حمزه شکیب

زهرا تالانی - بودجه سال 90 شهرداری تهران در حالی تصویب شد که امسال از یک سو به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و از سوی دیگر به دلیل نوع عملیات بودجه ریزی متفاوت با سال‌های قبل است.

حمزه  شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر معتقد است که بودجه نویسی در شهرداری نیاز به جراحی دارد. وی همچنین با مخالفت افزایش بودجه ادامه می دهد که بنده فکر می‌کنم افزایش چند درصدی بودجه شهرداری سیاست درستی نیست و باید هزینه مدیریتی در بودجه 1390 به حداقل برسد.

شما اعلام کردید که بودجه‌ریزی شهرداری تهران از اساس مشکل دارد و همانطور که هدفمند کردن یارانه‌ها با اراده‌ای یک جراحی بود بودجه شهرداری هم نیاز به یک جراحی دارد.این جراحی چرا باید صورت بگیرد؟

چون من هنوز پیشرفت ۹۰ درصدی و تحقق برنامه‌های بودجه سال ۸۹ شهرداری را ندیده‌ایم.

بهتر است توضیح داده شود که این میزان پیشرفت در کدام بخش‌ها بوده است؛ من فکر می‌کنم همانطور که هدفمند کردن یارانه‌ها با اراده‌ای جدی صورت گرفت و یک جراحی بود بودجه شهرداری هم نیاز به یک جراحی دارد چراکه این معضلات جدی است و دیگر قابل تحمل نیست.

در مواردی از شهرداری گزارش‌هایی درباره بودجه درخواست می‌کنیم و گاهی مجبور می‌شویم یک سوال را ۵ مرتبه بپرسیم و آخر هم پاسخگویی دریافت نمی کنیم؛ نیاز است که گزارشات سریع و صحیح به شورا ارائه شود که در این زمینه استدعای همکاری دارم.

چند درصد بودجه برای حمل و نقل عمومی است تا مشکل توسعه حمل و نقل عمومی را حل کند؟

43 درصد بودجه سال 90 متعلق به حمل و نقل عمومی است که امیدوارم توسعه آزاد راه ها در این بودجه در نظر گرفته نشده باشد، چرا که توسعه آزاد راه ها موجب افزایش تعداد خودرو و نهایتا باعث آلودگی می‌شود.

شما در این شرایط با افزودن بودجه شهرداری موافق هستید؟  

افزایش بودجه شهرداری به بحث و بررسی بیشتری نیاز دارد و باید با این موضوع با احتیاط برخورد کنیم؛ بنده فکر می‌کنم افزایش چند درصدی بودجه شهرداری سیاست درستی نیست و باید هزینه مدیریتی در بودجه 1390 به حداقل برسد.

با توجه به هدفمند سازی یارانه ها بودجه امسال دولت چه ویژگی با سالهای قبل دارد؟

سهم حمل و نقل عمومی در بودجه سال 90 بیشتر از دیگر ماموریت‌های شهرداری پیش‌بینی شده به‌طوری که حمل و نقل عمومی در بخش اعتبارات سرمایه‌ای، نزدیک به50 درصد و در بخش اعتبارات هزینه‌ای نزدیک به35 درصد برآورد می‌شود.  بودجه کل شهرداری تهران شامل بودجه مناطق و واحدهای ستادی و بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابع به تفکیک واحدهای اجرایی و ماموریت‌های شش گانه و برنامه‌های مرتبط است.

آقای شکیب ، عملیاتی کردن بودجه شهرداری را چطور ارزیابی می کنید؟

آنچه دورادور به عنوان یکی از اعضای شورای شهر برداشت می‌کنم این است که مقاومت بالایی در اجرای این طرح وجود دارد و لازم است در این زمینه اهتمام جدی داشته باشیم.

 

برای حل مشکل مترو چه تدبیری در بودجه سال آینده مترو دیده شد؟

طبق پیشنهاد کمیسیون عمران، متروی تهران موظف است تا پایان خرداد ماه سال 90 بر اساس سهم یک سوم شهروندان، نرخ بلیت مترو را محاسبه و دریافت کند، اما در صورتی که از این تاریخ سهم دولت یا شهرداری پرداخت نشود، به همان میزان سهم پرداخت نشده، به نرخ بلیت مترو افزوده خواهد شد. مورد اتوبوس نیز همین شرایط برقرار است و در صورت تامین نشدن کمک‌های دولتی، نرخ‌های بدون کمک دولت اعمال می‌شود و در واقع شهروندان باید دو ـ سوم از سهم را بپردازند.

 توجه به این که نرخ اتوبوس‌های بلیتی بعد از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها و تا پایان سال جاری طبق قول شهردار تهران افزایش نمی‌یابد، به احتمال زیاد نرخ تعیین شده برای سال 90 با احتساب افزایش نرخ‌های پس از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها خواهد بود و تقریبا دو برابر افزایش می‌یابد. شهر تهران و شهرداری می‌خواهند که نرخ حمل و نقل عمومی کماکان برای شهروندان قابل قبول باشد تا میل به استفاده از حمل و نقل عمومی کاسته نشود، اما در این میان باید نقش دولت برای کمک به شهرداری روشن باشد.

13442

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =