‌نشست توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) روزهای 10و11 بهمن ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور دکتر نوبخت مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، شمشاد اختر معاون دبیر کل سازمان ملل، کارشناسان ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر زهرا خاکسار کارشناس امور اسکاپ سازمان برنامه و بودجه کشور درباره وظایف مرکز اپدیم گفت: اپدیم یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری سلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور با گذشت بیشتر از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی سرانجام در تاریخ 10و11 بهمن ماه در تهران افتتاح خواهد شد. این مرکز با هدف خدمت‌رسانی در زمینه اطلاعات بلایا به ویژه زلزله برای کشورهای عضو اسکاپ راه‌اندازی شده و تلاش دارد مدیریت دانش،  انتقال دانش فنی و تجارب موفق سایر کشورها در قالب همکاری‌های جنوب-جنوب در راستای افزایش تاب‌آوری در زمینه بلایا و کاهش خطرات آن اتجام وظیفه کند.

او تاکید کرد:‌ شایان ذکر است از 40 بلای طبیعی شناخته شده در دنیا 30مورد آن در کشورمان رخ داده است که از مهم‌ترین و پربسامدترین آنها می‌توان به زلزله اشاره کرد که تلفات و خسارات فراوانی بر جای گذاشته است. با توجه به این مسائل، تاسیس مرکز اپدیم در راستای پاسخگویی به به نیازهای منطقه و کشور بوده است.

به گفته این کارشناس اپدیم، مراسم افتتاحیه با حضور سرکار خانم شمشاد اختر معاون محترم دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ و جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و تنی چند از مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌کنندگان از کشورهای عضو کمیسیون اسکاپ و شرکت‌کنندگان داخلی از دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و اجرایی و همچنین شرکت‌کنندگان از کشورهای عضو اسکاپ برگزار می‌شود.

او اظهار داشت: در روز نخست، مراسم افتتاحیه و مراسم امضای موافقتنامه‌های مقر مرکز اپدیم برگزار می‌شود و پس از افتتاحیه به طور همزمان دو نشست سطح عالی منطقه‌ای برای مدیریت اطلاعات برای کاهش و تاب‌آوری در برابر خطرات بلایا و نشست مشورتی همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه، در محل هتل اسپیناس پلاس تهران برگزارخواهد شد. در این نشست دو روزه که متشکل از تشست های تخصصی متفاوتی است، 40 نفر از نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و نمایندگان تخصصی دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها به بررسی و تبادل نظر در خصوص بلایای طبیعی منطقه از جمله زلزله، گرد و غبار، سیل و روش‌های مقابله با آنها خواهند پرداخت.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =