میزبان یورو 2012 از نمایش تاریخ خود به اروپا شرم دارد.

مجسمه ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب کمونیستی روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی، که پس از گذشت سال ها از زمان فروپاشی این دولت همچنان پر نخوت در کیف، پایتخت اکراین ایستاده بود در فاصله یک سال و اندی مانده به آغاز مسابقات یورو 2012 در اکراین و لهستان به شکلی اسرارآمیز ناپدید شد.

ویدیویی 90 ثانیه به نام «سوییچ آن اکراین» شهرها و مناظر زیبا و قدیمی اکراین، یکی از ایالت های وابسته به شوروی سابق که در کنار لهستان میزبانی یورو 2012 را بر عهده دارد نشان می دهد. در میان مناظری که در این ویدیو دیده می شود میدان آزادی شهر زیبای خارلیف در شمال شهرق اکراین هم وجود دارد. این شهر به همراه سه شهر دیگر میزبان های اکراینی جام ملت های اروپای سال 2012 هستند. اما در این ویدیو جایگاه مجمسه 5/8 متری لنین، رهبر کمونیست ها که سال 1963 ساخته شده در حالی به تصویر کشیده می شود که اثری از خود مجسمه نیست. هرچند در واقعیت این مجسمه لنین را همچنان با آن نخوت و تکبر همیشگی به تصویر می کشد و مجسمه حتی یک میلیمتر از جایش تکان نحورده است.

روزنامه «سگوندیا» چاپ اکراین در باره این اتفاق عجیب نوشت:«خارلیف بدون لنین به اروپا نشان داده شد.»

الکساندر گونچارنکو، مشاور اکریان برای یورو 2012 به خبرگزاری فرانسه گفته این ویدیو طوری «دستکاری» شده تا همه تصاویر تبلیغاتی و سیاسی از آن حذف شود:«تمام عکس ها دستکاری شده. من فکر نمی کنم تنها مجسمه و یادگارهای لنین به طور خاص از منظره خارکیف حذف شده باشد. بسیاری از تصاویر تبلیغاتی دیگر هم حذف شده اما این مجسمه توجه همه را جلب کرده.»

ناپدید شدن مجسمه لنین در این ویدیو باعث شده اختلافاتی بین غربی ها و شرقی های اکراین به وجود آید. غربی ها ناسیونالیست هایی هستند که مخالف لنین بودند و شرقی های اکراین که نزدیکی زیادی به روس ها دارند همچنان عقایدی کمونیستی و احترامی نسبت به لنین دارند.

مجمسمه های لنین همچنان در شرق اکراین دیده می شوند هرچند در غرب این کشور اثری از او وجود ندارد.

«ماروسیا 911» یک وبلاگ نویس سرشناس در اکراین در این باره طی مطلبی انتقادی در وبلاگ خود نوشته است:«ما از این که لنین را به اروپا نشان دهیم خجلیم اما از این که او را به اکراینی ها نشان دهیم ابایی نداریم.»

بسیاری از مردم اکراین عقیده دارند مجسمه لنین هر چقدر هم که منفور باشد بخشی از تاریخ این کشور به شمار می رود نباید نسبت به بازمانده های تاریخی اکراین چنین رفتاری در پیش گرفت. در گزارش روزنامه «سگوندیا» آمده است:«شاید اروپا هم بخواهد با تماشای مجسمه لنین و مطالعه گذشته او قضاوت کند.»

اکراین مشکلات زیادی برای میزبانی یورو 2012 دارد. یوفا بارها به مقامات این کشور هشدار داده که اگر روند آماده سازی ساختارهای میزبانی از جمله استادیوم ها، هتل ها، وسایل حمل و نقل و امنیت این کشور به درستی پیش نرود میزبانی را از این کشور می گیرد. با این حال در آخرین نشست یوفا، اعضای کمیته اجرایی مسابقات بار دیگر به اکراین رای اطمینان دادند اما تاکید کردند باید هر چه سریع تر به استانداردهای میزبانی این مسابقات برسد.

لنین

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =