رییس مجلس اظهار داشت: اگر بخش‌های تکمیلی قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در اختصاص 30 درصد از منابع یارانه‌ای به بخش کشاورزی و صنعت اجرا شود، این قانون، قانون خوبی خواهد بود.

 به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی با شرکت در اولین جشنواره مرکبات در جهرم، با تاکید بر این‌که بر اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نباید به تولید لطمه بخورد، گفت: طبق این قانون باید در حالی که 50 درصد درآمد را بین مردم توزیع می‌کنیم، 30 درصد منابع یارانه‌ای در اختیار کشاورزان و صنعتگران قرار گیرد تا اگر جایی مسائلی مثل خشکسالی به وجود آمد از این طریق تامین شود.

وی با اشاره به حساسیت نمایندگان به حل مشکلات مردم گفت:‌ کمیسیون کشاورزی مجلس با دقت مسائل را دنبال می‌کند علاوه بر آن، نمایندگان دولت نیز نظرات خود را در بخش کشاورزی با این کمیسیون مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که مشکلات بخش کشاورزی از جمله واردات بی‌رویه در جلساتی از این کمیسیون که خود وی نیز حضور داشته بررسی شده است، گفت: در این خصوص تصمیماتی را نیز در مجلس اتخاذ کرده‌ایم، با وجود این اگر در مقام اجرا مشکلاتی وجود دارد باید مجددا پیگیری کنیم.

لاریجانی افزود: واردات میوه در پنج سال اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده است، به همین دلیل در مجلس مسئولیت این کار را به وزارت جهادکشاورزی داده‌ایم که اگر در این زمینه کمبود یا اشکالی وجود دارد این وزارتخانه آن را پیگیری کند.

وی با تاکید بر این‌که این مصوبه مجلس برای جلوگیری از پاس کاری مشکل بوده است، گفت: وزارت جهادکشاورزی باید طوری تدبیر کند که چرخه اقتصاد کشاورزی توجیه داشته باشد.

وی هم‌چنین با اشاره به تصویب قانون بهره‌وری در مجلس که حلال بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی است، اظهار کرد: از مسائل مهمی که باید به آن توجه شود و در مورد آن با دولت نیز مذاکره کرده‌ایم، مساله کمبود آب در کشور است که باید برای آن راه‌حل پیدا کرد.

رییس مجلس با اشاره به وضعیت متوسط بارندگی در کشور خاطرنشان کرد: مساله خشکسالی در سال‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است، لذا برای آبیاری تحت فشار حتما باید به طور ویژه سرمایه‌گذاری کرد.

لاریجانی با بیان این‌که این موضوع در قانون برنامه پنجم پیش بینی شده است، افزود: در شرایط فعلی که در جهرم مشکل کم‌آبی وجود دارد باید وضعیت خاصی در نظر گرفت.

به گفته وی، باید در بخش کشاورزی و دامپروری یارانه‌هایی را بدهیم تا میزان اشتغالی که در این بخش وجود دارد، حفظ شود.

وی در ادامه به لزوم اختصاص 30 درصد از منابع یارانه‌ای به بخش کشاورزی و صنعت در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این کار باید از طریق وام‌های کم‌بهره و یا واگذاری تحقق یابد.

لاریجانی هم‌چنین افزود: در قانون بودجه سال گذشته نیز مبلغی را برای خشکسالی پیش‌بینی کرده بودیم اما در عین حال اگر باز هم اشکالاتی وجود دارد که در این بخش به قانون نیاز داریم ما حتما آن را پیگیری خواهیم کرد، چرا که بخش کشاورزی نقطه‌ی ثقل مهم در اقتصاد کشور است.

وی با بیان این‌که تلاش‌های وزارتخانه جهادکشاورزی در این خصوص خوب بوده است، در عین حال یادآور شد که اگر این بخش از منابع پرداخت نشده باید آن را پیگیری کرد.

وی تاکید کرد که باید از سهم کشاورزان در اقتصاد صیانت کرد و برای بهبود وضع اقتصاد کشاورزان کمک‌های لازم را انجام داد. در این راستا قطعا صنایع تبدیلی و تکمیلی درآمد کشاورزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لاریجانی با بیان این‌که از رشد صنایع در جهرم در آینده گریزی نیست، گفت: چون ظرفیت جذب نیرو در بخش کشاورزی محدود است حتما باید برای جهرم یک ساختار صنعتی در نظر گرفت.

به گفته وی، بنیه‌ی اقتصادی جهرم نمی‌تواند تک‌عاملی (کشاورزی) باشد.

وی در پایان با بیان این‌که در خصوص وضعیت ویژه جهرم در موضوع خرما با وزیر جهادکشاورزی جلسه‌ای خواهیم گذاشت، در عین حال یادآور شد که با حالت مسکنی و آمپولی نمی‌شود وضع اقتصاد کشاورزی را حفظ کرد، چرا که کشاورز باید از دورنمای کار خود اضطرابی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه اولین جشنواره مرکبات جهرم، لاریجانی از نمایشگاه محصولات، صنایع دستی و مرکبات بازدید کرد.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =