روزانه 6 میلیون متر مکعب از آب پشت سد زاینده‌رود کسر می‌شود

ایرنا نوشت: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به این که دبی آب خروجی از مخزن سد زاینده رود ۸۵ مترمکعب در ثانیه است، گفت: با توجه به این آمار، روزانه ۶ میلیون مترمکعب آب از این سد کم می شود.

حسن ساسانی روز سه شنبه در آیین افتتاح سامانه‌های مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه ای زاینده رود و بیومانیتورینگ مواد سمی در جمع خبرنگاران افزود: ذخیره سد زاینده رود در زمان حاضر به ۶۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی بیان کرد: هم اینک ورودی سد ۲۸ مترمکعب بر ثانیه است و ۸۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق دریچه‌های سد به بیرون از آن انتقال می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: آب زاینده رود تا پایان شهریورماه در رودخانه جریان دارد و برای کشاورزان غرب تا بیستم شهریور و برای کشاورزان شرق منتظر اعلام نظر جهاد کشاورزی هستیم که تا چه زمانی آب نیاز دارند.

روزانه ۶ میلیون متر مکعب آب از سد زاینده رود کم می شود
 

ادامه جریان زاینده‌رود در مهرماه وابسته به تصمیم‌گیری شورای هماهنگی است

وی بیان کرد:  با توجه به اینکه سال آبی جدید از مهرماه شروع می شود، باید شورای هماهنگی حوضه زاینده رود تصمیم گیری مجدد برای ادامه جریان زاینده‌رود انجام دهند و هر تصمیمی که در این شورا گرفته شود ما آن را انجام می دهیم.

ساسانی تصریح کرد: هنوز تصمیمی برای کشت پاییزه کشاورزان گرفته نشده اما نیمه دوم آبانماه بهترین زمان برای این نوع کشت است.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی حوضه آب زاینده رود مصوب کرده که آب رودخانه طوری توزیع شود که حجم مخزن سد زاینده رود تا پایان شهریور ماه از ۴۵۰ میلیون متر مکعب کمتر نشود و بطور قطع برای حفظ این مقدار آب برنامه ریزی لازم را انجام خواهیم داد.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به پیش بینی ها سازمان هواشناسی برای بارش ها در پاییز خاطرنشان کرد: اینگونه پیش بینی ها با توجه به الگوهای پیچیده جوی، بسیار سخت است اما کارشناسان معتقدند که بارش های موثر از بیستم آبان ماه و اوایل آذر در حوضه زاینده رود اتفاق خواهد افتاد.

رودخانه زاینده رود در یک دهه اخیر به دلیل کاهش بارش‌های جوی در سرچشمه، افزایش بارگذاری در طول مسیر و نیز ناهماهنگی در مدیریت منابع آب در بیشتر ماه های سال به ویژه در منطقه پایین دست خود خشک بوده و حتی این خشکی به افزایش خطر نابودی تالاب گاوخونی در منتهی الیه این رودخانه نیز منجر شده است.
سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با گنجایش ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

226231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 0
    کاش برنامه ریزی میشد تا سیلابهای ویرانگر خوزستان به سمت جبهه شمالی زاگرس هدایت میشد تا باعث آبادانی شود