شعب قضایی ویژه «مقابله با تغییر کاربری اراضی» در البرز ایجاد می‌شود

فارس نوشت:رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: شعب ویژه ای برای مقابله با تغییر اراضی در البرز راه‌اندازی خواهد شد تا از تغییر کاربری‌ها با دور زدن قانون و اهمال دستگاه‌های ناظر جلوگیری شود.

حسین فاضلی هریکندی ظهر امروز در نشست صمیمی با فعالان ادوار دانشجویی استان که برای نخستین بار در دادگستری استان البرز برگزار شد، با تأکید بر نقش روشنگری دانشجویان اظهار داشت: برخی از مسؤولان و مدیران علیرغم احتیاط‌هایی که در اظهارنظرهای خود دارند، اما در مقابل دانشجویان به صراحت اظهارنظر می کنند که تلفیق این دو امر می تواند در پیشبرد اهداف نظام مؤثر باشد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از آنجایی که رئیس قوه قضائیه مستقیما از جانب رهبر معظم انقلاب منصوب می شود عملکرد وی بیانگر عملکرد نظام است و برای حل مشکلات کنونی، رئیس قوه قضائیه پیش از انتصاب سند تحول قوه قضائیه را تدوین و به محضر ایشان ارائه کرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص ویژگی‌های سند تحول قوه قضائیه توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران دارای مبانی و اساس غیرقابل تغییر بوده و این سند ناظر بر شیوه‌های اجرای این مبانی و اصول است که بر این اساس باید در شیوه‌های اجرای این اصول بر اساس مقتضیات زمان تجدیدنظر و نوآوری داشت.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه در زمینه تحقق سند تحول قوه قضائیه مطالبات جدی وجود دارد و یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: اقدامات زیادی در سال های اخیر انجام شده اما به صورت کامل بر اساس انتظارات ایشان عمل نشده است.

وی از آغاز اقدامات جدی در البرز در راستای تحقق عدالت خبر داد و افزود: در شورای مدیران دادگستری تأکید شد که درب اتاق مدیران همواره به روی مردم باز باشد تا مراجعان بتوانند بدون دغدغه دیدگاه خود را مطرح کنند.

تشکیل دبیرخانه پرونده های مهم

رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین از تشکیل دبیرخانه پرونده‌های مهم در راستای تسریع در روند رسیدگی به این پرونده‌ها، کاهش ورودی‌ها، کاهش اطاله دادرسی و حمایت از فعالان حوزه تولید و سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از اقدامات پیش بینی شده یاد کرد.

فاضلی هریکندی در رابطه با احتمال تغییرات مدیریتی در استان البرز اظهار کرد: در حال حاضر شرایط را ارزیابی می‌کنیم تا بتوانیم در صورت لزوم تغییراتی را با شناخت کافی اعمال کنیم و هدف از این کار این است که بیشترین سرعت را در رسیدن به اهداف تدوین شده داشته باشیم.

وی به برنامه دادگستری استان برای جذب پرسنل قضایی بر اساس ظرفیت‌های استانی اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه مذاکراتی با هماهنگی معاونت منابع انسانی قوه قضائیه با دانشگاه خوارزمی و آزاد اسلامی صورت گرفته تا از فارغ التحصیلان نخبه استفاده کنیم.

رئیس دادگستری کل استان البرز، حضور در نماز جمعه‌های حوزه‌های قضایی، اماکن عمومی و بازدید سرزده از مجتمع‌های قضایی، نصب صندوق‌های ارتباط با رئیس کل و راه‌اندازی سامانه پیامکی را از جمله اقدامات پیش رو برای اخذ گزارشات مردمی، آشنایی با نحوه خدمات‌دهی و کیفیت تکریم ارباب رجوع دانست.

دستورات لازم برای برخورد دادستان های استان با تخلفات صادر شد

فاضلی هریکندی در خصوص انتقاد دانشجویان از تغییر کاربری در ساوجبلاغ و برخی دیگر از مناطق استان بیان کرد: در روزهای اخیر بازدیدهایی به صورت سرزده از مناطقی که کاربری آن ها تغییر کرده بود انجام شد و با مشاهده تخلفات، دستورات لازم به دادستان‌ها داده شد تا نظارت دقیق‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه قانون در زمینه تغییر کاربری دارای نواقصی است که گاهی موجب سوءاستفاده می شود، مطرح کرد: شعب ویژه ای برای مقابله با این موارد در استان راه اندازی خواهد شد تا از تغییر کاربری‌ها با دور زدن قانون و اهمال دستگاه‌های ناظر جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه میزان تخلفات در برحی دستگاه ها مانند شهرداری و شورای شهر بیشتر است، افزود: دستورات لازم به دادستان‌های استان برای برخورد قاطع صادر شده اما تقویت نظارت درون سازمانی نیز برای کاهش تخلفات لازم است تا به مرحله وقوع جرم نرسد.

در این نشست فعالان ادوار دانشجویی نیز نقطه نظرات خود را در خصوص موضوعات دادگستری کل استان البرز و مشکلات مربوط به دستگاه‌های اجرایی استان و راه های برون رفت از آن بیان کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =