۶ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
وضعیت آشفته اقتصادی و خدشه‌دار شدن عزت ملی

هر قوم و ملت باعزت ملی و سرفرازی اجتماعی، توانایی خلق حماسه‌های گوناگونی را دارد.

حال که به تازگی هفته دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم بی‌مناسبت نیست اشاره‌ای به شهدای بزرگواری کنیم که بر سر آرمان‌های خویش و ارزش‌های دینی و اخلاقی، جان شیرین خود را گذاشتند و اجازه ندادند عزت ملی جامعه، خدشه‌دار گردد و بدین‌گونه در طول تاریخ هر جا تهدیدی بر علیه شوکت و وحدت، اعتقادات ، باورها و عزت ملی ما وجود داشته اختلاف سلیقه‌های سیاسی، جناحی و گروهی به دست فراموشی سپرده شده و پیر و جوان ، زن و مرد و خرد و کلان هریک به فراخور توانایی‌های فکری، تجربی و جسمی سینه خود را سپر کرده و اجازه ندادند دشمنان به هدف‌های شوم خود برسند.

متاسفانه گاهی براساس ضعف، سوءمدیریت یا آشفتگی مراکز تصمیم‌گیری، اتفاقاتی می‌افتد که بدترین اهانت‌ها به عزت و جایگاه یک ملت صورت می‌گیرد. به یاد داریم در برخی از دوران، کشورمان نیروی کار متخصص و نیمه متخصص را به برخی کشورها اعزام می‌کرد اما این حرکت و اقدامات مشابه آن براساس پروتکل‌های معتبر که در بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه امضا می‌شد به اجرا درمی‌آمد. مسئولیت‌ها و مشاغل کاملا مشخص بود و محل کار و اقامت تعریف و تعیین می‌شد و میزان حقوق و درآمد هم بر مبنای جداول و مقررات موجود تعیین می‌گردید. اما متاسفانه امروز نه تنها خبری از نظم و وضعیت گذشته نمی‌باشد، بلکه آشفتگی و بهم ریختگی در عزیمت نیروی کار به طور خودسر ملاحظه می‌شود.

جوانان بیکار مخصوصا در استان‌های مرزی، حالا که کولبری و معاملات مرزی چندان رونقی ندارد برای کسب درآمد و سیر کردن شکم خانواده خود به کشورهای همسایه مخصوصا عراق و افغانستان عزیمت می‌کنند. متاسفانه سمپاشی‌ها و فضاسازی‌های کاذب و مسموم بر علیه کشورمان در بسیاری از اوقات دامنگیر هموطنان می‌گردد. افراد بیکار در این کشور با نگاهی خشونت‌آمیز به کارگران ایرانی می‌نگرند، چرا که با توجه به اختلاف قیمت ارز حتی کارکردن با نصف دستمزد کارگران محلی، برای ما مقرون به صرفه می‌باشد. تلخ‌تر و آزاردهنده‌تر از فعالیت‌های فیزیکی و کارهای سطح پایین، دستفروشی اکثریت این هموطنان می‌باشد که اغلب محصولات داخلی مثل صنایع دستی و خوراکی را در کنار پیاده‌روها عرضه می‌کنند.

برخورد ضابطین شهری یعنی همان ماموران سدمعبر با این گونه افراد بدون توجه به ملیت‌شان، جای تاسف و تامل دارد. معلوم نیست کدام سازمان یا وزارتخانه مسئولیت سازماندهی عزیمت نیروی کار به خارج از کشور را دارد؟ متاسفانه گاهی برخوردهای اهانت آمیز و بسیار زننده بازماندگان رژیم بعث و یا مخالفان دولت عراق با هموطنان ما باعث تاسف عمیق می‌گردد. تا دیرتر از این نشده باید برای حفظ شان نظام جمهوری اسلامی و اعتبار و عزت ملت بزرگوار و شریف‌مان، سازمان‌های مربوطه با اقدامات قانونی و انعقاد قراردادهای فروش خدمت یا اعزام نیرو، به این وضعیت آشفته سر و سامانی بدهند.

نباید اجازه دهیم فرزندان ما با احساس حقارت و دلشکستگی به خانه خود برگردند مخصوصا وقتی متوجه می‌شویم حدود ۶۰ درصد از نیروهای کار حاضر در این کشورها کارگر ساده بوده و تخصص قابل توجهی ندارند اما برای دریافت دستمزد بیشتر گاهی مجبور به اظهار کذب در بیان تخصص شده و گاهی جان و سلامت خود را بر سر آن می‌گذارند. در نهایت تا این مشکل به چالش جدی تبدیل نشده و حیثیت سیاسی و منطقه‌ای ما بیشتر از این خدشه‌دار نگردیده، دولت باید به دور از وعده دست به کاری بزند. ان‌شاءالله در عمر باقی مانده مجلس، نمایندگان استان‌های مرزی نیز یادگار نیکی به جای گذاشته و قدم مثبتی بردارند.


* استاد دانشگاه و رفتارشناس

* منتشر شده در روزنامه آفتاب ۱۵ مهر ۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1307874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • KR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    14 1
    ژاپن رسما به دلیل سابقه بد همین نیروهای کار، از ورود ایرانیان جلوگیری کرد. ریشه تمام معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در معضلات فرهنگی جامعه مااست.واسلام.
  • GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    20 0
    خیلی دردناکه ؛ ما یک کشور ثروتمند هستیم ،ولی متاسفانه از زمانیکه آقازاده سالاری و رابطه سالاری بر کشور حاکم شده و افراد فقط مترصد دزدی و اختلاس و فرار و سرمایه گذاری در خارج هستند ،وضع کشوربهراین صورت درآمده و متاسفانه در حال حاضر بدتر از افغانستان و عراق و سوریه است.نمی دونم اقایان در جریان هستن یا نه،به خاطر فشار اقتصادی مملکت به بشکه باروت مبدل شده که اگر منفجر بشه ،تر و خشک با هم می سوزن. اگر در بین مردم زندگی کنید، متوجه میشین که اوضاع خیلی خرابه و باید یک فکر اساسی کرد،اول یک ضرب العجل برای زمان حال و واقعا یک برنامه ریزی کلان و بلند مدت برای آینده تا دیگه شاهد این بلبشوی اقتصادی نباشیم.ادم فقر و استیصال رو در چهره مردم می بینه و این واقعا دردناکه.اقایون این مردم ،مردم سال ۵۷ که انقلاب کردن ،نیستن ،فقر و فساد و اسلحه و اعتیاد ،انجام دادن خیلی از فجایع رو برای اراذل و اوباش ،راحت کرده.اگر اوضاع بهم بریزه همین قشر اراذل و اوباش با حمایت بدخواهان ،همه ما رو تکه تکه خواهند کرد.از ما گفتن ،از مسوولین نشنیدن
  • کیوان IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    6 0
    سلام .ازاینکه اقتصاد بیمار داریم واختلاس وفساد سیستمی همداریم واساسا ثروت مملکت کجا هست وچه می شود وخیلی از ارگانها هم که حساب کتاب ندارند جای خود دارد .حال جای یک موضوع مطرح است وآن همه کارگزاران میگویند تلاش کنیم اقتصاد وابسته به نفت نداشته باشیم .باشد قبول .یعنی هزینه کشور با مالیاتهای مختلفی که از مردم دریافت شود تامین شود .درنهایت نفت این ثروت خدادادی دراین کشورچه میشود یعنی درنهایت باید نفت بفروشیم.پولش دراین کشور بدون حساب کتاب وبی در وپیکر کجا میرود وچه کسانی از این رانت خدادای بهره میبرند .اقتصاد با نفت ما این حال وروزگارمان است واقتصاد بدون نفت چه میشود