۴ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
اقتصاد با دستور رونق نمی‌گیرد

گاهی اظهار نظراتی از مدیران اقتصادی کشور منتشر می‌شود که در ابتدا به نظر می رسد اشتباهی در نقل یا انتشار خبر صورت گرفته است! اما بعد از بررسی خبر مشخص می‌شود که هیچ اشتباهی در نقل خبر صورت نگرفته و خبر از اساس تایید می‌شود.

سپس ذهن همه فعالان و کارشناسان اقتصادی را مشغول می‌کند که واقعا درک مدیر ارشدی که این سخنان را اظهار داشته، از مسائل اقتصادی کشور به چه میزان است؟! آخرین نمونه از این دست مسایل مربوط می‌شود به وزیر راه و شهرسازی که طی اظهاراتی فرمودند‏؛ مردم خانه بخرند!

ایشان استدلال کرده‌اند که چون  افزایش حباب‌گونه قیمت مسکن تقریبا متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است، پس کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند، در این شرایط تامین کنند!

اولا اینکه شرایط اقتصادی کشور یک رکود تورمی را تجربه می‌کند، شکی نیست، اما واقعا چه تصوری از پس‌انداز و قدرت مالی حقوق‌بگیران دارند؟!

حقوق‌بگیران همیشه تمایل به خرید مسکن داشته و دارند، اما آنچه که مانع تحقق این تقاضا می‌شود، عدم توانایی مالی است. اصولا به همین دلیل دولت‌ها با پرداخت وام و تسهیلات بانکی سعی می‌کنند قدرت خرید حقوق‌بگیران را افزایش دهند، تا اصطلاحا با تحریک طرف تقاضا بازار مسکن را رونق ببخشند.

رونق بازار مسکن، موجب رونق بخش بزرگی اقتصاد شامل صنایع پیشین مسکن و پسین آن خواهد شد. دوما درست است که افزایش حباب مسکن متوقف شده، اما آیا قیمت‌ها به سطح قبلی بازگشته است؟!

مسلما بازنگشته و باز نخواهد گشت. به دو علت اول اینکه علت رکود کاهش قدرت خرید مردم است و مردم برای ترمیم پس‌انداز و افزایش آن احتیاج به زمان دارند. دوم آنکه اصل چسبندگی قیمت در اقتصاد می‌گوید قیمت‌ها وقتی افزایش پیدا کرد، به راحتی به سطح قیمت‌های قبل باز نخواهد گشت.

حال این‌که وزیر راه و شهرسازی به عنوان یک وزیر تخصص با چه منطقی تصور می کند با توصیه به مردم جهت خرید مسکن می‌تواند بازار را رونق ببخشد. جای سوال است اما بهترین پاسخ به این تدبیر استراتژیک وزیر محترم این است که بگوییم؛ چشم!

* عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    اگراقتصادبادستوروبگیروببنددرست میشدماجزوبهترین اقتصادهابودیم، تجربه اقمارشوروی سابق هنوزدرخاطرمان است ، اقتصاد باآزادی عمل وایجادرقابت وقاعده عرضه سالم وتقاضای سالم بدون دخالت دولتها وافرادناوارد وقانون مندی واقعی جامعه اگربدون پارتی بازی ورانت باشد رونق میگیرد که نمیدانم دراینجامیتواندممکن شود، ؟انشالله
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    این چه تیتریه آخه؟ باور کن ما تا حالا فکر می کردیم همه چی به دستور آقا جونمونه نگو دستوری نیست.