پیگیری حذف نام شهدا از برخی معابر شهری از سوی بنیاد شهید

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، از پیگیری ماجرای حذف نام شهید از برخی تابلوهای معابر شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید به طرح موضوع حذف نام شهدا از معابر شهری با وزارت کشور اشاره کرد و گفت: از وزارت کشور خواستیم تا موضوع در سطح کشور پیگیری شود و ابلاغیه‌ای از جانب وزارت کشور برای تمام استانداری‌ها ارسال شده تا موضوع رصد و کنترل شود. بر اساس این بخشنامه و به استناد آیین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و موسسات عمومی اولویت نام‌گذاری معابر به نام شهدای گرانقدر است و پس از نام‌گذاری به نام شهدا حق تغییر اسامی این معابر جز در موارد خاص و در هیأت تطبیق شهرستان وجود ندارد، لذا اگر پس از این چنین رفتاری اتفاق بیافتد قابل پیگیری خواهد بود.

وی ادامه داد: ما نیز در بنیاد شهید و امور ایثارگران مصر به مستندسازی اتفاقات در این زمینه هستیم تا صدمه‌ای به ارزش‌های فرهنگی کشور وارد نشود. رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه حساسیت زیادی دارد و بر پیگیری این موضوع تأکید بسیاری کرده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران حذف نام شهید از برخی معابر شهری را اقدامی ناشایست و ناشی از بدسلیقگی و غفلت دانست و گفت: نام شهید و قداست آن خط قرمز بنیاد شهید و امور ایثارگران است و عنوان شهید وقتی در کنار هر اسمی قرار بگیرد به آن اسم معنا می‌بخشد و نظام اسلامی وامدار این شهداست. درج و درخشش نام شهید بر تارک اماکن نه صرف معرفی مکان و جغرافیای شهری بلکه بیانگر عمق تاریخ و انگشت اشاره به سوابق درخشان ملت در ایثارگری و نیز ارجمندی پایداری ارزش‌های والای انقلاب و دفاع مقدس است.

وی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با شهرداری تهران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه مذاکراتی با شهرداری تهران داشته است و شهرداری نیز بیانیه‌ای صادر کرده است و به اصلاح نام تابلوهای معابر به نام شهدای والامقام تاکید کرده است و ما در بنیاد نیز در حال رصد شرایط هستیم و شهرداری در حال پیگیری این کار است. در سایر شهرستانها نیز این موضوع توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران رصد و پیگیری می‌شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اگرچه اقدام ناصحیح صورت گرفته را نمی‌توان جریان هدایت شده و هدفمند ارزیابی کرد، در عین حال نباید قصور، غفلت و بدسلیقگی اتفاق افتاده منتهی به یک جریان عادی شود و خوشبختانه حساسیت خوب رسانه‌ها و مردم شهیدپرور هشدار لازم را ایجاد کرده است.

وی در پایان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه ۲ پیشنهاد دارد که یکی از آنها ایجاد سامانه جامع ثبت مشخصات اماکن و معابر متبرک به نام شهدا در سراسر کشور است و دیگری استانداردسازی نام گذاری به لحاظ شکلی است که می تواند زمینه تعدد و تکرار استفاده از نام ها را کاهش دهد و در عین حال امکان استفاده از نام شهیدان را در فرایند نام گذاری فراهم کند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =