۶ نفر
۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
وقتی راهبرد و سیاست صحیح تولید موشک جواب داد

پهپاد RQ-۴ آمریکایی که یک وسیله پرنده بسیار پیشرفته هدایت شونده و هوشمند و رادار گریز آمریکایی است و به راحتی بر روی کشورهای جهان جولان میدهد و کسی هم در دنیا برای جاسوسی به او چیزی نمیتوانست بگوید و اعتراض نماید توسط سیستم های پدافند هوایی کشور ردیابی و شناسایی و در زمان مناسب بدون اینکه متوجه شود بر روی آن قفل شد و با موشک منهدم گردید.

خبر جالب و ارزشمندی و گویای پیشرفته و هوشمند بودن سیستم های پدافند هوایی کشور بود که در جایگاه یک کهنه سرباز ایثارگر از فرزندان ملت بزرگ ایران در نیروهای مسلح و برادران ارجمندم در نیروی هوافضای سپاه تشکر و قدردانی مینمایم . با دریافت این خبر غرورآفرین به یاد خاطره ای افتادم که مربوط به سال ۱۳۶۹ است.

من در ۲۴ شهریور ۱۳۶۹ پس از گذراندن ۱۱۹ ماه اسارت در زندان های رژیم عراق با افتخار به کشورم ایران بازگشتم. البته آزادی ما که اتفاقا از اسرای مفقود بودیم و بجای نگهداری در اردوگاه ها ، در زندان ها و در پنهان و دور از چشم ناظران بین المللی نگهداری میشدیم ، با تدبیر و خواست و مذاکره سیاسیون دو کشور نبود. بلکه آزادی ما فقط و فقط با معجزه ای بود که با شفاعت و دعای مولایمان حضرت امام حسین علیه الصلوات و السلام و اذن خداوند سبحان همه و از جمله ما اسرای مفقود آزاد شدیم و بحمدلله بنده و تعدادی از همرزمان خلبان و افسران غیر خلبان ارتشی و تعدادی از غیر نظامیان سیاسی از جمله مرحوم حجت الاسلام حاج آقای ابوترابی فرد که جزو آخرین گروه تبادل اسرا بودیم.

پس از چند ماه از بازگشت از اسارت که تقریبا با موضوعات کشور به روز شده بودیم و به اصطلاح دو ریالی ما افتاده بود که کجا هستیم و اوضاع چطور است و ضمن اینکه بازار اخبار بازسازی کشور پس از پایان جنگ شروع به داغ شدن شده بود، یک روزی به دیدن یکی از دوستان هم دوره ای ام که آن زمان یکی از معاونان اصلی فرمانده آن وقت نیروی هوایی بود رفتم ، که اتفاقا هر دو این بزرگواران چند سال بعد شهید شدند. در این دیدار به این دوست شهیدم گفتم، زمانی که جنگ شروع شد ما تقریبا دو برابر امروز هواپیما و بیشتر از آن تجهیزات داشتیم. گفتم آیا برنامه ای برای بازسازی و نوسازی و به روز رسانی نیروی هوایی با تجهیزات مدرن دارید؟ و در ادامه صحبت هایم از او پرسیدم که برای این امر مهم میخواهید چه کار کنید. این شهید عزیز گفت : تصمیمی برای این کار نیست که نیروی هوایی نوسازی و بازسازی شود بلکه برنامه بر روی تمرکز برای تولید موشک است. از شنیدن حرف این دوستم که اتفاقا از قهرمانان جنگ هم بود خیلی ناراحت شدم و گفتم : موشک که کار هواپیما را نمیکند و در تمام دنیا این خلبان است که پشتیبان جنگ و جبهه هاست و موشک فقط یک وسیله تخریبی بی هدف است. شهید گفت : تولید موشک وسیله خیلی ارزانتری از هواپیماست و به راحتی میشود آن را ساخت و عملیاتی کرد و با اینکه کاربرد و اثرات تخریبی آن هم مثل هواپیما نیست اما اثراتش در جبهه ها از هواپیما هم کمتر نیستد و فعلا تصمیم بر این گرفته شده و باید با این شرایط نیروی هوایی را روی پا نگهداشت؟

من خلبان با شنیدن این حرف آن هم از این دوست شهیدم که او هم خلبان بود و در سیستم و ساختار نیروهای مسلح و حتی نزد رهبری انقلاب و فرمانده کل نیروهای مسلح فرد بسیار موجه و موثری بود ، خیلی ناراحت شدم و به او گفتم برای چی اینجا نشستی ؟ لباس پروازت را دربیار و لباس شخصی تنت کن ؟

امروز و پس از گذشت ۲۹ سال اخبار خوش قدرت نمایی ایران را می‌شنویم. می‌بینم که سیاست تولید موشک و ارتقا و به روز رسانی موشک از سال ۱۳۶۹ تا امروز با قدرت ادامه داشته و دارد و نتیجه این تصمیم و سیاست راهبردی بازدارندگی در مقابل ابرقدرت جهانی است. در طول حدود سی سال گذشته ایران به دانش تولید و هدایت و به هدف رساندن دقیق انواع موشک های زمین به زمین و زمین به دریا و زمین به هوا و هوا به زمین و هوا به دریا و هوا به هوا و زمین به فضا رسید و امروز در جهان صاحب سبک و نظر هستیم. ضمن اینکه در تولید انواع پهپادهای نظامی آفندی و جاسوسی و خدماتی نیز به دانش کامل آن رسیدیم و در این خصوص نیز دارای سبک و نظر شدیم .

امروز به فضل تصمیم صحیح و اصولی و اقتصادی و منطقی و البته قاطع رهبری انقلاب و فرمانده کل قوا در سال ۱۳۶۸ و سال های بعد ، در تولید امنیت و بازدارندگی ، کشور جمهوری اسلامی ایران قدرتمند و عزتمند مالک هزاران نوع انواع موشک ها و پهپادها برای محافظت از خود و هم پیمانانش در غرب آسیا است و به اصطلاح کسی جرات نمیکند که نگاه چپ به ایران اسلامی به عنوان قدرت اول نظامی منطقه غرب آسیا بکند . 

این قدرت بازدارنده یعنی تصمیم صحیح و راهبردی رهبری انقلاب و فرماندهی کل قوا جواب داد. و در ادامه همان راهبرد و سیاست و شعار غرور آفرین ملت ایران باید قوی شود ، برنامه تولید هواپیماهای بومی چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته و با اینکه تحت فشار و نظارت شدید جهانی برای نرسیدن به این اهداف راهبردی هستیم ، اما هواپیمای پیشرفته کوثر را متکی به توان و مهندسی خودمان ساخته ایم و آنرا به خوبی و با هزینه بسیار کم ، عملیاتی کردیم .

به‌زودی زود و در ادامه همین مسیر و سیاست در تاریخ پر افتخار ملت بزرگ انقلاب این  گونه خواهند نوشت. زنجیره تولید هواپیماها در ایران از بازسازی هواپیماهای از کار افتاده شروع شد و به آذرخش و صاعقه رسید و در سال ۱۳۹۷ از  هواپیمای پیشرفته ایرانی کوثر رسید و در ادامه تا سال ۱۴۰۴ شاهد تولید و پرواز صدها فروند انواع هواپیماها با کاربردهای نظامی دفاعی آفندی و پدافندی رهگیر پیشرفته تر هوشمندتر و مجهزتر به امکانات روز جهانی و خواهیم بود .

در کنار این تولیدات نظامی شاهد تولید و بهره برداری از ده ها فروند انواع هواپیماهای ایمن و راحت با کاربرد های غیر نظامی و خدماتی تولید و ساخت ایران خواهیم بود . ان شاء الله . این توانمندی و قدرت یعنی در مسیر راهبرد و شعار اصولی رهبری انقلاب قرار داریم که سالهاست میفرمایند « ملت ایران باید قوی باشد »  و این نظریه و سیاست و شعار ، حرف دل هر ایرانی است . امروز به فضل همین شعار و همین نگاه ، سیاست دفاعی ما قدرتمند بازدارنده است و سیاست امنیت ملی ما نیز مستقل و قدرتمند کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ بازدارنده شده است. اما سیاست های معیشتی و اقتصاد و رفاه عمومی مردم و تولید در صنعت و خدمات و کشاورزی و ....... که همان نظریه اقتصاد مویرگی مقاومتی است متناسب با سیاست های بازدارنده و قدرت ملی و انقلابی ایران اسلامی نیست و متاسفانه مشاهده میکنیم که زوایای اقتصاد ملی و پول ملی و تولید ملی ما وابسته به دلار و سیاست های کینه ورزانه و فتنه انگیز و حتی تشرهای آمریکاست و متاسفانه پاشنه آشیل ما هم همین ها هستند؟

برای قوی شدن و استقلال کامل باید برای راهبرد اقتصاد ملی مثل موضوع دفاعی و امنیت ملی بازدارنده فکر کرد و تصمیم گرفت. باید با برنامه و عدد و رقم و هدفمند و با علم و تعامل و انقلابی و شفاف عمل کرد و باید در مقابل دشمن در هر لباسی و در هر جایگاهی متحد و منسجم  کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ همانند سد محکم ایستاد و ید واحد و حرف واحد داشت .

و حرف آخر:
قوی شدن یک ملت فقط محصور در ساختار و قدرت نظامی و امنیتی نیست . برای قوی شدن در اقتصاد ، باید در نظریه اقتصاد مقاومتی و بصورت مویریگی برنامه داشت و در آن حرکت کرد . اقتصاد ملی ایران نباید محصور در مرزهای ایران باشد و وابسته بماند . باید بستر اقتصادی ملی ایران اسلامی را در شعاع دو تا سه هزار کیلومتری مرزهای ایران و هوشمندانه و چابک و مدبر مستقر نمود . برای تحقق این اقتصاد هم برنامه های متنوعی داریم. ان‌شاءالله

* امیر بازنشسته خلبان آزاده و جانباز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =