به قدرت رسیدن اسلامگرایان در خاورمیانه کابوسی برای غرب است .

واحد مرکزی خبر گزارش داد،‌ فرید زکریا در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: در سال هزار و نهصد هفتاد و نه امریکا شاهد تظاهراتی خیابانی در خاورمیانه بود و دید که رضا شاه پهلوی هم پیمان قابل اعتمادش از قدرت برکنار شد و بجای آن انقلاب اسلامی مذهبی در ایران حاکم شد.

اکنون آمریکا شاهد انقلاب دیگری در یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است. به نظر می رسد قیام مصر برای بسیاری یادآور خاطرات انقلاب ایران باشد . فرید زکریا می افزاید: پیش بینی میشود سقوط حسنی مبارک به حاکمیت اسلام در مصر منجر شود . اخوان المسلمین یکی از دهها جریان حاضر در این تظاهرات است.

در ظاهر همه آن چه که آنها می خواهند حقوق بشر و دمکراسی است . فرید زکریا در پایان درباره علل خیزش اسلامگرایی و مخالفت با آمریکا در منطقه خاورمیانه نوشت: اعراب معتقدند واشنگتن از دیکتاتورهای مستبدی که مردم را سرکوب می کنند، حمایت می کند .

آنها معتقدند امریکا تا زمانی که این رژیم ها با سیاست خارجی امریکا همراهی می کنند، اقدامات آنها را در سرکوب مردم نادیده می گیرد . با گذشت زمان مخالفتها با رژیم مبارک و آمریکا شدیدتر و مذهبی تر خواهد شد. این تشابه واقعی با نیروها و عواملی است که به انقلاب ایران منجر شدند .

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =