سیدعباس صالحی: شهریار نماینده ذوق فاخر و هنر اصیل ایرانی است

ایرنا نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب ایران نوشت: استاد شهریار در زمره ستارگان پرفروغی است که علاوه بر نماد هویتی فرهنگ آذربایجان سرافراز، چکیده اسلامیت و ایرانیت و پلی میان فرهنگ و ادب و شعر دیروز و امروز است که موجب تفاخر و بالندگی ادب دوستان معاصر شده است.

در پیام سید عباس صالحی که عصر سه شنبه در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب در مقبره الشعرای تبریز خوانده شد، آمده است: «نمادها و نشانه‌های فرهنگ و تمدن، شناسنامه معنوی و هویتی مردمانی است که در طول اعصار و قرن‌ها میراثی سترگ و ارزشمند را نسل به نسل صیانت کرده‌اند تا به نسل‌های امروز و فردا برسد.

در این میان نام‌ها و شخصیت‌هایی هستند که همچون ستاره‌ای تابناک در آسمان پر اختر فرهنگ ایران اسلامی برای همیشه تاریخ می‌درخشند.

شهریار نماینده ذوق فاخر و هنر اصیل ایرانی است که توانسته با تلفیق وارستگی، مناعت طبع  و دینداری و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سرودن اشعاری به زبان‌های ترکی و فارسی، به اعجازی هنری و معنوی دست یازد؛ مردمان این سرزمین همواره شعر شهریار را جلوه‌گاه غم‌ها، شادی‌ها و احساسات خود یافته و به داشتن چنین سرمایه ارزشمندی بالیده‌اند.

نام شهریار نه تنها در ایران که در بسیاری از نقاط جهان و نزد علاقه‌مندان شعر و ادب پارسی آشنا و بر سر زبان‌هاست؛ جانمایه شعر شهریار معرفت و آگاهی او به کلمه، حرمت و اهمیت آن است و از این رو او از پیشقراولان تحول در شعر و ادبیات معاصر به ویژه شعر آیین به شمار می‌آید.

ساختار و بن مایه اشعار او ملهم از قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین است و هر کس با شعر شهریار اعم از اشعار ترکی و فارسی او از «حیدربابایه سلام» تا «نامه ای به انشتین» یا «ای وای مادرم» تا «حسینه یئرلر آغلام گویلر آغلار» آشناست، در ازای فرهنگ قرن های متمادی این دیار سیر و سلوک می‌کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان پیامش ابراز امیدواری کرده است که پاسداشت این روز و گرامیداشت این شاعر ارجمند، محملی برای پاسداشت حقیقی شعر و صیانت از فرهنگ این مرز و بوم باشد.

۲۷ شهریور؛ سالروز مرگ محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است. شهریار سال ١٢٨٥ هجری خورشیدی در تبریز متولد شد و ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =