۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
دایره اصولگرایی را تنگ و محدود نکنیم

در چند انتخابات گذشته اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، سازوکارهای مختلفی را طراحی و اجرا کرده اند. در هر سازوکار هم تلاش شده احزاب و تشکل های سیاسی دارای مجوز کنار هم قرار بگیرند و به سمت ارائه یک لیست واحدی حرکت کنند.اما در اکثر موارد وحدت حداکثری ذیل این سازوکارها حاصل نشده است.

جریان اصولگرا متشکل از سلایق و دیدگاه های مختلفی است که طی سالهای اخیر این تنوع سلایق بیشتر هم شده است. همین امر هم مانعی در رسیدن به وحدت حداکثری بوده است و همواره سازوکارهای انتخاباتی را برای رسیدن به لیست مشترک و پیروزی در انتخابات با مشکل روبرو کرده است. 

البته مذاق و سلیقه سیاسی افراد نه تنها در اردوگاه اصول گرایان بلکه در بین اصلاح طلبان نیز یکسان نیست؛ لذا در هنگامه انتخابات فرمولی نوشته می شود تا افراد را در کنار هم جمع کند.

روندی که درحال حاضر در جریان اصولگرا می بینم حکایت از آن دارد که در انتخابات پیش رو هم نمی توان خیلی امیدوار بود که وحدت کاملی در جریان اصولگرا شکل بگیرد و به یک لیست واحد  برسند. 

مثلا در انتخابات گذشته تشکیلات انتخاباتی جمنا بدون پشتوانه حزبی و سیاسی شکل گرفت و بخش قابل ملاحظه‌ای از اصولگرایان را نادیده گرفت، به همین خاطر نه تنها کارنامه خوبی را ارائه نکرد بلکه وحدتی چندانی بین جریان راست کشور ایجاد نکرد.

پایداری ها، جمنا و جبهه پیروان خط امام و رهبری و دیگر تشکل های اصولگرا هر کدام عقاید انتخاباتی خاص خود را دارند.حتی هستند اصولگرایانی که گرایش تندی دارند شخصیت های موجه جریان راست چون قالیباف یا لاریجانی را اصولگرا نمی دانند این نگاه های سلیقه ای دایره اصولگرایی را تنگ و محدود کرده است.

اتحاد زمانی حاصل می‌شود که از تندروترین تا میانه‌روترین افراد در یک مجموعه قرار بگیرند. به نظر می رسد این هم آوازی برای انتخابات اسفند حاصل نشود. پیش بینی من از انتخابات آینده آن است که  نیروهای معتدل اصول گرا و اصلاح طلب خط سومی را شکل و طرحی نو دراندازند. کارنامه ضعیف هر دو طیف سیاسی موجود در جامعه و نارضایتی مردم زمینه را برای ظهور طیفی جدید فراهم کرده است.

* دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =