به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا رحمانی در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت صنعت خودرو، واردات کالاهای اساسی و پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن توضیح داد.
مهمترین بخش از اظهارات رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در ادامه میخوانید:
* دو اقدام برای مدیریت قیمت خودرو صورت گرفته است که یکی رونق تولید بود که در این زمینه نیاز به سرمایه در گردش وجود داشت و به دلیل بیاعتمادی و التهاب در جامعه، دستگاههای مسوول ابتدا خیلی مایل به تزریق نقدینگی نبودند، اما با تلاشهای ما ۴ هزار میلیارد تومان با سود ۱۸ تا ۲۴ درصد به دو خودروساز وام داده شد تا با اصلاح روابط خودروساز و قطعهساز، تولید راه بیفتد. اقدام بعدی ما در این درباره مشتریهای خودروسازان بودند که مبنا را قرارداد گذاشتیم که حق خریداران این است که این قراردادها با وجود تحریمها و نوسانات ارزی بخش عمدهشان عملی شود.
* روزی که من وزیر شدم، این دو خودروساز ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت پیشفروش خودرو گرفته بودند در حالی که در حساب یک ریال هم نبود، ۲۰ هزار میلیارد تومان هم به قطعهسازان بدهکار بودند که در مجموع نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودند یعنی این دو خودروساز در مسیر تعطیلی بودند. در این شرایط برنامه ما این بود که مانع زمین خوردن صنعت خودرو بشویم، تولید را ارتقا بدهیم، قیمتها را اصلاح کنیم تا مردم در آینده به راحتی به خودرو دسترسی داشته باشند.
* ۳۴ هزار دستگاه از خودروهایی که در پارکینگ بودند، کاتالیست نداشتند که این به مسائل زیست محیطی مربوط است و به این دلیل خودروها در پارکینگ ماندند. در آن زمان ۶ میلیون متقاضی خرید خودرو تا ماه ششم سال ثبت شده داشتیم، در حالی که تولید ما نزدیک به یک میلیون دستگاه است که این یک ما بهالتفاوتی ایجاد میکند و قرار شد خودروها را به نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار بدهیم و دوباره در عرضه بعدی ۵ درصد دیگر قیمت را پایین بیاوریم که این ما بهالتفاوت از بین برود. ایرادهایی که به این طرح وارد شد این بود که سوءظنهایی بوجود میآید که خودروساز میخواهد قیمت پایین نیاید؛ به همین دلیل دوستان پیشنهاد دادند که این مابهالتفاوت را به خودروساز ندهیم و به حساب خزانه بریزیم.
* در آن زمان حدود ۱۰ درصد قیمت پایین آمد، اما یک موج جدیدی از گرانی در اسفند به وجود آمد. مشکل از سپردههای بانکی بود که سپردههای بانکی سال قبلش با ۲۰ درصد سود همراه بود، اما در آن زمان به ۱۸ درصد رسید و منابع افرادی که در بانک بود در حوزههای دیگر همچون مسکن، طلا، خودرو، ارز و لوازم خانگی بادوام، سپردهگذاری شد.
* تسهیلات را به خودروساز و قطعهساز دادیم تا روند تولید متوقف نشود. تعهداتی که تا اینجا زمانش رسیده، حدود ۶ تا ۷ ماه خیلی از خودروها از تعهداتشان عقب هستند، ولی منظم است، یعنی اینکه اگر قبل از این معلوم نبود چه زمانی تحویل داده میشود، الان مردم میدانند که چه زمانی با چه قیمتی به خودروهایشان دسترسی دارند و این دو خودروساز به ما قول دادهاند که تا آخر امسال تعهدات صفر میشود.
* باید تقریبا ۴۰ درصد تسهیلات نظام بانکی را به صنعت و معدن بدهند که از این مقدار بانک مرکزی میگوید ۲۷ درصد را داده که ۷۰ درصد این تمدیدی است.
* ارز از قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان به قیمت ۱۲ هزار تومان رسیده است که این باید صادرات را توجیهپذیر کند، که کرده است و همچنین باید قاچاق را توجیهناپذیر میکرده، ولی نکرده است و به نحو محسوسی قاچاق پایین آمده است، ولی قطع نشده است.
* ما در حمایت از تولید داخلی هیچ منتی نداریم و باید انجام دهیم و اگر کسی بخواهد به نام تولید سوءاستفاده بکند، حتما با آن برخورد خواهیم کرد. در حال حاضر ما حدود بیش از ۲۰۰۰ پروانه بهرهبرداری را تعلیق کردیم و حدود ۱۸۰ مورد به سیستمهای تعزیرات و قضایی معرفی شدهاند که نهادهای امنیتی در این مورد پیگیر هستند.
* ۷۰ درصد ارز کالاهای اساسی مربوط به حوزه کاری وزارت جهاد، ۲۳ درصد مربوط به وزارت بهداشت و درمان برای دارو و تجهیزات پزشکی و یک درصد مربوط به کاغذ است که در مجموع میشود ۹۴ درصد و ۶ درصد هم مربوط به لاستیک سنگین و مواد اولیه لاستیک و کاغذ که دست وزارت صنعت است.
* اینکه عدهای میگویند همه ارز در اختیار ما بوده است و استفاده کردهایم که حالا باید عواقبش را بپردازیم، اشتباه است و در صورتی که ما از تخلفی در این حوزه مطلع شویم، حتما با آن برخورد خواهیم کرد.
* اعتقاد ندارم که واردات بدون انتقال ارز موجب افزایش قیمت ارز میشود و با بانک مرکزی در این مورد اختلافنظر دارم.
*واردات بدون انتقال ارز فرصتی برای کشوری که در تحریم است، ایجاد میکند. اگر ۳۰۰ میلیون یورو مجوز واردات بدون انتقال ارز داده بشود و تمام آن از بازار تامین شود، آیا برای بازار ارزی چند میلیارد دلاری ما میتواند مشکل ایجاد کند!؟ اگر ایجاد کرد که مشکل در بازار است و باید به سراغ حل آن برویم. بعد هم اینکه از این ۳۰۰ میلیون یورو، ۱۰۰ میلیون اجرا شد و سپس مجلس ایراد گرفت تا این طرح متوقف شد.
۲۲۳۲۲۵
نظر شما