تحریم و محیط زیست؛ ایران در این شرایط می‌تواند به جنگ تغییر اقلیم برود؟

معاون دبیر کل سازمان ملل معتقد است که ایران فناوری‌های خوبی برای مقابله با بحران‌های ناشی از تغییراقلیم دارد.

«آرمیدا آلیس چابانا» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور اسکاپ (کمیسیون اقتصادی-اجتماعی آسیا-اقیانوسیه) در گفتگویی با خبرآنلاین گفت: با نگاه به اطلاعات موجود به این نتیجه می‌رسیدم که در آینده تغییراقلیم تاثیرهای بیشتری در ایران و منطقه شما خواهد داشت، متاسفانه تعداد و شدت فجایع طبیعی (سیل، خشکسالی، طوفان‌های گردوخاک و ...) در منطقه افزایش پیدا می‌کند. از سویی ایران، در یک منطقه گرم قرار دارد و به این دلیل تغییراقلیم منجر به بیابان‌زایی و جنگل‌زدایی می‌شود. برای بهبود این بحران که ابعاد وسیعی دارند کشورهای منطقه باید به دنبال راه حلی اقتصادی-اجتماعی باشند.

او در رابطه با اینکه چگونه می‌شود این بحران را حل کرد، گفت: راه حل‌های زیادی وجود دارد، اما این‌ها هیچکدام به تنهایی قابل اجرا نیستند و کشورها با همکاری یکدیگر می‌توانند با بحران مقابله کنند. مثلا تایلند در زمینه سیل تجربه زیادی دارد، کشور شما می‌تواند از آنها کمک بگیرید. اسکاپ کاری می‌کند تا این کشورها از کمک یکدیگر استفاده کنند. از سویی با کمک تکنولوژی‌های جدید می‌شود این کار را انجام داد و کشوری مثل ایران برای استفاده از این نوع فناوری‌ها می‌تواند با کشورهای دیگر همکاری کند.

آلیس چاپانا در رابطه با اینکه چطور در شرایط تحریم ایران می‌تواند از این فناوری‌های کشورهای دیگر استفاده کرد، گفت: من چند هفته پیش تهران بودم و فرصت خوبی داشتم از مناطق مختلف کشورتان بازدید کنم و دیدم که در ایران فناوری‌های مختلفی وجود دارد و شما توانایی‌های لازم را برای مقابله با تغییراقلیم دارد. اگرچه این خیلی شرایط تاسف برانگیزی است اما شما می‌توانید خودتان نیازهای داخلیتان را تولید کنید. البته امیدوارم این وضعیت در آینده نزدیک حل شود.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =