«سکوهای امن افغانستان» روایتی متفاوت از فوتبال دیدن در استادیوم

صبا نوشت: امیر تاجیک درباره ساخت مستند «سکوهای امن افغانستان» صحبت کرده است.

امیر تاجیک مدیر پیشین شبکه مستند در قامت مستندساز به کشور افغانستان رفته و مستند موبایلی «سکوهای امن افغانستان» را تولید کرده است؛ مستندی از استادیوم ورزشی که روزگاری برای اعدام و قصاص استفاده می‌شده اما حالا تبدیل به یکی از امن‌ترین و محافظت‌شده‌ترین نقاط شهر کابل بدل شده است.

به بهانه روایت داستان آن، از فضا و شرایط فعلی این شهر نیز در مستند با خبر می شویم.

جرقه اولیه ساخت مستند از لیگ برتر افغانستان چطور کلید خورد؟ این همه کشور با فوتبال پیشرفته و هیجان انگیز، چرا افغانستان؟
تولید این فیلم به دنبال مشاهده شرایط ویژه امنیتی بود که پس از ورود به کابل با آن مواجه شدم. حضور چشمگیر نیروهای مسلح در سطح شهر، پروازهای متعدد هلیکوپترها در آسمان کابل، انفجار انتحاری و درگیری مسلحانه، همگی شما را یاد یک "منطقه جنگی" می اندازد. اما در این شرایط پیچیده، با مردمی مهربان، مهمان‌نواز و علاقه‌مند به ایران و ایرانیان مواجه می شوید که ثبت و ضبط اش برای هر فیلمسازی جالب است. 

در ابتدا می خواستم تصاویر جالبی را که می بینم صرفا برای اشتراک در شبکه های اجتماعی ضبط کنم اما وقتی برای دیدن مسابقه فوتبال دو تیم مهم لیگ برتر افغانستان دعوت شدم، با اطلاعی که از پیشینه استادیوم ورزشی کابل و اعدام های متعدد پیش از بازی های فوتبال در دوره ای خاص در این استادیوم داشتم، تصمیم گرفتم تجربه ام را در قالب فیلمی مستند در اختیار مخاطبان قرار دهم.

تصورتان از این کشور قبل و بعد از حضور در آن چگونه بود؟
به واسطه تصویری که از افغانستان در رسانه ها منتشر شده، قبل از سفر کمی نگران بودم اما وقتی خود را میان مردم با محبت افغانستان دیدم، احساس کردم در خانه و وطن خود هستم. افغانستان کشوری جنگ زده با مردمانی هنرمند و با استعداد است، مردمانی که خود اولین قربانی ناامنی و جنگ داخلی در این کشور هستند. 

یکی از کسانی که با من گفتگو کرد، می گفت بعضی وقتها که می خواهیم خانه مان را ترک کنیم، به واسطه حملات انتحاری که مشخص نمی کند کجا و چگونه رخ می دهد، برای همیشه با اعضای خانواده مان خداحافظی می کنیم. دوست دیگری با چشمانی اشکبار می گفت امیدواریم که به این شرایط عادت نکنیم.

مردم افغانستان از جنگ و درگیری در این کشور خسته هستند. نعمت های طبیعی و خدادادی در این کشور فراوان است و آنچه جلوی پیشرفت آن را گرفته، ناامنی و دَه ها جنگ داخلی است. امیدوارم روزی افغانستان از نعمت امنیت برخوردار شود و  مردم اش بتوانند به پیشرفتی که لایق آن می باشند، دست یابند.

جایی از سفر شما بود که از این تصمیم پشیمان شوید؟
پشیمان؟ هرگز! اما چند بار از صمیم قلب ناراحت شدم. در چهار روزی که آنجا بودم، دو انفجار انتحاری رخ داد که یکی از آنها در صبح روزی بود که می خواستم به استادیوم ورزشی شهر کابل بروم. اتفاقا عصر همان روز یک درگیری مسلحانه هم رخ داد. آنچه مرا ناراحت می کرد، مشاهده پتانسیل های مردمی بود که این ناامنی امکان ظهور و بروزش را نمی دهد. مردمی با فرهنگ، هنرمند، میهمان نواز و با استعداد که گروگان این نا امنی بودند، مرا ناراحت می کرد. 

نگاه مردم افغان نسبت به ایران و فوتبال ایران چگونه بود؟
افغانستان همچنان فضای زیادی در حوزه تولید محتوا دارد. محتوایی که در داخل این کشور تولید می شود پاسخگوی جمعیت ۳۶ میلیونی آن نیست. فاکتور همجواری، همزبانی و بعضا فرهنگ و آداب مشترک باعث شده که محتواهای ایرانی در حوزه های مختلف، مخاطب زیادی در این کشور داشته باشد. از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی گرفته تا بازی های لیگ برتر ایران و برنامه هایی چون «نود» که دلتنگی برای پخش نشدنش در فیلم هم نمایان بود.

مخاطبان افغانستانی و ورزش دوستان این کشور، مشخصا لیگ برتر ایران را دنبال می کنند. فوتبالیست های ایرانی هواداران خاص خودشان را میان مردم افغانستان دارند و طبعا نتایج بازی ها باعث خوشحالی و یا ناراحتی هواداران شان در افغانستان می شود. 

باز هم حاضرید به افغانستان بروید و مستندی درباره وجوه دیگر این کشور بسازید؟
متاسفانه این سفر کوتاه و برای هدف دیگری بود که ماحصل اش علاوه بر اهداف مشخص شده در حوزه ICT، تولید این فیلم مستند شد. طبعا اگر بنا به سفر دیگری باشد، دوست دارم با تحقیق و پژوهش بیشتری سفر کرده و اینبار منحصرا بر تولید فیلم تمرکز کنم.

واکنشی از افغانستانی های ساکن ایران هم درباره مستندتان داشتید؟
بله تعداد زیادی از افغانستانی های مقیم ایران و ساکن افغانستان در شبکه های اجتماعی با بنده تماس گرفتند و ضمن تحسین فیلم، ابراز خرسندی کردند که از زاویه جدیدی به این کشور نگریسته شده است. در مراسم رونمایی هم نیمی از سالن مملو از افغانستانی های ساکن ایران بود که خبر رونمایی را در رسانه ها دیده بودند. خوشحالم که توانستم تصویری جدید و احتمالا کمتر دیده شده، از این کشور و مردم نیک اش ارائه کنم.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =