۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

پیام ایران روشن بود

حسن هانی‌زاده
پیام ایران روشن بود

امارات متحده عربی پس از ۴ سال همراهی با عربستان سعودی در جنگ یمن به این نتیجه رسید که این کشور شریک مناسبی نخواهد بود.

اختلاف نظر سعودی ها با کویت و همچنین اتفاقاتی که بین قطر و عربستان رخ داد بیانگر تحمیل خواسته های عربستان بر کشورهای عضو شورای همکار خلیج فارس است؛ حتی اگر این اقدام منجر به نابودی این کشورها شود. بنابراین طی چهار دهه گذشته همراهی امارات با عربستان همواره تجربه ای شکست خورده ای بوده است. امارات همچنین از نظر سیاسی و نظامی ضعف های بسیاری دارد. با گذشت ۴ سال از جنگ یمن نیز ابوظبی متحمل تلفات انسانی زیاد شده است. به نظر می رسد که امارات این موضوع را دریافته که اگر با سیاست های محمدبن سلمان همراهی کند فروپاشی کشورشان حتمی خواهد بود.

اتفاقی مانند سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک توسط ایران پیام روشنی را از سوی ایران به کشورهای منطقه و آمریکا ارسال کرد. آن پیام هم این بود که ایران از توانمندی فوق العاده ای برای دفاع از خود برخوردار است. در این راستا امارات پی برد که هر گونه تنش و درگیری جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس را دچار بحران شدیدی خواهد کرد. از آن سو رویکرد محمدبن سلمان هم بدین گونه است تا سیاست هایش را بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیکته کند. در همین حال آنچه که در عدن و یمن جنوبی رخ می دهد نتیجه سیاست های اشتباه وی بوده است. از طرفی امارات نیز پایش را از ائتلاف سعودی بیرون کشیده و آنچه که در عدن رخ می دهد نتیجه اختلافات عربستان و امارات است.

این تنها امارات نیست که هزینه های سنگینی را در جنگ یمن متحمل شده بلکه عربستان نیز در طول ۴ سال گذشته چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. در آن سو باج خواهی های ترامپ و دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار از سعودی ها نشان می دهد که سیاست حکام سعودی به بن بست رسیده است. همانگونه که امارات در سیاستش تجدیدنظر کرد و به سمت ایران آمد، سعودی ها هم به این نتیجه رسیده اند که تقابل با ایران هزینه های سنگینی را برای آنان دارد. در همین راستا شاهد بودیم که عربستان سیگنال هایی را ارسال می کند تا بگوید آماده ترمیم سیاست های اشتباه خود است.

آمریکا نیز سیاست هایش را بر کشورهای حوزه خلیج فارس دیکته می کند و این کشورها نیز دریافته اند که سیاست های ترامپ همان سیاست های محمدبن سلمان بوده، بدین معنا که آنچه که در منطقه رخ می دهد و بحران هایی که در حال حاضر وجود دارد نتیجه همراهی سیاست های ولیعهد عربستان با رئیس جمهور آمریکا است.  بن سلمان همواره تلاش می کرد تا اتحاد گسترده ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود آورد اما با اتفاقاتی چون شکست نظامی و سیاسی عربستان در جنگ یمن، قتل روزنامه نگار منتقد یعنی جمال خاشقچی و انزوای عربستان نشان داد که این رویکرد راه به جایی نمی برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =