۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
نان سنگک چقدر گران شد؟

فارس نوشت: علیرغم اینکه وزیر صمت در جلسه‌ای اعلام کرده است که فقط قیمت سه کالای گوشت قرمز، گوشت مرغ و چای افزایش یافته، در روزهای اخیر با اعلام مصوبه‌ای نان هم به اقلام گران شده اضافه شد.

طی یکی دو سال اخیر که فشارهای معیشتی افزایش یافته است، متأسفانه به دلیل عدم تسلط دولت بر بخش بازرگانی داخلی کشور شاهد جهش افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی و مایحتاج مردم بوده‌ایم و این افزایش قیمت‌ها شامل کالاهای مختلف از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، شکر، رب‌گوجه فرنگی، انواع مواد سلولزی و بهداشتی، لوازم‌التحریر، لوازم خانگی و امثال آن بوده‌ است. 

گفتنی است در کنار افزایش قیمت انواع کالا و محصولات مصرفی که دلیل گرانی‌ آنها هم تقریبا در یک کلام افزایش قیمت ارز عنوان می‌شود قیمت انواع خدمات، اجاره بها و حتی زمین، مسکن و خودرو هم افزایش یافته است. این افزایش قیمت‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای خانوارها به خصوص خانواده‌های با سطح درآمد متوسط و پایین بوجود آورده که در عمل نه کسی جوابگوی آنهاست و نه سیاست حمایتی برای جبران این همه گرانی و فشار اقتصادی وجود داشته است. 

مسئولان: نان گران نشده ؛ مردم: نان گران شده است

این گزارش می‌افزاید با وجود تمامی فشارهای اقتصادی که به مردم طی یکی دو سال اخیر وارد شده دولت به تازگی و در جدیدترین اقدام خود قیمت یکی از اصلی‌ترین مایحتاج مردم، بخصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی نان را افزایش داده است و برای اینکه بار مسئولیت خود در این زمینه را کاهش دهد هدف از این اقدام را یکسان‌سازی قیمت در راستای کنترل و نظارت بیشتر عنوان می‌کند.

چنانچه یکی از مسئولان  مسئولان صمت در واکنش به انتشار نرخ نامه جدید قیمت نان به فارس گفت:  قیمت نان افزایش نیافته است و هدف از انتشار ابلاغیه جدید  قیمت نان، فراهم آوردن امکان بازرسی بیشتر و یکسان‌سازی قیمت ‌هاست.

* افزایش قیمت نان در میان موج تکذیب‌های مسئولان

به گزارش فارس در حالی مسئولان دولتی اعلام نرخ جدید برای قیمت نان را یکسان سازی قیمت‌ها می‌نامند یکی از شهروندان ساکن در جنوب تهران در گفت‌وگو با فارس با ابراز گلایه از افزایش قیمت نان گفت: تا چند روز پیش نان بربری ساده را به قیمت ۸۰۰ تومان خریداری می‌کرده اما روز پنج‌شنبه سوم مهرماه ۹۸ این نان را به قیمت هزار تومان خریداری کرده است. 

این شهروند همچنین بیان داشت که قیمت نان سنگک ساده هم از هزار تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. 

همچنین شهروند دیگری در یکی از مناطق مرکزی تهران درباره افزایش قیمت نان، گفت: بدون اینکه کیفیت نان بهبود یابد قیمت نان افزایش یافته است . 

وی بیان داشت: برای خرید نان سنگک مراجعه کرده و با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت این نان مواجه شده است. 

این شهروند تهرانی می‌گوید وقتی علت را از نانوایی سوال کردم در پاسخ به من گفت که نرخ‌نامه جدیداعلام شده است و قیمت نان آزاد پز گران شده است. 

وی با بیان اینکه معلوم نیست نان را با چه نرخی باید خریداری کنیم، گفت: در محله ما هر نانوایی قیمت متفاوتی برای نان ارائه می‌کند و هیچکدام هم نان با کیفیت ارائه نمی کنند. 

وی بیان داشت: وقتی از کیفیت نان گلایه‌ می‌کنیم نانوایان می‌گویند که آرد خوب نیست!

مدتهاست که  عدم کیفیت نان و تنوع قیمت‌ها به عنوان دو عامل اصلی نارضایتی مردم مطرح است و این موضوع حتی به قبل از هدفمندی یارانه‌ها باز می‌گردد. اما علیرغم گذشت سال‌ها  هنوز اقدامی جدی از سوی مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های مختلف نانوایان در راستای حل این معضلات انجام نشده است. بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نان و اختصاص ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر به ازای یارانه نان قرار بود به کیفیت پخت نان هم توجه شود که در عمل هیچ اتفاقی تا به امروز نیفتاده است.

گفتنی است به تازگی سید جواد احمدی معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که به زودی با هماهنگی اتحادیه‌های مربوطه، تابلوهای متحدالشکلی در سطح نانوایی‌ها نصب خواهد شد که بر روی آن، وزن چانه نان، قیمت نوع نان عرضه شده از ساده و کنجدی و شماره تلفن رسیدگی به شکایت درج می‌شود تا امکان نظارت بر عملکرد نانوایان فراهم شود که البته در این مورد باید صبر کرد و در مورد نتیجه آن باید بعد از اجرا اظهار نظر کرد.

* نباید قیمت قوت اصلی اقشار آسیب‌پذیر افزایش یابد

از سوی دیگر نمایندگان مجلس هم نسبت به افزایش قیمت نان، نگاهی انتقادی دارند و معتقدند که در شرایط جنگ اقتصادی دولت به جای افزایش قیمت باید از راههای دیگر هزینه‌های تولیدکنندگان را جبران می‌کرد. 

چنانچه نادر قاضی پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قوت اصلی اقشار آسیب‌پذیر نان است، بنابراین در شرایطی که حقوق‌ها و درآمدهای این قشر افزایش نیافته است نباید قیمت نان هم افزایش یابد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور بیان داشت: دولت در این شرایط باید تدبیر می‌کرد و با جبران هزینه‌های نانوایان در بخش‌های مختلف و با اعمال تخفیف در قیمت آب و برق و پرداخت یارانه آرد، مانع افزایش قیمت نان و همچین جبران هزینه‌های تولید می‌شد. 

وی اظهار داشت: افزایش قیمت نان برای کارگران و اقشار آسیب‌پذیر مشکل‌زا است. 

* وزیر صمت مدعی است که فقط قیمت سه  قلم کالا افزایش یافته است

همچنین ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه متاسفانه دولت ادعا دارد که به دنبال تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم است اما در واقعیت اثری از این ادعا مشاهده نمی‌شود، گفت: چندی پیش از وزیر صمت علت افزایش افسار گسیخته  قیمت کالاها را سوال کردم که ایشان در پاسخ گفت که فقط در مورد سه قلم کالا گوشت قرمز، گوشت مرغ و چای افزایش قیمت داشته‌ایم و در مورد سایر کالاها افزایش قیمتی نداشته‌ایم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: البته در آن جلسه برای آقای رحمانی مثال‌های زیادی از افزایش قیمت کالا زدم و به عنوان نمونه به وی گفتم که چگونه می‌گویید که قیمت‌ها افزایش نیافته است در حالی که قیمت یک قوطی رب گوجه فرنگی از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان رسیده است. 

وی با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: پیش از این اقشار آسیب‌پذیر دلخوش بودند که نان و ماستی هست که بخورند اما الان قیمت هر دو این دو محصول افزایش یافته است بنابراین امرار معاش افراد آسیب‌پذیر بسیار سخت شده است. 

موسوی لارگانی با بیان اینکه برخی از مردم قدرت خرید نان را هم ندارند، گفت: در شرایطی فعلی اقتصادی کشور حداقل در مورد قوت اصلی مردم باید دقت نظر بیشتری می‌شد و از افزایش قیمت آن جلوگیری می‌شد. 

وی با اشاره به عدم نظارت بر قیمت‌ها گفت: قیمت نان سنگک در سطح شهر تهران از هزار تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان  متفاوت است  و وقتی علت تفاوت قیمت از نانوایان سوال می‌شود همه می‌گویند ما آزاد پز هستیم! این در حالی است که نانوایان دولتی و آزاد پز هر دو آرد یارانه‌ای با دو قیمت متفاوت که اختلاف قیمت آین دو آرد  چندان هم زیاد نیست می‌گیرند اما قیمت‌ عرضه نان بسیار متنوع است. 

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی علیرغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالاها گفت: نمی‌دانم انکار افزایش قیمت توسط مسئولان چه دلیلی دارد و چه تصوری در مورد مردم دارند.

* اقتصاد نانوایان در معرض آسیب

این گزارش می‌افزاید البته در کنار مشکلات  اقتصادی مردم نباید مشکلات اقتصادی نانوایان که اتفاقا خود از اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شود را نادیده گرفت،  زیرا همانطور که قشر آسیب‌پذیر جامعه از افزایش قیمت نان آسیب می‌بینید، صنف نانوایان هم از افزایش نیافتن قیمت نان  طی ۵ سال گذشته دچار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای شده است؛ بنابراین بهتر بود تا دولت پس از ۵ سال عدم اعلام قیمت مصوب نان به جای انتخاب ساده‌ترین راهکار برای حل مشکلات نانوایان با اتخاذ راهکارهای حمایتی مانند جبران هزینه‌های آب و برق  و سایر راهکارهای جبرانی از نانوایان حمایت می‌کرد و مانع افزایش فشار اقتصادی به مردم، بخصوص قشر آسیب‌پذیر در شرایط سخت جنگ اقتصادی می‌شد. 

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1304701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =