۳ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
شرایط سر بریدن خروس و رای جالب یک قاضی

رئیس قوه قضاییه فراخوان داده است هر کسی درباره اصلاح عملکرد این قوه، پیشنهاد دارد، بنویسد. یکی از پیشنهادها، راحت و روان نویسی احکام و آرای دادگاه هاست. برخی از قضات به اندازه ای احکام و آرای خود را با عبارات سخت و مغلق حقوقی و فقهی همراه می کنند که فهم معنی رای دادگاه، از عهده مخاطبان رای که طرفین پرونده هستند، خارج است.

در یک پرونده فسخ پیش فروش آپارتمان، رایی در شعبه ... دادگاه حقوقی تهران در ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ صادر شده است که فهمیدن بخشهایی از آن، بسیار مشکل است. مثلا در این رای قاضی بیان داشته: «وجود خیار برای فروشنده مأذون، مانع انتقال توسط خریدار نیست...در عقد بیع وجود خیار فسخ برای متبایعین با وجود اجلی برای تسلیم مبیع یا تأدیه ثمن (به طور تمثیلی) مانع انتقال نمی‌شود... حال سؤال اینست با توجه به فسخ قرارداد حقوق من له الخیار خوانده اول و دوم چه می‌شود در این فرض مشهور فقهاء قدیم و جدید اعتقاد دارند چون تصرف در زمان خیار و تصرف غابن صحیح و لازم است و لذا موجبی برای تزلزل عقد اولیه وجود ندارد و قبل از ظهور حق فسخ برای خوانده ردیف اول (فروشنده اولیه) خیار فعلیت نداشته و تصرف اولیه موجب فسخ قرارداد خواهان نمی‌شود در این وضعیت مبیع در حکم تلف (تلف حکمی) بوده و من له الخیار باید بدل عین را یوم الفسخ از خریدار اول (خوانده ردیف دوم) بگیرد ...»

در نهایت، پس از این استدلال پیچیده و فنی، قاضی به سادگی رای داده است: «فلذا دادگاه... ه. حکم بر الزام خوانده ردیف اول (قائم مقام قانونی ۱- اخذ پایانکار ۲- صورتمجلس تفکیکی ۳- انتقال سند رسمی واحد مورد ترافع ۴- تحویل یکدستگاه آپارتمان واقع در طبقه دوم شرقی (سوم عرفی) به انضمام پارکینگ و انباری متعلقه از پلاک ثبتی ... بخش ۱۱ تهران و کلیه خسارات دادرسی و حق الوکاله در حق خواهان صادر و اعلام می‌دارد.»

پیشنهاد:
نقل شده شخصی می خواست خروس سرببرد، بلد نبود به طریق شرعی، حیوان را سر ببرد. به پسرش گفت برو به پیشنماز مسجد بگو پدرم می پرسد چطور خروس را سر ببرم که حرام نشود؟ پسر رفت و به پیشنماز مسجد رسید که بر سر سجاده بود، سئوال پدر را بازگو کرد. پیشنماز گفت: «احبار اربعه مقطوع تا ذبح شرعی محصول شود.» پسر نزد پدر بازگشت. پدر پرسید پیشنماز چه جواب داد؟ پسر گفت: پاسخی نداد. بر سر سجاده بود و دعا می خواند.

همانطور که در بخش نهایی این رای، قاضی به سادگی درباره تعیین تکلیف پرونده رای داده بود، بهتر بود در مسیر استدلال و گردش پرونده هم روان نوشتن و قابل فهم عامه بودن آرا را در نظر می داشت تا ضمن اطلاع طرفهای دعوا از محتوای استدلال، از تکرار موارد مشابه در جامعه پیشگیری شود.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1270978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =