۱۲ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
مبارزه با خرافات و اباطیلی به نام طب سنتی

در پی انتشار خبر نهادهای رسمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت های آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی و غیرقانونی بودن اقدامات نامبرده، چند نکته زیر را درباره برخورد با این روحانی و فعال طب سنتی و مساله جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل طب سنتی یادآور می شوم.

۱. بارها از فعالیت هایی که ارگان های رسمی برای جلوگیری از رواج خرافات و اباطیل داشته اند، شنیده ایم. این که در فلان شهر، فلان جایی که عده ای با اهداف جاهلانه تبدیل به مرکز مقدسی کرده اند، یا کسی مدعی ارتباط با امام زمان یا خود خدا شده،  نهادهای رسمی مداخله کرده، اقدام به جمع آوری آنها و محدود کردنشان کرده اند. اینها از جمله اخبار خوبی بوده که می توانسته امیدی را برای اصلاح جامعه و نگرش علمی و دینی اصیل در پی داشته باشد. ای کاش این فعالیت ها، به صورت منظم گزارش می شد و حتی امکان دسترسی به این پرونده ها، برای نوشتن رساله ها و پایان نامه های دانشجویی بود.

۲. ضمن این که مع الاسف در این چهل سال، و با توجه به سرمایه ای که انقلاب از نگاه های واقع گرایانه و علمی و عقلانی داشت، امید می رفت این مراقبت بیشتر باشد که نشد و خیلی از امور باقی ماند و آسیب زد. بسیاری از امور، وقتی مشمول مرور زمان شود، مبارزه با آنها دشوارتر شده و به تدریج، به خاطر نوعی محافظه کاری که در وجود متدینین هست، از دایره نظارت خارج می شود.

۳. نکته دیگر، روشنگری است نه این که لزوما نگاه امنیتی باشد. نگاه امنیتی موقت است، و هر زمانی ممکن است با تعویض افراد یا نگاه ها، مشکل پیدا شود. در حالی که اگر خط، خط روشنگری و علمی باشد، ریشه این قبیل رفتارها به طور اساسی خشکانده می شود. شخصا ترجیح می دهم این مسائل به نهادهای علمی سپرده شده یا حداقل با هم در ارتباط باشند. کما این که یک نمونه آن را اخیرا در قم شاهد بودیم.

۴. علاوه بر این که توجه به ریشه ها مهم است. آقایی که یکی از فعالان طب سنتی ست، یک نفر نیست، در حال حاضر یک تفکر است و می دانیم که برخی از سخنرانان حرفه ای مجالس مهم سیاسی و دانشجویی حامی او و تفکر وی بودند. صدای آنها را که مروج جهل بر منبر برخی از نهادها هستند، باید قطع کرد. اینها تفکر نیست که گفته شود هر کسی می تواند اظهار نظر کند، اینها ریشه تفکر را قطع می کند.

۵. و نکته اخیر این که باید توجه داشت، جنبه مهم فعالیت هایی به نام طب سنتی، جنبه اقتصادی و مارکتینگ آن است. بسیاری در پشت سر این فعالیت ها، در انتظار منافع مادی هستند و نسخه پیچی های دویست، سیصد هزار تومانی از علوفه جات، صرف از نظر از جنبه های بهداشتی، فشار مالی هم در پی دارد.

درباره این خبر: فعالیت آقای تبریزیان و شاگردان وی در حوزه طب سنتی و اسلامی غیرقانونی است

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1289877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیات US ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    21 37
    طب سنتی واقعا خرافات زیاد دارد و متخصص نمایان آن ادعاهای بسیار گزافی می‌کنند که ممکن است به جان انسانها و یا نقص دائمی آنان منجر شود. اما محاسن زیادی هم دارد. مثلا همین تبریزیان قطره‌ای به به چشم بچه‌ای داده بود که برادر بزرگش به خاطر آن مسئله جراحی نصب لوله چشم به بینی کرده بود اما بچه کوچکتر به خاطر این قطره از آن عمل نجات یافت. فکر می‌کنم همین یک مورد میتواند مجوزی برای فعالیت ایشان باشد.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    30 10
    با نظر شما موافقم و باید قاطعانه جلوی خرافه گری ایستاد اما استفاده از طب گیاهی مثل تولید همین دمنوش ها را اقتصادی و خوب می دانم مخصوصا که جوانها هم به آن علاقمند هستند و می تواند گردشگران خارجی را هم تحت تاثیر قرار دهد.
    • محمدیان IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      3 1
      بله جلوی سودجویان گرفته شود. اما این را بدانید استاد تبریزیان نه تنها مروج خرافات نیستند بلکه درمانگر بی هیچ چشم داشت و خیرخواه بیماران هستند.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    34 6
    ایشان طب خود را طب اسلامی و نه طب سنتی می‌دانست. طب سنتی حداقل از آن جهت که شاید تا حدودی حاصل تجربیات انباشته بشر از دوران پیش از اسلام در هند و ایران(جندی شاپور) و در دوره اسلامی باشد، قابل اعتماد است ولی طب اسلامی مورد ادعای ایشان خود، عجایبی است. حدیثی که جبرئیل آورده و درمان همه چیز است. برای ام اس و انواع بیماری های پوستی آن را تجویز می‌کردند. من نمی‌دانم اگر این ها صحیح است چرا بنابر نقل تاریخ، نبی اکرم مردم را برای درمان بیماری ها به حارث بن کلده ارجاع می‌داد.
  • UA ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    37 6
    طب سنتی در ایران یعنی دکون بازار برای یه عده که با سو استفاده از سادگی مردم برا خودشون مرید جمع کنن و صد البته پول.این مزخرفات چرا فقط تو ایران مشتری داره ؟!
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    8 2
    سلام فقط نظر شما رو به سمت اظهارنظرهای مردم در پایین خبر مربوطه در خبرگزاری جلب میکنم برین نظرات مردم رو بخونین جالبه خیلی هم جالبه
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    9 3
    جناب جعفریان، عباس جعفریان مدعی طب اسلامی و طب الرسول هستند نه طب سنتی. یا این رو نمیدونید که در اون صورت چرا مقاله می نویسید یا میدونید و تجاهل عارف میکنید که اون موقع این همه شجاعت نوبره
  • امیر IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    11 4
    با سلام و احترام 1- آقای تبریزیان و شاگردانشان سردمدار جریان طب اسلامی هستند نه طب سنتی و حتی خود را مخالف جریان طب سنتی معرفی می کنند. 2- خوب است آقای جعفریان قبل از اظهار نظر درباره طب سنتی، حداقل استراتژی سازمان جهانی بهداشت درباره طب سنتی را مطالعه بفرمایند تا بدانند در دنیا چه خبر است و نهادهای رسمی حوزه سلامت در دنیا که کار تخصصی شان چنین اموری است چه نگاهی و برنامه ای در این باب دارند.
  • میلاد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    3 30
    بسم الله. این موضوع هم چیزی شبیه به فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی شده ، افرادی اون رو خوب و افرادی اون رو بد میدونن. ما با چه اسلامی روبروییم؟ اسلامی که برای همه ی امور راه حل داره یا اسلامی که برای بعضی از امور راه حل داره؟من نمیگم اقای تبریزیان طب کاملا صحیحی را معرفی کرده ولی خب به جای خراب کردن باید گشت و طب اسلامی رو از قرآن و روایات بیرون‌ کشید نه این که کاری انجام بشه تا باعث رنجیده شدن افرادی بشه که در راه سعی کردن حتی مجتهدین هم گاهی در فتوا اشتباه میکنن و بعد ان را اصلاح میکنند چرا چون معصوم نیستند خب این اتفاق میتونه برای کسی که راجع به طب اسلامی هم تحقیق میکنه رخ بده .البته باید قبول کرد که مسائلی وجود دارد که باعث خرافات میشه و یا اصلا روایاتی وجود داره که نمیشه به معصوم نسبت داد ولی این دلیل بر این نیست که افراد فعال در این وادی رو کلا کنار زد بلکه باید به اونها کمک کرد و بها داد.ای کاش بنده بفهمم که با دقت و تفکر در آیات و روایات میشه مسائل طبی رو هم به طور کلی و یا جزءی استنباط و معرفی کرد.البته بنده هم قبول دارم که باید از فساد در هر زمینه ای جلو گیری کرد.ان شاء الله
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    25 8
    طب سنتی هیچی نداشته باشه لااقل برای اخلاقیات ارزش قائله. پزشک‌ها که بر خلاف قانون و تمام دنیا چند نفری ویزیت میکنن.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    13 1
    رائفی پور طرفدار تبریزیان بود
  • علی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    1 0
    آقای جعفریان را یک روحانی محقق می شناختیم امام با این اظهار نظر به این نتیجه می رسیم که ایشان یا اصلا روایات را ندیده و یا اینکه این مقاله به نام ایشان چاپ شده است . اصلا باور نمی کنم ایشان در مورد طب اسلامی چنین نظری داشته باشد و حتی بین طب اسلامی و طب سنتی تفاوت قائل نشود. خیلی ناراحت شدم .
  • یالله IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    1 0
    آقای جعفریان تیپ روشنفکری گرفتن؛ فقط همین! وگرنه این حرف ها رو بی سند و مدرک می زنن؛ اگه بخوان من بهشون مدارک و مستندات محکم میدم که طب اسلامی چه طب موثریه.