انگورستان ملک، سر گذشت باغ اصفهانی که نادرشاه تصرف کرد

وقتی سخن از اصفهان به میان می آید اکثرا یاد نصف جهان می افتند، یاد میدان نقش جهانی که بسیار زیباست و در دل اصفهان خوش درخشیده است. اصفهان سومین شهر بزرگ ایران است و جزء شهرهای پرتعداد از حیث جاذبه‌های تاریخی در ایران است. اینبار پیشنهاد ما برای گشت و گذار در دل اصفهان قرار دارد، انگورستان ملک، کاخ مهجوری است که سرگذشت عجیبی برای آن روایت شده است.

برخی عقیده دارند انگورستان ملک باغی بزرگ وسط شهر بوده که در زمان نادرشاه افشار از مردم به عنوان مالیات گرفته شده بوده است. اما برخی دیگر چنین روایت می کنند که این باغ متعلق به حاج ملک، جد استاد الهی قمشه ای است که در زمان نادرشاه از بحرین به اصفهان هجرت کرده  و در آن زمان بسیاری از اموال خود را وقف نموده از جمله این بنا! و برخی دیگر نیز معتقد هستند که هر دوی این اتفاقات در دو زمان متفاوت رخ داده است. اما در حال حاضر صحت هیچکدام قابل تایید نیست.

ناصرالدین شاه، انگورستان ملک را به مسئول امورمالی حکومت اصفهان واگذار کرد و فرزند آن به نام حاج محمد ابراهیم خان که به ملک التجار معروف بود بنای انگورستان را راه اندازی کرد و به برگزاری مراسم سوگواری و تعزیه اختصاص داد. معمار سازنده این بنا استاد حسین چی است و تاریخ وقف نامه آن سال ۱۳۴۱ هجری قمری است. در گذر زمان قسمت‌های مختلفی از این انگورستان از بین رفت و بخش‌هایی از آن نیز در سال ۱۳۳۳ در تعریض خیابان ملک از میان رفت.

 

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =