۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اگر مجلس و دولت برای معرفی دو وزیر جدید به تفاهم نرسند

اگر وزارتخانه‌ای به دو وزارتخانه تقسیم می‌شود هر یک از وزرای این وزارتخانه‌ها باید از مجلس رای اعتماد بگیرند، چراکه دامنه فعالیت دو وزارتخانه تغییر می‌کند بنابراین ممکن است فرد دیگری برای وزارت در وزارتخانه جدید مناسب باشد.

تردید در معرفی دو وزیر برای "وزارت صنعت" و "وزارت بازرگانی" پس از تصویب طرح تشکیل وزارت تجارت دلائلی دارد. براساس ماده واحده طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، "از این پس وزارت صنعت، معدن و تجارت با نام سابق خود تحت عنوان "وزارت صنایع و معادن" بدون تغییر و با تمامی وظایف و اختیارات سابق به فعالیت ادامه خواهد داد،  این عبارت در ماده واحده، الزام به معرفی دو وزیر برای "وزارت صنعت" و وزارت بازرگانی را دچار تردید می‌کند چراکه براساس ان وزارت صنایع می‌تواند مطابق وظایف و اختیارات سابق به فعالیت ادامه دهد و نیازی به رای جدید برای وزیر این وزارتخانه وجود ندارد.
از آنجایی که ماده واحده طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را می‌توان دو نوع تفسیر کرد، بهتر است برای وزرای "وزارت صنعت" و "وزارت بازرگانی" جداگانه از مجلس رای اعتماد گرفته شود تا تردیدی در این زمینه ایجاد نشده و نقطه نامعلومی باقی نماند؛ در این مورد نظر هیات رئیسه می تواند راهگشا باشد.

این سوال مطرح است که اگر مجلس و دولت در این موضوع به تفاهم نرسند، چه باید کرد؟ اگر میان دو قوه مقننه و مجریه برای وزرای وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن تفاهمی حاصل نشود، با استفساریه موضوع صریحا روشن می‌شود در واقع با این اقدام مجلس مشخص می‌کند که با تشکیل وزارت بازرگانی هریک از وزرای"صنعت و معدن" و "بازرگانی" باید رای جداگانه از مجلس اخذ کنند یا مجلس تنها باید به وزیر تجارت و خدمات بازرگانی رای اعتماد دهد؛ استفساریه می تواند گره گشا باشد.
اگر بپذیریم وزارتخانه های "صنعت و معدن" و "تجارت و خدمات بازرگانی" دو وزارتخانه جدید هستند، این امر به معنای تغییر وزرای موجود نیست بنابراین کابینه به اخذ رای مجدد از مجلس نیاز ندارد.

* معاون قوانین مجلس شورای اسلامی

* منتشر شده در خانه ملت ۶ مهر ۱۳۹۸

کد خبر 1306545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =