کاربران پاسخ دادند: گفتگوی ریاض و تهران ضروری است

کاربران خبرگزاری خبرآنلاین با شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین با عنوان «آیا گفتگوی ایران و عربستان نقشی بر کاهش تنش های منطقه دارد؟» گفتگوی میان دو کشور را موثر خواندند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سال اول ریاست خود بر دستگاه سیاست خارجی به عرب های منطقه پیشنهاد گفتگوهای منطقه ای در راستایی همگرایی مثبت منطقه ای را داد.

این روزها با وخیم تر شدن اوضاع خلیج فارس و تنگه هرمز، سیگنال های مثبتی به درخواست وزیر خارجه کشورمان ارسال می شود. در هفته های گذشته سفیر سعودی در سازمان ملل مکررا به ایران درخواست گفتگو داده است. این در حالی است که مقامات سعودی چندی پیش مدعی شدند که با تهران در ارتباط هستند که با واکنش وزیر خارجه مواجه شدند و او در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که گفتگو ها تنها درباره مساله حج بوده است.با این تفاسیر آیا حج فرصت مغتنمی برای این گفتگوهاست؟

خبرآنلاین در نظرخواهی از کاربران خود خواست تا نظرات خود را نسبت به گفتگوی ایران و عربستان شرح دهند. عمده کاربران از این گفتگو استقبال کرده اند و معتقدند که سعودی از لحاظ دین و حسن همجواری باید با ایران صلح کند تا منطقه از تنش ها فاصله بگیرد. کاربران این گفتگو را لازمه کاهش تنش قلمداد کردند.

برخی از مخاطبین در این نظرخواهی نوشتند:

- صد درصد خواهد داشت. دو قطب بزرگ جهان اسلام می تونن با همکاری هم توطئه های خارجی رو دور کنن ولی افسوس که سعودی ها وابسته و نوکر آمریکایی ها هستن.

- کاربر دیگر در پاسخ به این کامنت نوشت: شما یک مورد در قرن گذشته تا کنون به من نشان بده که عربستان در طرد توطئه های خارجی نقش ایفا کرده باشد. عربستان دایم خود بخشی از توطئه خارجی بوده. متاسفانه با رژیم کنونی عربستان نمیتوان به آن همکاری ای که شما به آن اشاره کردید دست یافت. ماهیت رژیم عربستان این را اجازه نمیدهد. رژیم عربستان توسط کیم فیلبی جاسوس انگلیسی پایه گذاری شد و نقش کیم فیلبی مانند نقش اردیشر ریپورتر انگلیسی در سلسله پهلوی بود. این را عرض کردم تا بگویم که نه از پهلوی میتوانستی انتظار ایستادگی در مقابل توطئه خارجی را داشته باشی و نه از رژیم سعودی.

مخاطبی دیگر نوشت: بیشتر شبیه به رویاست. سعودی ها از خودشون اختیار ندارن و آب هم میخورن باید از ترامپ اجازه بگیرن

کاربری دیگر به یک توافق قدیمی اشاره کرد و گفت: در دوره های قبل ما قراداد امنیتی با عربستان امضا کردیم و یک دستاورد بزرگ بود. متاسفانه شرایط منطقه تغییر کرده و سعودی ها گرچه فهمیدن راهشون غلطه ولی دارن همون راهو ادامه میدن.

مخاطب دیگر عنوان کرد: گفتگوی رودررو در هر شرایطی موثر هست بویژه الان که انبارهای عربستان پر از سلاحه و دو تا آدم جاه‌طلب و خونریز بر عربستان و آمریکا حکومت می‌کنند.

کاربری دیگر به مشکلات منطقه اشاره کرده و معقتد است: مسائل و مشکلات داخلی عربستان مثل مریضی ملک سلمان و مقدمه چینی های بن سلمان برای رسیدن به قدرت و همچنین تحولات منطقه مثل جنگ یمن، سوریه و عراق فعلا دست عربستان رو برای مذاکره با ایران بسته نگه میداره .

مخاطبی دیگر به سیگنال های گذشته اشاره کرد و نوشت: تا اینجا که سیگنالهای مثبتی رسیده. نمایندشون تو سازمان ملل هم گفت میخوان با ایران گفتگو کنن. باید دید چقد توکارشون جدی هستن و آیا حاضرن دست از اشتباهات گذشتون بردارن یا نه

کاربر بی نامی به گفتگوهای حج اشاره کرده است و اینکه تا کنون دو کشور از ان بهره نبرده اند نوشت که نظر او واکنش های متفاوتی داشت: متاسفانه حج تو این سالهای اخیر نتونسته به مسائل دیگه پل بزنه و مذکرات رو به سمت مسائل حیاتی منطقه سوق بده.

کاربری در پاسخ به نظر او نوشت: نظر بنده این است که مکه و مدینه و مناطق پیرامونی آن باید یک منطقه خودگردان باشه و اداره آن دست دولت عربستان اعم از اینکه رژیم فعلی بر سرکار باشد و یا رژیمهای دیگر بر سر کار بیایند نباشد. این کشور صاحب یک دولت خواهد بود که نمایندگان مختلف از مذاهب مختلف اسلامی آن دولت را تشکیل خواهند داد و بودجه این دولت توسط کشورهای اسلامی تامین خواهد شد. این منطقه خودگردان در هر کشور باید سفارت داشته باشد و ویزای حج و یا سفر به این منطقه خودگردان باید توسط سفارت مذکور صادر گردد. مذاکرات مربوطط به عمره و تمتع هم صرفا از کانال این سفارت قابل پیگیری خواهد بود.

مخاطب دیگری نوشت: بر فرض که حج فرصت مغتنم بشه و موضوعات دیگه هم بحث بشه. باید پرسید ایا سعودیها حاضرن از مواضعشون کوتاه بیان؟ تو یمن جنایت نکنن و از گروه های تروریستی مثل داعش حمایت نکنن؟ اینا مسائلیه که باید روشن بشه.

کاربر دیگر در پاسخ به مساله حج نوشت: سرزمین وحی نفعش از همه ی جوانب در این است که به کشورها احترام بگزارد و اصل احترام متقابل را نگاه دارد که شیعه و سنی برادرند و شیطان فریب می دهد و در نهایت هم ضربه می زند و سرزمین وحی نگاه کند سردمداران امریکایی و رژیم جعلی صهیونیسم به سر ملتها چه می آورند، از آسیا تا افریقا و حتی اروپا. ایران نمی پذیرد زیر بار استثمار رود و هیچ کشوری نمی پذیرد و با عزت از منافع ملی خود دفاع می کند. آسیا به چه دلیل باید زیر نفوذ سردمداران امریکایی باشد، حال انکه موقعیت آسیا، یک موقعیت ممتاز است. و ایران زیر پرچم مزین به نام خداوند یکتا، تنها به اعمال انسانی و الهی نگاه می کند در دیدگاه رضایت منجی عالم بشریت (به طور واقعی و الهی با دفاع از انسانیت) که مورد تایید ادیان الهی است

و پاسخ گرفت: برادر عزیز، تا جایی که میدانم سرزمین وحی به مکه و مدینه اطلاق میشود و نمیتوان آن را به سایر مناطق عربستان تعمیمم داد. نظر بنده این است که حکومت مناطق مورد اشاره نمیتواند و نباید دست یک گروه با مذهب خاص باشد. چه سعودی ها و چه ترکها و چه ایرانی ها و چه سایرین. دلیلش هم این است که هر گروهی که اداره آنجا را در دست بگیرد بعد از مدتی لاجرم عقاید مذهبی خود را بر این مناطق و بر اعمال مذهبی حجاج تحمیل میکند و این موجب تشتت میشود. اگر کسی واقعا در بحث تقریب مذاهب جدیت دارد اول باید به آن پیشنهادی که درباره اداره حرمین دادم فکر کند و آن معضل را حل کند. در غیر اینصورت بحث تقریب بین مذاهب موضوع کشکی خواهد بود و آنهایی که در این حوزه کار میکنند فقط دنبال وقت گذرانی و تخصیص بودجه برای فعالیت های پا درهوای خود خواهند بود.

شما می توانید مشروح نظرات را در این لینک بخوانید.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قمر ارومیه ای FR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    3 0
    داداش شمسی معروف شدی
  • رامین IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    5 1
    ایران باید عربستان را کنار خود حفظ کند . هیچوقت ایجاد دشمنی با عربستان به نفع ما نبوده