مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: خودروهای تازه تولید شده در کشور ما 2 برابر خودروهای استاندارد دنیا تولید آلایندگی دارند و مشکل اصلی این است که نظارت درستی بر خودرو ها پس از یکی دوسال کارکرد و با افزایش آلایندگی آنها صورت نمی گیرد.
یوسف رشیدی با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل استاندارد یورو 2 دارند ،درحالیکه استاندارد خودروها در کشورهای پیشرفته یورو 5 است ، تصریح کرد: مشکل اصلی آلودگی هوا در تهران این است که تکنولوژی خودروهایی که تولید می شود پایین است و اگر شرایط آب و هوایی مناسب نباشد با توجه به تولید زیاد آلایندگی ها سریعا شاهد تجمع و انباشت آلاینده ها خواهیم بود و وضعیت آلودگی هوا بحرانی می شود.
وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا سرانه مالکیت خودرو بالاتر از تهران است اما با توجه به کیفیت و تکنولوژی بالای خودروها ، میزان تولید آلایندگی آنها بسیار پایین است و خودروهای فرسوده به هیچ وجه اجازه تردد در آن شهرها را ندارند، ضمن اینکه حمل و نقل عمومی به حدی توسعه یافته که مردم خود ترجیح می دهند به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
رشیدی تصریح کرد: اما در تهران به حمل و نقل عمومی کمک زیادی نشده است و ضمن پایین بودن تکنولوژی ساخت به معاینه فنی خودروها، سخت گیرانه و آن طور که باید و شاید توجه نمی شود. به گونه ای که اکنون بسیاری از خودروهایی که در شهر تردد می کنند فاقد مبدل کاتالیستی هستند و میزان تولید آلایندگی آنها زیاد است.
وی افزود: خودروهای نو تولید داخل به طور متوسط 7/2 گرم در کیلومتر تولید آلایندگی دارند و میزان تولید آلایندگی خودروهای کاربراتوری نیز حدود 15 گرم درکیلومتر است،البته هنوز خودروهایی درشهر تردد دارندکه میزان تولید آلایندگی آنها به 100 گرم در کیلومتر نیز میرسد.
44
نظر شما