۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
برای نجات ابراهیم زکزاکی بسیج شویم

حدود چهار سال پیش به دنبال حمله وحشیانه ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله ، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که بیش از ۲۵ ملیون طرفدار دارد، دستگیر و زندانی شد.

این روزها خبرهایی مبنی بر وخامت  ایشان به دلیل شرایط سخت زندان و شکنجه های قرون وسطائی واصل می شود که مسلمانان و بخصوص شیعیان جهان را نگران کرده و به واکنش واداشته است. دولت نیجریه در حالی نسبت به اطلاع رسانی در مورد وضعیت جسمانی شیخابراهیم زکزاکی سکوت کرده که  گزارشات مردمی از بیماری او به دلیل وجود سرب بالا در خون حکایت دارد. دستگیری، زندان، شکنجه و بایکوت خبری در مورد این زندانی مجاهد، از مصادیق بارز نقض حقوق بشر توسط دولت نیجریه است و سکوت کشورها و سازمان های مدعی دفاع از انسانها، بخصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل نشانگر معیارهای دوگانه در زمینه حمایت از حقوق بشر است.

بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل،دبیر کل این سازمان موظف است نسبت به نقض حقوق بشر توسط کشورهای جهان و بویژه در مورد زندانیان بیمار و در معرض خطر، واکنش نشان داده و حتی موضوع را در شورای امنیت مطرح کند. همچنین رئیس شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز باید به سرعت وظایف قانونی را در این موارد انجام داده و گزارش کار را به اطلاع اعضای سازمان ملل متحد برساند.

با اندکی تحقیق می توان دریافت که شیخ زکزاکی حائز شرایط لازم برای رسیدگی سازمان ملل می باشد و مسمومیت شدید به واسطه و جود سرب وکادمیوم بیش ازحد مجاز در خون او ، مصداق نقض حقوق اولیه وی بوده و باید مطابق مواد ۱،۲،۹،۱٠،۵،۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد رسیدگی جدی قرار گیرد.

با توجه به غفلت و بی توجهی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و خانم میشل باشله رئیس شورای حقوق بشر این سازمان، نسبت به وضعیت نامناسب شیخ زکزاکی، نهادهای مردمی حقوق بشر و سازمان های غیر دولتی و همچنین رسانه های حق طلب ایران و جهان باید با روش های مختلف جنایت دولت نیجریه علیه رهبر شیعیان این کشور را افشا و محکوم کرده و سازمان ملل متحد را برای اقدام لازم وعاجل تحت فشار قرار دهند.

بر اساس نظر پزشکان، شیخ زکزاکی در شرایط فعلی، نیازمند درمان فوری است که در وهله اول دولت نیجریه و سپس سازمان هائی همچون سازمان ملل متحد باید مسئولیت عواقب عدم رسیدگی به وضعیت این زندانی بیمار را بپذیرند. متاسفانه یکی از چشمان شیخ زکزاکی در اثر شکنجه نابینا شده و وخامت بیماری و فشار به چشم دوم می تواند موجب نابینایی کامل او شود.

قوه قضائیه و بخصوص ستاد حقوق بشر این قوه نیز باید شیوه های طرح دعوی علیه دولت نیجریه به عنوان ناقض آشکار حقوق بشر را بررسی کرده و وظیفه شرعی و قانونی خود را ادا نمایند. اما محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه که شاهد شکست‌های سیاسی مستمر حکام سعودی در غرب آسیا از عراق گرفته تا سوریه و لبنان و یمن و همچنین کاهش نفوذ عربستان در کشورهای آفریقائی همچون سودان و الجزایر است، نباید سرنوشت کشور خود را با سرنوشت حکام ریاض گره بزند.

ریاض حامی اصلی گروه تروریستی بوکوحرام بوده و با  ایجاد شکاف در صفوف مسلمانان نیجریه و خلق جنگ داخلی در این کشور، اهداف جاه طلبانه خود در قاره آفریقا را دنبال کند. محمد بوهاری قادر است با آزادی شیخ زکزاکی و رویکرد عاقلانه نسبت به شیعیان نیجریه، اقدامات تروریستی بوکوحرام را مهار کرده و از گسترش تفکر تروریست پرور وهابی در کشور خود جلوگیری نماید.

طبعا عدم توجه به این موضوع، می تواند موجب گسترش نارضایتی عمومی شده و رئیس جمهور نیجریه را به سرنوشت عمرالبشیر و قذافی دچار نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =