جای خالی مسئولان و رسانه ملی در چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم

چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم از روز شنبه در اصفهان در شرایطی آغاز شد که جای خالی مسئولان استانی و شهری در بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری و معنوی کشور به شدت محسوس بود.

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، مراسم افتتاحیه مسابقات چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم در اصفهان با حضور دو مجری معروف قرآنی کشور محمدهادی صلح جو و سید وحید مرتضوی در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که مملو از حضور پر نور مشتاقان قرآنی کشور و مردم اقصی نقاط نصف جهان بود آغاز شد.

حضور پرشور مردم در مراسم افتتاحیه چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم نشان از استقبال خوب مردم از رویدادهای قرآنی دارد اما نکته تأسف برانگیز اینکه در این میان جای مسئولان شاخص استان اصفهان مانند استاندار و شهردار اصفهان در مراسم افتتاحیه به واقع خالی بود به نوعی که در طول این روزها یکی از انتقادهای تمامی شرکت کنندگان در جشنواره،مسئولان اوقاف، ارشاد و دیگر نهادهای پایتخت بر این امر استوار بوده است.

در این ارتباط محمدهای صلح جو قاری قرآنی و مجری مسابقات قرآن کریم و شبکه قرآن در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین از این موضوع انتقاد کرد و ابراز داشت: باید توجه کنیم برگزاری مسابقه قرآنی کار بسیار سختی است اما متاسفانه نهادهای استان اصفهان برای برپایی مسابقات بسیج نشده اند.

وی افزود: موضوعی که برای من و تمامی مشتاقان و دست اندرکاران قرآنی شگفت آور بود اینکه استاندار اصفهان متاسفانه در افتتاحیه مسابقات ملی قرآن حضور نداشتند، به یقین مهم‌ترین اتفاق استان اصفهان در آن روز آغاز مسابقات قرآن کریم بوده است که ثمره چهل سال انقلاب اسلامی و از اولین رویدادهایی است که در نظام اسلامی برگزار شده است.

قاری قرآنی و مجری مسابقات قرآن کریم و شبکه قرآن  ابراز داشت: به صراحت به این نکته اشاره می کنم که  این مسابقات مردمی است و متعلق به همه مردم خواهد بود.

وی ادامه داد:  لازم است یک ستاد در استان اصفهان تشکیل شود و تمامی مسئولان  برای برگزاری مسابقات قرآنی فعال شوند و به هرکدام مسئولیتی  واگذار شود به نوعی که مسابقات را از آن خود بدانند که اگر ما این کار را انجام دهیم آنگاه می توانیم بگوییم که یک مسابقه قرآن تمام عیار و نمره ۲۰ برگزار کرده ایم.

صلح جو تاکید کرد: همه این حرف‌ها را ما در اصفهان می زنیم، شهری که  به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام  و به عنوان نصف جهان به عنوان سابقه چند هزار ساله تمدنی ایران مطرح است و گرنه ممکن است در بسیاری از استان‌ها نیاز به این صحبت‌ها نباشد اما اصفهان قطعاً یکی از قطب های فرهنگی کشور ماست و انتظار از آن بسیار بالاتر زا دیگر شهرهاست.

روزهای نخست چهل و دومین دوره مسابقات قران کریم در شرایطی در اصفهان گذشت که جای خالی رسانه ملی و به ویژه شبکه قرآنی نیز در پخش مستقیم این دوره از مسابقات محسوس بود و بالاخره پس از گذشت سه روز انتقادهای رسانه‌ای مسئولان برگزاری مسابقات و حتی مجریان شبکه قرآن! موجب شد تا رسانه ملی به خود آمده و از بعدازظهر روز گذشته پخش مستقیم مسابقات راز شبکه قرآن را کلید بزند.

در این ارتباط مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن انتقاد از این روند اظهار داشت: ما انتظار داریم مسئولان از فعالیت‌های ارزشمند قرآنی حمایت کنند، به عنوان خدمتگزاران کوچک عرصه فعالیت های قرآنی حداقل انتظار ما این است که این خدمات نشر پیدا کند و چه جایی بهتر از رسانه‌هایی مانند صداو سیما برای نشر فرهنگ قرآنی وجود دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر مسابقات کشوری قرآن از طریق شبکه‌های قرآن و شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش نشود و اگر مدیران نهادهای مختلف از برگزاری این مسابقات حمایت نکنند چه انتظاری برای نشر این فعالیت‌ها از سوی دیگر افراد می توانیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همه ما امیدواریم در جمع خادمان قرآنی قرار گرفته و از معنویت افراد قرآنی فیضی کسب کنیم و نام ما در لیست خدمتگزاران به ساحت قرآن ثبت شود.

محمدرضا مسیب زاده با تاکید بر این مطلب که نهادها وظیفه دارند با هم همراه و همدل شوند و همه باید در راستای پیشرفت کشور تلاش کنند، گفت:  تبلور این همدلی تلاش در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی است و در این راستا آموزش و پرورش نیز با قدرت این امر خیر را دنبال خواهد کرد.

نکته دیگری که در روند برگزاری این مسابقات توجه برانگیز است اینکه با وجود استقبال پرشور مردمی از مراسم افتتاحیه اما در روزهای مختلف برگزاری بخش‌های مختلف مسابقات قرآن کریم مانند اذان، ، دعاخوانی هم سرایی، ترتیل و قرائت حضور مردم کمرنگ شده است.

کاربردی کردن مفاهیم قرآنی در زندگی راهی برای استقبال بهتر مردم از مسابقات قرآنی

کارشناسان معتقدند که در دوران کنونی که رسانه به زندگی بشر نفوذ کرده است لازم است برای حضور مردم در مسابقات قرانی تمهیدات خوبی اندیشیده شود و با کاربردی کردن مفاهیم قرانی در زندگی به این امر کمک کنیم.

به طور مثال در این ارتباط برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی قرآنی برای اعضای مختلف خانواده به شکل جداگانه نمی توانست انگیزه خوبی برای حضور عموم مردم در کنار مسابقات باشد.

در این ارتباط قائم مقام و دبیر شورای توسعه قرآنی کشور ابراز داشت: باید به این مطلب توجه کنیم که در دهه ۶۰ تنها یک دو شبکه تلویزیونی داشتیم و سبک زندگی انسانها نیز به گونه دیگری بود اما امروز بسیاری از برنامه ها از تلویزیون قابل مشاهده در آپارات و اینستاگرام و غیره است و دیگر برخی رنج حضور از نقاط دور را به خود نمی دهند.

عدم حفظ توازن در برخی مسایل موجب تغییر ذائقه مردم شده است

وی اضافه کرد: در واقع زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی موجب شده که امروز شاهد حضور کمتر مردم در مسابقات قرآنی باشیم اما باید به این مطلب نیز توجه کنیم که نواقصی نیز در فضای مدیریت قرآنی کشور وجود داشته است و عدم حفظ توزان در برخی مسایل موجب تغییر ذائقه مردم شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه  ابراز داشت: در سالهای اخیر به خوبی این مطلب را شاهد بودیم که فرهنگ موضوعی است که نیاز به هزینه کرد و زمان دارد و حتی گاهی تدوین قانون و تشویق و جریمه نیاز است آن هم برای موضوعاتی مانند بستن کمربند ایمنی  که استکبار برای آن هزینه‌ای نکرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم که تنها با برگزاری مسابقه قرآنی همه مردم برای تماشای مسابقات نمی‌آیند بلکه مردم باید مزه شیرین قرآن را با رفع تبعیض و اجرای قانون به عنوان اصول قرآنی در جامعه مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: در این ارتباط در  شرایطی دنیای استکبار به اندازه بودجه کشورمان برای جلوگیری  از نشر قرآن در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی تلاش می‌کند باید به نوعی عمل کنیم که مردم خود بانی قرآن باشند.

برگزاری مسابقات قرآنی زمینه خوبی است که همه جناح‌ها، گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه جدای از عقاید مختلف با یکدیگر متحد شده و همدلانه در کنار یکدیگر اختلاف ها را پشت سر بگذارند که متاسفانه این همدلی و همراهی را در روزهای اخیر شاهد نبودیم،  اما جای امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده همه نهادها در سایه سار قران کریم و در پرتو برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم در کنار یکدیگر جمع شوند و با پرشور کردن این رویداد بزرگ کشوری خود را خدمت‌گزار این کتاب آسمانی قرار دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =