چرا اروپا بدون مدرک علیه ایران بیانیه داد؟

کارشناس سیاست خارجی دلایل بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران را بررسی می کند.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا فرجی راد درباره بیانیه فرانسه، آلمان و بریتانیا که ایران را در حادثه آرامکو متهم می کند می گوید: بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در خصوص آرامکو  که علیه ایران صادر شده است را می توان اشتباه استراتژیک اروپایی ها در شرایط فعلی عنوان کرد و می توان  سه دلیل را برای آن متصور بود:

اول اینکه با توجه به تضعیف عربستان در منطقه پس از حادثه آرامکو به نظر می‌رسد سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به دنبال ایجاد توازن در روابطشان با عربستان و حفظ منافع خود در این کشور بوده‌اند.

 دلیل دوم دیگر این اقدام را می‌توان در انزوای آمریکا در موضوع برجام و فشار این کاخ سفید به سه کشور اروپایی دانست.

برای تشریح دلیل سوم باید به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد که این موضوع می تواند باعث ناراحتی اروپایی ها شده باشد که در هر صورت اقدامی غلط از سوی آنها بوده است.

این کارشناس هم چنین درباره طرح ابتکار صلح هرمز نیز گفت: مطرح شدن این طرح از سوی ایران در شرایط فعلی اهمیت بالایی دارد، با توجه به تنش‌هایی که در خلیج فارس وجود دارد و در یکی دو هفته پیش با حادثه آرامکو تشدید شده و اتهاماتی که علیه ایران در این خصوص مطرح می‌شود، این طرح نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال امنیت خلیج فارس است. در همین حال مصاحبه های دکتر ظریف با شبکه های آمریکایی چون سی ان ان و  سی بی اس بسیار تاثیرگذار بوده اند و تا حدودی آمریکایی ها را به انفعال واداشته است.

وی افزود: دیپلماسی صلح‌جویانه ایران در نشست سازمان ملل را باید ابتکاری موثر موثر قلمداد کرد چرا که اعلام دیدگاه‌های ایران در این نشست و دیپلماسی فعال دولت می‌تواند نقشه راه ایران را تبیین کند.

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =