جزئیات دریافت هزینه کفن و دفن تامین اجتماعی

برنا نوشت: یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به افرادی که تحت پوشش این بیمه هستند پرداخت کمک هزینه کفن و دفن است.

 یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند بر اساس بند ۱۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی کمک هزینه کفن و دفن است.

کمک هزینه کفن و دفن مبلغ مقطوعی است که به منظور جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند پرداخت می‌شود.

بر اساس قوانین تأمین اجتماعی، کمک هزینه کفن و دفن علاوه بر بازماندگان بیمه شدگان اجباری و اختیاری به بازماندگان بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و مقرری بگیران بیمه بیکاری متوفی نیز پرداخت می‌شود.

شرط اصلی پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان، برقرار بودن ارتباط بیمه ای متوفی با سازمان در زمان فوت است اما اگر بیمه شده‌ای قبل از فوت به عللی مانند بیماری و بارداری به صورت موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته باشد، مشمول دریافت کمک هزینه کفن و دفن است.

پیش از این محمدحسن زدا قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود درباره هزینه کفن و دفن بیمه شدگان گفته بود: بعد از فوت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد که معادل یک ماه حداقل حقوق است.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای سال ۹۸ این مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تقدیم بازماندگان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی می‌کنیم.

میزان کمک هزینه کفن و دفن

مبلغ کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمه شدگان اجباری، اختیاری، مقرری بگیران بیمه بیکاری، همکاران سازمانی و مستمری بگیران اعم از بازنشستگان واز کار افتادگان کلی که تاریخ فوت آنان از ۸۶.۱۱.۲۰ به بعد باشد معادل حداقل دستمزد ماهیانه سال فوت است.

در خصوص مشمولینی که تاریخ فوت آنان قبل از ۸۶.۱۱.۲۰ باشد مبلغ کمک هزینه کفن ودفن با توجه به تاریخ فوت و جمعیت شهر محل دفن تعیین می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه کفن ودفن

-گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر

- اصل دفترچه درمانی متوفی

کمک هزینه کفن و دفن به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

- بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد

- بیمه شدگان شاغل در کارگاه‌های دارای قرارداد واگذاری ۱%و ۷% وجوه مبنای کسر حق بیمه که پرداخت این تعهد به عهده کارفرماگذاشته شده است.

-مستمری بگیران بازنشسته واز کار افتادگان کلی که مشمول پرداخت حق سرانه درمان می‌باشند

-کارکنان شرکت‌ها و موسسات دولتی مشمول قانون تامین اجتماعی که تابع نظام هماهنگ پرداخت حقوق می‌باشند و موسسه آنان به استناد قانون «پرداخت پاداش خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت» و اصلاحیه آن مکلف به پرداخت هزینه کفن ودفن کارکنان خود است.

۲۳۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =