رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است نامه رئیس جمهور در رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی امورخارجه تاثیر داشته است

هر چند بروجری روز گذشته در مقام دفاع از علی اکبر صالحی در مجلس بر آمد، اما در نهایت صالحی 146 رای نمایندگان را کسب کرد. بروجردی معتقد است انتشار نامه اخیر رئیس جمهور بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری درباره پرهیز از علنی کردن اختلافات بین قوا است. در ادامه گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس کمیسییون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نامه اخیر رئیس جمهور را بخوانید:

***

آقای بروجردی! فکر می کنید «محتوای» نامه اخیر رئیس جمهور به نمایندگان اشتباه بوده یا روش انتشار رسانه ای آن. برخی معتقدند که نامه آقای احمدی نژاد در واقع با هدف در میان گذاشتن مشکلات قوای مجریه با نمایندگان مجلس مطرح شده است و در حال حاضر هم نباید به آن دامن زد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
یک اصل را مقام معظم رهبری تبیین فرمودند و آن این است که روسای قوا از علنی کردن اختلاف نظرهای خود در سطح جامعه بپرهیزند. بالاخره در تمام کشورهای آزاد و دموکراتیک اختلاف نظر وجود دارد و خیلی هم طبیعی است. منتها اینکه این اختلافات در بالاترین سطح قوا، با مشاجره  و گفت وگو های رسانه ای بدل شود، قطعا نه به نفع  ملت است، نه به نفع روسای قوا و مهمتر از همه برخلاف نظر صریح  مقام معظم رهبری است و در عمل هم مشکلی را حل نمی کند.

آنچه به عنوان یک ایراد در این زمینه مطرح است این است که نباید این اختلافات رسانه ای شود و نامه ای را هم که تعداد زیادی از نمایندگان در این زمینه امضا کردند و شالوده اش همین قضیه است و الا اختلاف نظر همان طور که عرض کردم در هر نظام سیاسی وجود دارد و طبیعی هم است.

چقدر مستندات حقوقی نامه آقای رئیس جمهور درباره ایراداتی که به مجلس و مجمع تشخیص داشتند را وارد می دانید؟
بنده حقوقدان نیستم ولی از حقوقدانانی که در این زمینه تخصص دارند شنیدم که مستندات نامه آقای رئیس جمهور حقوقی نیست و بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد، بالاخره کار حقوقی یک کار تخصصی است.

با توجه به اینکه برنامه پنجم به دولت ابلاغ شده است، برخی معتقد بودند انتشار این نامه در این مقطع با هدف اثر گذاری روی تصمیم نهایی مجمع تشخیص انجام گرفته است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
چرایی زمان انتشار این نامه را باید از خود آقای احمدی نژاد سوال کنید نه از ما. من آنچه می توان بگویم این است که انتشار این نامه برخلاف انتظار ما بود. برای همه مسئولان نظام کلام مقام معظم رهبری به لحاظ شرعی و قانونی حجت است. بنابراین بعد از فرمایشات ایشان درباره اینکه اختلاف نظر های قوا بروز و ظهور نداشته باشد و سران قوا اختلاف هایشان را در درون خودشان رفع کنند. مهمترین ایراد این نامه، نوشتن همین موضوعی بود که متاسفانه واقع شد. به نظر می رسد باید درس عبرتی برای آینده باشد. بالاخره ما تا چندی دیگر بحث بودجه سال 90 را داریم و اختلاف نظر خیلی طبیعی است، منتها اینکه این قبیل موضوعات به رسانه ها و بحث مطبوعاتی و موضع گیری های علنی کشیده نشود، یک ضرورت جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

برخلاف پیش بینی ها رای آقای صالحی در مجلس، رای خوبی نبود. می شود این تحلیل را کرد که نامه آقای رئیس جمهور در رای اعتماد نمایندگان تاثیر داشته است؟
من تصورم این است که آن نامه در رای به آقای صالحی تاثیر گذار بود البته شاید برخورد با وزیر سابق خارجه هم بی تاثیر در این تصمیم نبوده است.

ولی قبول دارید که نمایندگان به دلیل اینکه وزارت خارجه از وزارتخانه های مهم در هر کابینه است می توانستند رای بهتری را به آقای صالحی بدهند. ضمن اینکه این رای می توانست در ثبات ایشان در عرصه خارجی تاثیر کذار باشد.
بنده در این جهت در مجلس تلاش کردم. شما می دانید که بنده کمتر در مجلس صحبت می کنم اما در این مورد شخصا وقت برای صحبت گرفتم اما بالاخره برخی چیز ها از ید قدرت ما خارج است. بعد از عزل آقای متکی بنده به این موضوع تاکید کردم که بهتر است هر چه سریعتر وزیر امور خارجه معرفی شود. شاید اگر قبل از این نامه آقای صالحی به مجلس معرفی می شدند میزان رای ایشان بیشتر بود.

/3028

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    یعنی نماینده هامون با رییس جمهور لج کردند؟نتوانستند بین مسایل مختلف تفکیک قایل بشوند ؟اگر نامه رییس جمهور اشتباه است جواب منطقی و منصفانه را می طلبد نه یک دهن کجی بچه گانه آن هم بر سر حقوق ملت . جدا دستشان درد نکند .
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    با اين سخنان نشان داديد كه نمايندگان مجلس كارشناس نيستند بلكه لجبازاني هستند