علی عطشانی

  جشنواره فیلم فجر امسال از نظر تعداد فیلم​های شرکت کننده با تکثر چشمگیری مواجه بود و همین کار هیئت انتخاب جشنواره را سخت کرده بود، به همین دلیل می​توان به هیئت انتخاب حق داد که از بین فیلم​ها تعدادی را برای حضور در جشنواره انتخاب کنند.

  در همه جشنواره​ها هم همین وضعیت وجود دارد و هیئت​های انتخاب وظیفه دارند، تعدادی فیلم را از بین آثار متقاضی حضور در جشنواره گزینش کنند و سینما گران هم با توجه به معیارهای هر جشنواره​ای به نظر هیئات انتخاب احترام می​گذارند.

با این حال،اضافه شدن بخش «نوعی نگاه» و قرار گرفتن برخی فیلم​ها در این بخش کمی عجیب به نظر می​رسد. برای خود من تا همین لحظه نفس به وجود آمدن این بخش، نه تنها مشخص نیست بلکه کمی عجیب و سوال برانگیز است.

من فکر می​کنم شاید امسال این بخش تنها اضافه شده تا فیلم​هایی که شرایط  خاصی دارند، در این بخش  قرار بگیرند.به اعتقاد من اگر مسئولان محترم جشنواره تعریف درستی برای این بخش داشتند، این پرسش برای سینما​گران بوجود نمی​آمد که چرا  برخی فیلم ها باید در این گروه تقسیم بندی شوند؟ در واقع سوال اصلی من این است که  با این شرایط  چه فرقی بین بخش «نوعی نگاه» و«خارج از مسابقه» وجود دارد؟، آیا فقط تفاوت این دوبخش در تفاوت نام​هایشان نیست.

 من به عنوان یک فیلمساز با بخش «نوعی نگاه» مشکلی ندارم، اما اگر چارچوب این بخش از قبل مشخص شده بود، باز هم می​شد با  نفس بوجود آمدن این بخش کنارآمد، اما  با حذف رقابت از این بخش ، عملا به بخشی خنثی تبدیل می​شود که تنها هدفش می​تواند، راضی نگه داشتن کارگردان​ها باشد. شاید بهتر بود در بخش «نوعی نگاه» هم رقابتی بین فیلم​ها بوجود می​آمد.

 با این شرایط  در عمل جشنواره به دو بخش تبدیل شده است؛ فیلم​هایی که برگزار کنندگان با آن  مشکل دارند، در بخش «نوعی نگاه» قرار گرفته​اند و فیلم​هایی که مشکل نداشته​اند در بخش مسابقه.

در واقع می توان گفت،مشکل جشنواره در این است که فیلمسازان را به دو بخش خودی و غیر خودی تقسیم کرده ؛یعنی اگر خودی باشی و حتی فیلمت آماده نمایش هم نباشد، باز جایی در بخش مسابقه سینمای ایران داری،اما اگر مشمول این قاعده نباشی جای شما در بخش نوعی​ نگاه است.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =