم شد به تاریخ پیوست...
  • ناشناس RU ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    13 5
    بابا الناز شاکر دوست و گلزار و مهناز افشار و بهرام رادان همه کلیشه آیی هستند پول مفت میگیرن بازی بد
  • احمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    13 3
    خیلی قبل تر یعنی در سال 1386 الناز شاکردوست در نقش یک دختر دهاتی در فیلم "باد در علفزار می پیچد" به کارگردانی خسرو معصومی بازی کرده است. من وقتی این فیلم را دیدم متوجه شدم که او می تواند نقش های بهتری هم بازی کند. استعداد بازیگری دارد و این کارگردان ها هستند که باید بتونند ازش بازی بگیرند. با آرزوی موفقیت برای ایشون و تمام هنرمندان کشورمان
  • احمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    5 1
    همین که خبر را خواندی و کامنت دادی، یعنی مورد توجه شما بوده. ضمنا خبر مهم از نظر شما چیه؟ توجه کنید که این خبر در صفحه فرهنگ و بخش سینما آمده است. انتظار نداری که در این بخش، تحلیل اقتصادی یا سیاسی بنویسند؟ ضمنا اگر یک خبر از یک بازیگر درجه سوم هالیوود اینجا درج می شد، به به و چه چه می گفتید.مثلا اگر یک بازیگر آمریکایی با یک مدل وارد رابطه میشد، از نظر شما این میشه یک خبر مهم! ولی این بازیگر چون ایرانی است، بنابراین از نظر شما، خبرهاش هم ارزشی ندارند. فیلم های ایرانی را شاید مسخره کنید ولی برای اینکه بقیه دنیا چه نظری در مورد فیلم های ایرانی دارند، کافیه کامنت های یوتیوب در زیر این فیلم ها را بخوانید. البته اونایی که انگلیسی هستند، چون اکثر کامنت های فارسی فحش هستند!