بیانیه کاخ الیزه درباره گفت‌وگوی تلفنی مکرون و روحانی

ایرنا نوشت: کاخ ریاست جمهوری فرانسه ( الیزه) در بیانیه ای با اشاره به گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه تصریح کرد: وظیفه فرانسه است که همه مساعی خود را برای باز کردن باب مذاکرات میان همه طرف های برجام بکار ببرد.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه  اعلام کرد که در گفت و گوی  تلفنی سه شنبه شب روسای جمهور ایران و فرانسه ؛ امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه بر ضرورت کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ الیزه که روز چهارشنبه  در رسانه های فرانسوی زبان بازتاب داشته است؛ « امانوئل مکرون» بار دیگر گفت و گو و ایجاد شرایطی برای کاهش تنش ها با ایالات متحده را خواستار شد.

الیزه افزود: امانوئل مکرون که هم اکنون در تعطیلات در جنوب فرانسه به سر می برد ، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در ارتباط است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تماس تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه نوشت: پاریس به همراه لندن و برلین سعی دارد تا توافق هسته ای 2015 را که ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد، با وجود افزایش تنش های ایران و آمریکا در خلیج فارس، حفظ کند.

این چهارمین بار در مدت دو ماه است که رئیس دولت فرانسه با روحانی مذاکره می کند و مکرون از جمعه گذشته چندین مذاکره با ترامپ داشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه کاخ الیزه نوشت: امانوئل مکرون با آلمان و انگلستان در حال مشورت و با روسیه و چین در تماس است.  سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در 19 آگوست به فرانسه و دیدار با مکرون و به دنبال آن نشست سران گروه 7 در بیاریتز (جنوب غربی فرانسه) از 24 تا 26 آگوست "فرصت های جدیدی برای بحث و گفتگو در مورد موضوع هسته ای ایران خواهد بود.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز 28 مرداد ماه (19 اوت) با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دیدار می کند.این دیدار پیش از نشست سران «گروه 7» در فرانسه و به دعوت مکرون صورت می گیرد.

چهل وپنجمین نشست سران «گروه 7»، سوم تا پنجم شهریور ماه (24 تا 26 اوت) در شهر 'بیاریتز' فرانسه برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه برخلاف تنش آفرینی آمریکا، ایران اصلی ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس است، گفت: اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده و عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار تهران از اروپا است.

 حسن روحانی سه‌شنبه شب در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و بر ادامه گفت وگوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تاکید کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه به رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.

23310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام. دشمن هیچوقت صلاح مارا نمیخواهد. پاپ که یعنی یک مقام روحانی است از هزاران کشیش می خواهد که برای نابودی اسلام نظرات وراه حل ارایه دهند و بقیه ماجرا . مکرون به نفع ما کار میکنه ؟