۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
ضرورت باز تعریف مدیریت منابع آبی کردستان

بی راه نیست اگر منابع آبی را در شرایط حاضر با ارزش ترین و شاید کمیاب ترین منابع خدادادی بنامیم. کردستان خوشبختانه از این نظر هم نسبت به بسیاری از نقاط کشورمان وضعیت مناسب تری دارد. نیاز شدید به منابع آبی در کشور ضرورت توجه ویژه به منابع آبی استان را دو چندان کرده است.

کردستان به طور تقریبی سالانه حدود ۵۰۰ میلیمتر بارندگی را ثبت می کند و از حجم بالایی از روان آب برخوردار است. اما بر اساس گفته های مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان، بخش مهمی از این منابع آبی در سال تبخیر می شود. کامران خرم بر اساس خبری که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده، گفته است: «تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون از حدود ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش کردستان قابل مدیریت است.»

مدیریت یک علم پیچیده است که بر اساس ابزارهای موجود می توان آن را بازتعریف کرد. گفته های آقای خرم نشان می دهد در حوزه مدیریت منابع آبی در استان کردستان این ضرورت به شدت احساس می شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تازه به این سمت گمارده شده است و با توجه به خصوصیاتی که از او سراغ داریم و همچنین آشنایی اش به اقلیم استان انتظار می رود نه بر سیاق مدیران گذشته خصوصا در ۵ سال قبل؛ که بر اساس دانشی که در این که حوزه دارد و سابقه ای که در شرکت آب منطقه ای استان جمع کرده است، برنامه ریزی مناسبی برای تغییر این نوع شیوه مدیریت منابع آبی استان انجام دهد.

منابع آبی استان کردستان در صورت مدیریت شدن به شکل حرفه ای و مناسب می تواند در بزنگاه های خاص به کمک نجات کشور بیاید. در حال حاضر متاسفانه به اعتراف و اذعان عمده کارشناسان این حوزه آنچه در حوزه مدیریت و بهره برداری از روان آب های استان از یک سو و سدهای استان از سوی دیگر در حال انجام است، کارشناسی نبوده و با استانداردهای جهانی به هیچ وجه منطبق نیست. داستان آب سد آزاد و پروژه های صنعتی عجیب طراحی شده در این حوزه و عدم استفاده از آب استان در حوزه کشاورزی و فرو نشست دشت های قروه و دهگلان و چندین و چند مشکل و ایراد کارشناسی دیگر ضرورت تغییر نگرش در این حوزه را به شدت نمایان کرده است. این منبع پر ارزش خدادادی می تواند در صورت استفاده و بهره برداری درست و منطقی علاوه بر تکانی که به اقتصاد و معیشت کشاورزان استان می دهد، پشتوانه ای محکم باشد برای توسعه صنعتی در استان و از سوی دیگر پشتوانه مهمی باشد برای تامین منابع آبی کشور. کردستان حوزه آب ریز بخش مهمی از استان های کشور است و مدیریت منابع آبی در سرمنشاء یعنی در کردستان، می تواند تاثیر بسزایی در ارتقای بهره وری منابع آبی کشور هم داشته باشد، بنابراین شایسته است مجموعه تیم دولت در کردستان، تلاش کنند وزرات نیرو را برای اختصاص بودجه های ملی به مدیریت منابع آبی در استان مجاب کنند. انتظار کارشناسان از تیم جدید مدیریت آب در استان «درانداختن طرحی نو» در این حوزه و پایان دادن به روال های مدیریت گذشته است.

*روزنامه نگار

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =