کلاه فرنگی، عمارت تاریخی بیرجند با معماری عجیب و خیره کننده!

اکثرا برای دیدن بارگاه مقدس امام رضا به مشهد یا خراسان سفر کرده‌ایم اما کمتر کسی به خاطر تاریخ یک شهر، آن را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کند! امروز شما را به بیرجند، شهری در استان خراسان جنوبی با جاذبه های تاریخی زیبای می‌بریم. شهری که زیبایی‌های بی‌نظیرش را نباید از دست داد و تا هوا سرد نشده، بهتر است بار سفرتان را به آنجا ببندید‍! در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید، چراکه قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین عمارت‌های تاریخی ایران در این منطقه آشنا کنیم.

سازه‌ای که در شش اشکوب بنا شده است، دو اشکوب آن فضادار هستند و بقیه‌ی طبقات جهت تکمیل نمای بیرونی بر روی گنبد و حوض ساخته شده‌اند. در بخش همکف، چهار هشتی به شکل قرنیه وجود دارد که اصلی‌ترین قسمت ساختمان که حوضخانه است، در آن قرار دارد. حوضخانه نیز پلانی هشت ضلعی دارد  و طاق نما و سکوهایی آن را احاطه کرده‌اند.

بخش محوطه و باغ مجموعه بر طبق اسناد قدیمی به شکل چهارباغ طراحی شده اما به سبب تغییراتی که در آن ایجاد شده، شکل اصلی خود را از دست داده است. روشنایی حوضخانه از طریق گنبد کلاه فرنگی و توسط پنجره‌های نورگیر آن تامین می‌ شود. آب نمای زیبایی نیز با فرم مخصوص علاوه بر تهویه حوضخانه، هوای مطبوعی را در این مکان به ارمغان آورده است. این ارگ زیبا امروزه با نام ارگ کلاه فرنگی شناخته می‌شود ولی به نام‌های دیگری نیز مشهور است از جمله ارگ حسام الدوله، قصر بی‌ بی عروس و ارگ سرکار.

امیدواریم اگر روزی به بیرجند سفر کردید، حتما از این ارگ زیبا بازدید کنید و برایمان از حس و حالتان هنگام قدم زدن در این فضا بگویید. پیش‌تر عازم بیرجند بوده‌اید؟

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =