جاده‌های مرگ؛ ایلام و جوانانی که از دست می‌روند

کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا تلگرام بزنید، عکس‌ها و تصاویر دلخراشی از تصادف در جاده‌های ایلام و کشته و زخمی شدن سرمایه‌های انسانی جامعه به وفور دیده می‌شود.

پزشکی قانونی کشور می گوید از آغاز سال ۱۳۹۷ تا پایان مردادماه ۷۰۶۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این آمار ۶۹۴۵ نفر بود، ۱.۷ درصد بیشتر شده است که اگر این تعداد را بر روزهای سال تقسیم کنیم بیانگر مرگ روزانه ۴۵ نفر در جاده های کشور است و آمار بدتر آنکه در هر یک ساعت و نیم ۲ نفر جان خود را در تصادف رانندگی از دست می دهند و همین گونه است که نیروی انسانی بعنوان یک سرمایه در جاده های کشور را از دست می دهیم.

در این یادداشت سعی شده است با توجه به برخی تصادفات دلخراش در ایلام بطور خاص عوامل دخیل در تصادفات جاده ای این استان را بررسی کنیم.

جاده هایی که دیگر بوی خون می دهند و مادرانی که در عزای عزیزانشان گیس میبرند ( زنان ایل در سوگ عزیزان موهای خود را قیچی میکنند که بیشتر در گذشته رسم بوده است) و صدای آه و ناله ی جگر سوزشان که کوه را هم به گریه وا می دارد اما جاده های این استان  نمی خواهند درست شوند و هر روز شاهد هدر رفت سرمایه های انسانی در این استان هستیم.

 سرمایه انسانی ما خلاصه ی مهارت ، تحصیلات و توانایی هایی است که ما کسب کرده ایم و بطور کلی در علم اقتصاد چیزی را سرمایه می دانند که در فرایند تولید نقشی بر عهده داشته باشد ما می‌توانیم در مورد افراد، اینگونه استدلال کنیم که ما به طرق مختلف روی خودمان «سرمایه‌گذاری» می‌کنیم تا بتوانیم کارآیی خود را افزایش دهیم.

در همین راستا مرکز پزشکی قانونی کشور آمار جان باختگان تصادفات جاده ای در ایلام  سال ۹۷ را۱۵۳ فوتی اعلام کرده است که به تناسب جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفری ایلام شاید کمی آمار نگران کننده ای باشد. 

یعنی در یک سال ۱۵۳ نفر در جاده های ایلام جان خود را از دست داده اند موضوعی که در کشورهای توسعه یافته آنرا بعنوان یک خسارت جبران ناپذیر یا فاجعه قلمداد می کنند.

در کشورهای توسعه یافته کمترین آمار مرگ و میر در بخش تصادفات جاده ای را دارند زیرا این کشورها منابع لازم برای حفظ جاده ها و ایجاد استانداردهای بالا را دارا هستند. 

عوامل متعددی در تصادف جاده یی دخیل اند که می توان شرایط نامناسب جاده ، کمبود علائم رانندگی، اجباری نبودن بستن کمربند ایمنی، استفاده از گوشی همراه حین رانندگی، سرعت بالا ، روحیه تقلید کردن کردن ، مانورهای خطرناک ، کمبود روشنایی و شرط بندی ها و کورس گذاشتن جوانان برای تعیین سرعت خودرو را برشمرد.

فرهنگ سازی خانواده ، جامعه و رسانه ها میتواند مثلث برون رفت کاهش آمار تصادفات جاده ای را تشکیل دهد و با وصف مشکلاتی که در حوزه زیر ساخت ها و جاده ها داریم اما، ما بعنوان مردم با تن دادن به قوانین رانندگی و رعایت آن، دخالت عامل انسانی در تصادفات را کاهش دهیم.

* عضو شورای مرکزی خانه احزاب استان ایلام

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1273036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =