باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در دنیای امروز است که به محض ابتلا به آن، سایر بیماری ها نیز به سراغتان می آید.

 این روزها به هر جمع و محفلی که وارد شویم اگر از مسائل سیاسی و اقتصادی روز  فاکتور بگیریم نوبت به صحبت از رژیم های غذایی یا ورزش هایی می رسد که از یک روز به دو روز نکشیده  انگیزه اش از سرمان می پرد اما گاهی با همین  سهل انگاری های به ظاهر کوچک، نقشه سلامتی بدنمان  را بدست بیماری هایی می سپاریم که به محض ابتلا به آن، مسیر ابتلا به سایر بیماری ها را نیز  فراهم می کنند.

چاقی یکی از بیماری های مدرن این روزهاست که سالانه تعداد زیادی از افراد با گروه های سنی مختلف را درگیر خود می کند و شیوع آن در چهار دهه گذشته حدود ۵.۵ برابر شده است.

رتبه ۱۲  یزد در زمینه چاقی و اضافه وزن در کشور

 محمدرضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگویی اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، به تجمع غیر طبیعی و مازاد چربی در بدن، چاقی گفته می شود که علاوه بر اینکه ظاهر شخص را ناموزون می سازد، عوارض فراوان و خطرات کشنده ای برای فرد دارد، اما به طور کلی می توان گفت زمانیکه وزن بدن با توجه به جنس و سن، با قد تناسب نداشته باشد به اصطلاح به چنین فردی چاق می گویند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ میلیون نفر از جمعیت ایران دارای اضافه وزن می باشند و از این تعداد ۱۶ میلیون نفرخانم و بقیه مرد هستند تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که چاقی و اضافه وزن در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است و نسبت آنان بیشتر از مردان می‌باشد، البته در مقایسه با کشورهای توسعه‌ یافته آمار مبتلایان به اضافه وزن در ایران کمتر است، اما روند شیوع در ایران به شدت رو به رشد است و هر ساله به این تعداد  اضافه می‌شود.

مراقب باشد بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

دهقانی با بیان اینکه استان یزد رتبه ۱۲ کشور را در زمینه چاقی و اضافه وزن به خود اختصاص داده است گفت: میانگین آمار مبتلایان به اضافه وزن و چاقی در یزد ۶۰/۵۵ درصد است در حالی که این عدد در کل کشور به ۵۹/۳۱ می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: ابتلا به بیماری چاقی می‌تواند یک علت و یا ترکیبی از چند علت از قبیل؛  داشتن زمینه‌های ارثی و استعداد ژنتیکی، داشتن رژیم غذایی سرشار از انرژی (مصرف بی رویه فست فودها)، ورزش کم و داشتن تحرک کم (شیوه زندگی )، بیماری‌هایی همچون کم کاری تیروئید و مصرف داروهایی نظیر کورتون، ناهنجاری‌های خوردن (از جمله پرخوری و تند خوری) و فشارهای ذهنی  داشته باشد.

با ما همراه باشید تا ضمن آگاهی از برخی از عوامل بالا که نقش زیادی در بروز چاقی دارند به جایگاه یزد نیز در زمینه های بروز این بیماری اشاره کنیم.

کم تحرکی در بین یزدی‌ها بالاتر از میانگین کشوری است

 محمد رضا دهقانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دنبال تغییر در سبک زندگی، آمار مبتلایان به کم تحریکی در استان یزد رو به افزایش است بطوریکه در حال حاضر یزد رتبه دوم کم تحرکی در کشور را به خود اختصاص داده است.

دهقانی با بیان اینکه آمار کم تحرکی در بین یزدی‌ها از میانگین کشوری بالاتر است خاطرنشان کرد: میانگین کم تحرکی در کشور ۵۶/۳۶ است این در حالی است که این آمار در یزد به ۶۵/۲۸  می‌رسد.

مراقب باشد بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

یزدی‌ها رکوردار مصرف فست فود در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: یزدی ها در سال های اخیر به دلیل تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی تمایل بسیار زیادی به استفاده از فست فودها و غذاهای بیرون پز پیدا کرده اند بطوریکه در حال حاضر استان یزد رتبه دوم استفاده از فست فودها را به خود اختصاص داده است.

دهقانی با بیان اینکه مصرف فست فود یزدی‌ها از میانگین کشوری بالاتر است خاطرنشان کرد: میانگین مصرف فست فودها در تمام گروه‌های سنی در کشور ۱۲/۷۷ است این در حالی است که این آمار در یزد به ۱۹/۸ می‌رسد.

مراقب باشد بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: اضطراب و بیش فعالی در کودکان، افسردگی، افت تحصیلی دانش آموزان، چاقی و اضافه وزن، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و سرطان‌های روده، کلیه و مری از جمله بیماری هایی است که در نتیجه مصرف فست فود ها بوجود می آید.

چاقی بیماری مرموز که زمینه ساز سایر بیماری هاست

مهدیه مصلایی پور یزدی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: چاقی یک بیماریست که علی رغم تصور عامه مردم که آن را ناشی از بی ارادگی و تنبلی می دانند، عوامل متعدد هورمونی و ارثی  نیز در بروز  آن دخیل هستند و به دلایل مختلف در افراد چاق مکانیسم احساس سیری مختل شده، باعث مصرف بیش از اندازه غذا شده و باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن می شود.

مصلایی پور  افزود: شیوع چاقی، اضافه وزن و پرفشاری خون با افزایش سن، کاهش فعالیت بدنی، سابقه بیماری های قلبی –عروقی، پایین بودن سطح سواد، افزایش درآمد و بیشتر بودن تعداد اعضای خانواده بیشتر می شود.

مراقب باشد بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

او ادامه داد: همچنین بین چاقی و پرفشاری خون در همه گروه‌های سنی رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین شیوع چاقی و پرفشاری خون در گروه سنی بیشتر از ۵۰ سال مشاهده می‌شود.

 کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان یزد خاطر نشان کرد: بین چاقی و برخی عادات غذایی مانند مصرف غذاهای پرچرب و شیرینی جات، میان وعده ها و دسر بعد از غذا رابطه مثبت و با انجام فعالیت بدنی منظم و افزایش مراقبت های غذایی بدون توجه به کیفیت آنها، رابطه منفی وجود دارد.

مصلایی پور اضافه کرد: شاخص شاخص حجم بدن( BMI) ابزاری مناسب برای سنجش سلامت فرد با توجه به قد و وزن اوست و از تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم قد به متر، به دست می‌آید که بر اساس آن می توان تعیین کرد اضافه وزن دارید و یا اینکه وزن طبیعی دارید!

مراقب باشید بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

حالا شما دست بکار شوید...

با توجه به اینکه BMI در واقع مرجعی برای نشان دادن میزان حجم بدن می‌باشد و دقیق‌ترین معیار جهانی چاقی است با استفاده از این مقیاس می‌توانید متوجه شوید که آیا دچار کمبود وزن هستیدیا خیر.

مراقب باشد بیماری مدرن این روز ها زمین گیرتان نکند

درمان های چاقی :

۱. رژیم لاغری: تغذیه و برنامه غذایی صحیح و اصولی و نه کم خوری!

 ۲.  فعالیت بدنی مناسب

۳. انتخاب مکمل‌های غذایی مناسب و نه مصرف قرص لاغری: برای تنظیم متابولیسم بدن و میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز است در کنار اصلاح تغذیه تا مدتی از مکمل‌های غذایی استفاده شود، این مکمل‌ها باید بر اساس نتیجه آزمایش‌های خون تجویز و مصرف شوند، زمانی که متابولیزم بدن تنظیم گردد بدون نیاز به کم خوری و یا استفاده از قرص‌های لاغری به مرور زمان از وزن اضافی کاسته می‌شود.

• با انجام آزمایشات خون ابتدا وضعیت متابولیسم، فعالیت غدد تیروئید و آدرنال (فوق کلیوی) و میزان عناصر معدنی در بدن بررسی می‌شوند و بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه‌های غذایی متنوع، مکمل‌های غذایی و درمان مناسب تجویز می‌شود که سبب تنظیم متابولیسم و به دنبال آن افزایش انرژی بدن می‌گردد و فرد در مدت زمان مناسب به وزن ایده آل دست می‌یابد، این نوع برنامه درمانی علاوه بر کاهش وزن و درمان چاقی، سبب افزایش سلامت بدن نیز می‌گردد، زیرا دقیقا بر اساس نیازهای بدن تنظیم می‌شود.

حال به نظر می رسد با تغییر سبک زندگی موجود و کاهش استفاده از فست فودها, ورزش کردن و پیاده روی روزانه و کاهش استرس و پرخوری می توان تا حدودی از ابتلا به بیماری چاقی جلوگیری کرد چرا که باید به یاد داشته باشیم مهمترین نعمت خدادادی , سلامتی است و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =