۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
حرف و عمل نمایندگان مجلس

هرچه به انتخابات پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم تنش‌ها زیادتر می شود حرکت‌هایی که اخیرا در مجلس دیده می شود، مقدمه و فضاسازی برای انتخابات است.

نکته دیگر این است که مجلس همانطور که امام فرمودند در راس همه امور است و نباید مجلس مورد هجمه قرار بگیرد و این الفاظ «دیکتاتور» و امثال اینها نوعی الفاظ خشن و خطرناک است و می‌تواند آرامش مردم و جامعه را برهم بزند و باید از آن پرهیز شود. اخلاق سیاسی اقتضا می‌کند که تحمل در بین جناح‌های مختلف بیشتر شود.

نکته دیگر اینکه اینها برخلاف نظرات مقام معظم رهبری است. برای اینکه ایشان قائل به مردمسالاری هستند و مردمسالاری دینی را خود ایشان مطرح کرده‌اند. معنای مردمسالاری این است که به رای اکثریت و همچنین قانون و منتخب اکثریت احترام گذاشته شود. در کشور ما دموکراسی و رای مردم پذیرفته شده و در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رای مردم را داریم و مجلس عصاره ملت است.

بنابراین استفاده از این الفاظ برخلاف قانون است و باید از آن پرهیز شود و نکته دیگر این است که کسانی که از این الفاظ استفاده می‌کنند باید در میان مردم بیایند و قضاوت مردم را ببینند. از قضا گاهی خود همین کسانی که از اینگونه الفاظ استفاده می‌کنند در نگاه مردم خودشان مصداق همان عناوین هستند و این جای تعجب دارد! به هر حال باید آرامش جامعه حفظ شود تا مردم در یک فضای آرام بتوانند نظر و رای خودشان را اظهار کنند و گرایش مردم هم به سمت عملگرایان است.

نمایندگانی که صرفا اهل شعار و حرف باشند و در عمل توانایی لازم را نداشته باشند، اینها در نظر مردم پذیرفته نمی‌شوند و باید جامعه را به سمتی ببریم که مردم نتیجه و ثمره عملی حرف‌ها را ببینند و آثارش را مشاهده کنند. همانطور که اشاره کردم مردم امروزه دنبال شعار نیستند و از شعار واقعا افسرده‌اند و دنبال عمل هستند. ادعاها زیاد است ولی مردم می‌خواهند ببینند آیا حرف‌هایی که پشت تریبون‌ها زده می‌شود چه مقدار در صحنه عمل محقق می‌شود. نمایندگان هم در معرض دوربین‌ها هستند. مردم آنها را می‌بینند و در نگاه مردم مورد قضاوت قرار می‌گیرند و باید توجه داشته باشند. به یک معنا در تیررس قضاوت مردم هستند.

نمایندگان باید به آنچه پشت تریبون می‌گویند عمل کنند و اگر مردم را به قناعت و ساده زیستی در زندگی بدون اشرافیت و امثال اینها دعوت می‌کنند خودشان باید در بوته عمل این را انجام دهند تا حرف‌هایشان موثر باشد و امروزه مردم نگاهشان به شخصیت‌های سیاسی، هنری، دینی و مذهبی به عنوان الگوست و نگاه می‌کنند ببینند آیا اینها به آنچه خود می‌گویند عمل می‌کنند یا نه. این هم جزو اخلاق سیاسی اجتماعی جامعه ماست که باید در وهله اول خود سیاستمداران آن را انجام دهند.

اما مردم احساس مسئولیت و علاقه به کشور دارند. مقام معظم رهبری در انتخابات گذشته فرمودند که حتی اگر مخالف نظام هم هستید برای حفظ کشور و ملت و جامعه ایرانی به صحنه و پای صندوق‌ها بیایید. البته شورای نگهبان هم وظیفه دارد زمینه‌های آزادی رای را برای مردم فراهم کند. در احراز صلاحیت‌ها جناحی برخورد نکند. اگر شورای نگهبان آن نقش خودش را به خوبی ایفا کند و واقعا از سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف کاندیداها را احراز صلاحیت کند و در معرض انتخاب مردم قرار دهد، همه مردم احساس کنند نماینده و نمونه افکار و اندیشه‌های خودشان را دارند، طبیعتا در انتخابات مشارکت بالایی را شاهد خواهیم بود.

* استاد حوزه و دانشگاه

* منتشر شده در روزنامه آرمان مورخ ۹ مهر ۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =