سرمایه‌گذاری در کدام بازار بیشتر از مسکن سود دارد؟

یک تحلیل‌گر بورس می‌گوید: بازار سهام تابستان را باثبات آغاز کرد؛ بورس تهران روزهای مثبت و منفی بسیاری را تجربه کرد اما درمجموع یک ثبات نسبی را در بازار شاهد بودیم.

سید علی عباسی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین از تحولات هفته نخست تابستان در تالار حافظ خبر داد. 

به گفته عباسی در تابستان سال قبل روند بازار سهام، درست همسو با روند ارز بود، یعنی رشد و نزول ارز در بازار آزاد و رشد بازار سهام باهم رخ می‌داد اما جالب است در هفته نخست تابستان امسال درست این روند برعکس شده و اصلاح قیمت ارز در این هفته همراه شده باثبات و رشد بازار بورس. بازار سهام تابستان را با رشد ۳۵ درصدی در سال ۹۸ آغاز کرده که نسبت به بازار مسکن رشدی بیش از ۲۰ درصد داشته و نسبت به بازار ارز رشدی بیش از ۱۳ درصد و این نشانه دیگری از ثبات و رشد پایدار در بازار بورس و شرایط عالی برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره سوابق حرکت شاخص در دوره‌های پیشین مشابه هفته جاری گفت: برخلاف نظر برخی تحلیلگران، بازار سهام در این هفته به فاز استراحت نرفت، شاید دلیل آن را بشود در بازارهای جهانی جستجو کرد؛ افزایش ارزش یورو به دلار در بازارهای جهانی در هفته گذشته باعث شد روند قیمت‌های جهانی دستخوش تغییر شود و این اتفاق یک افق روشن را برای سهامداران به وجود آورد.

به گفته عباسی بسیاری بر این تصور هستند دلیل رشد سهم‌ها در این هفته نزدیکی مجامع شرکت‌ها و تغییراتی از سوی تجدید ارزیابی دارایی‌ها با نسبت افزایش قیمت‌های سال گذشته در بازار است اما این‌یک برداشت غلط از بازار بورس است. چراکه روند بازار سهام به دلایل بنیادی شاهد رشد است و نه تغییرات تجدید ارزیابی.

وی در ادامه به ذکر چند مثال در این زمینه پرداخت و گفت: برای مثال در گروه شرکت‌های معدنی شرکت معدنی شمال شرق شاهرود در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ توانست ۸۶ میلیارد ریال فروش داشته باشد که در مدت مشابه سال قبل فروش این شرکت تنها ۱۴ میلیارد ریال بوده است. درست همین اتفاق در گروه شرکت‌های دارویی هم رخ‌داده که شرکت تولید و پخش مواد اولیه دارو پخش در سه‌ماهه امسال ۶۶۱ میلیارد ریال فروش داشته که در سه‌ماهه سال قبل این فروش تنها ۳۷۰ میلیارد ریال بوده است و یا داروسازی امین در بازده سه‌ماهه ۷۲۹ میلیارد ریال فروش انجام داشته که در مدت مشابه سال قبل فقط توانسته بود ۳۱۳ میلیارد ریال فروش انجام بدهد. این روند را می‌توان در تمام گروه‌ها در بازار سهام رصد کرد و ازجمله آن می‌توان نگاهی به شرکت‌های انفورماتیک داشت که مانند شرکت‌های بین‌المللی صاحب رشد خوبی بودند، برای مثال شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران توانست در دوره ۳ ماهه خود ۲۸۵۳ میلیارد ریال فروش، ۱۰۹۸ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۸۲۴ میلیارد ریال سود خالص نسبت به دوره قبل از رشد ۱۰۰۰ درصدی برخوردار بوده و این یعنی یک تحول بزرگ در مسیر این شرکت و همچنین شرکت‌های انفورماتیک.

این تحلیلگر بورس در ادامه با اشاره به روند رشد گروه خودرویی‌ها طی هفته‌های گذشته افزود: لیدری گروه خودرویی را در بازار سهام نمی‌شود نادیده گرفت شاید یکی از ترمزهای رشد در این هفته گروه خودرویی بودند به دلیل اینکه این گروه به مقاومت تکنیکالی خود رسیده معاملات معقول‌تری را به نسبت هفته‌های قبل از این سهام شرکت‌های خودرویی در این هفته شاهد بودیم، اما به نظر با روند رو به رشد و بهبود وضعیت شرکت‌های تولیدکننده خودرو در هفته آینده گروه خودرویی اگر بتواند از مقاومت تاریخی خود عبور کند وارد یک‌فاز صعودی بسیار عالی خواهد شد؛ البته اخبار و دلایل این رشد هم‌اکنون در بازار وجود دارد.

وی تأکید کرد: نکته جالب در گروه خودرویی در معاملات این هفته این بود که حتی در برخی از نمادها در این گروه بااینکه شاهد منفی‌هایی هم بودیم اما حجم معاملات در منفی بسیار کم بوده است که این خود نشان از ارزندگی سهام شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز دارد چراکه سهامدار با آگاهی از ارزش آن حاضر به فروش در منفی نیست و البته نباید فراموش کنیم دلیل بسیار مهم دیگر برخی منفی‌ها در هفته جاری صرفاً تعطیلات پیش رو بوده است که بسیاری از فروشنده تنها به این دلیل که روز اول کاری بازار بورس در هفته آینده از یکشنبه آغاز خواهد شد به نسبت پایین آوردن ریسک از برخی از سهم‌ها خارج شدند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: به نظر با گزارش‌های خوبی که از شرکت‌های مختلف به بازار سهام مخابره می‌شود و همین‌طور اخبار خوب اقتصادی در کشور می‌توانیم هفته آینده را در گروه‌هایی که در بالا از آن‌ها نام بردیم شاهد رشد و معاملات خوبی باشیم.

226226

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =