۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۶

فارس: کره‌شمالی و کره‌جنوبی امروز اولین دور گفت‌وگوهای خود را از زمان درگیری دو کشور در 23 نوامبر برای برگزاری مذاکرات نظامی در سطوح عالی دو کره آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، دو کشور کره‌شمالی و جنوبی امروز سه‌شنبه اولین دور گفتگوهای خود را از زمان حمله ماه نوامبر کره‌شمالی به جزیره مرزی کره‌جنوبی در شهر مرزی "پانمونجون " آغاز کردند.

این گفتگوها به منظور زمینه چینی برای برگزاری مذاکرات نظامی در سطوح عالی دو کره انجام می‌شود. به گفته "کیم مین سئوک " سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی این گفت‌وگوها در ساعت 10:45 به وقت محلی در شهر مرزی "پانمونجون " آغاز شد.

روابط دو کشور کره پس از آن که سئول، کره‌شمالی را به شلیک اژدر به کشتی جنگی سئول متهم کرد، تیره شد. در پی غرق شدن کشتی جنگی کره‌جنوبی در ماه مارس (حدود یک سال قبل) تمامی46 سرنشین آن کشته شدند.

پیونگ‌یانگ ماه گذشته اولین پیغام خود را به وزارت دفاع کره‌‌جنوبی ارسال کرد و بر اساس آن خواستار گفت‌وگوهای مقدماتی زودهنگام شد که سئول پیش از آن پیشنهاد داده بود که این گفت‌وگوها در شهر مرزی "پانمونجوم " در 11 فوریه برگزار شود.

در اوایل ماه جاری، یکی از مقامات عالیرتبه کره‌جنوبی اعلام کرده بود که سئول همچنان خواستار این است که کره‌شمالی مسئولیت بمباران شبه‌جزیره‌کره و غرق‌شدن ناو جنگی کره‌جنوبی را بر عهده بگیرد.

وزارت اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرد: سئول پیشنهاد انجام مذاکرات جداگانه با پیونگ‌یانگ را در راستای خلع تسلیحات هسته‌ای، که محور مذاکرات گروه 6 جانبه است، را نیز مطرح کرد.

از آنجائیکه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که انجام مذاکرات 6 جانبه با هدف منع گسترش تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی، تنها در صورت موافقت دو کره برای انجام مذاکرات بینابین صورت می‌گیرد، این احتمال وجود دارد که با از سرگیری روابط دو کره این هدف آمریکا نیز محقق شود.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =