پنتاگون: آمریکا باید به جای اقدام نظامی، دست به اقدامات مخفی [علیه ایران] بزند

فارس نوشت: بر اساس گزارش یک نشریه معتبر آمریکایی، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا بر سر اینکه چگونه باید به حمله به تاسیسات نفتی سعودی واکنش نشان داده شود، دچار اختلاف جدی بوده‌اند.

 بامداد شنبه به وقت تهران، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست خبری مشترک از موافقت رئیس‌جمهور این کشور با اعزام نیروهای بیشتر در راستای آنچه «حفاظت از عربستان سعودی» خوانده شده خبر دادند. بامداد شنبه گذشته، تاسیسات شرکت نفتی سعودی آرامکو شاهد حملات گسترده هوایی ارتش یمن بود که به قطع صادرات 5.7 میلیون بشکه نفت انجامید.

در این میان، مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی به‌طور گسترده‌ای تلاش کردند که بگویند این حملات از یمن صورت نگرفته و تا مقصر معرفی کردن ایران در این حملات پیش رفتند، ادعایی که قاطعانه از سوی تهران رد شد.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی پس از این نشست خبری گزارش داده که بر سر چگونگی حمله به آرامکو، اختلافی جدی بین وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه آمریکا وجود داشته است. به نوشته این نشریه آمریکایی، «همچون سایر مقامات آمریکایی و سعودی، "مارک اسپر"، وزیر دفاع آمریکا از تائید اینکه حملات به آرامکو از ایران صورت گرفته، خودداری کرد. با این حال او به این نکته اشاره کرد که تحقیقات عربستان سعودی و تحقیقات بین‌المللی به این نکته رسیده‌اند که تسلیحات استفاده شده در این حمله ساخت ایران بوده و حمله نیز از یمن صورت نگرفته است.»

اسپر همچنین مدعی شد: «حمله 14 سپتامبر علیه تاسیسات نفتی سعودی نشان‌گر تشدید جدی تجاوزگری ایران است.»

بر اساس گزارش فارین پالیسی، به نظر می‌رسد اعلام روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) به‌منزله پرهیز از افزایش قابل توجه نیروها در منطقه باشد. ... مقامات دولت ترامپ در خصوص نحوه پاسخگویی به این حمله دچار افتراق بودند، مقامات دفاعی آمریکا (پنتاگون) می‌گویند که ایالات متحده باید از یک پاسخ نظامی تند خودداری کرده و به‌جای آن به موازات تعامل دیپلماتیک در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دست به اقدامات مخفی [علیه ایران] بزند.

فارین پالیسی این نکته را از یک مقام ارشد در دولت ترامپ نقل کرده و افزوده است، وزارت خارجه آمریکا در برابر رویه کمتر تنش‌زای پنتاگون، به‌دنبال افزایش قابل توجه نیروهای آمریکایی در منطقه بوده است.

اگر آنچه فارین پالیسی گزارش داده صحیح باشد، به‌نظر می‌رسد نهایتا ترامپ ایده وزارت خارجه آمریکا را نپذیرفته چون آنچه بامداد گذشته از جانب اسپر و دانفور اعلام شد، متضمن افزایش گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016، ضمن انتقاد از جنگ‌های پیشین آمریکا در منطقه به رای‌دهندگان آمریکایی وعده داد که از ورود به تنش‌ها در منطقه خاورمیانه پرهیز خواهد کرد. وی بعدها نیز این موضع را تکرار کرده است.

فارین پالیسی همچنین نوشته است: مقامات سعودی از اشاره مستقیم به ایران [در خصوص حمله به آرامکو] خودداری کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد مشتاقند که از یک جنگ تمام‌عیار با ایران پرهیز کنند.

آمریکا همچنین شب گذشته اعلام کرد که بار دیگر بانک مرکزی ایران و برخی نهادهای دیگر را این‌بار تحت عنوان حمایت از تروریسم تحریم کرده است، اقدامی که از منظر بسیاری از کارشناسان از جمله «ریچارد نفیو»، کسی که معمار تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما شناخته می‌شد، در عمل فاقد هرگونه ارزش است.

ترامپ در بحبوحه همین بحث‌های مربوط به حمله به آرامکو، وعده تحریم‌های شدیدتر علیه تهران را داده بود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =