مرزها و بازارچەهای کردستان نیازمند توجە و حمایت برای توسعە مبادلات هستند

استاندار کردستان توسعە مبادلات تجاری در مرزهای رسمی و بازارچە های مرزی را نیازمند توجە و حمایت در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزیابی کرد.

بە گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا در سی و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سرکنسول ایران در سلیمانیه برگزار شد، اظهار داشت: برای ما هموارە مرز در حوزە مبادلات تجاری از اهمیت خاصی برخوردار بودە و با همە توان برای رفع مشکلات آن تلاش کردەایم.

وی حل برخی موانع و مشکلات در مرز سیرانبند بانە برای تسهیل رفت و آمد تجار و بازرگانان را خواستار شد و افزود: بسیاری از تجار شهرستان بانه با استان سلیمانیه مراوده اقتصادی و تجاری دارند و بر همین مبنا باید مسئولان برای رسمی شدن آن و تردد مسافر از آن مرز با دولت مرکزی و حکومت اقلیم اقدام اساسی انجام دهند.

مرادنیا همچنین اعمال تعرفه های سنگین از جانب حکومت اقلیم کردستان عراق بر تولیدات برخی محصولات کشاورزی استان را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: کشاورزان کردستانی بە امید صادرات محصولات زیادی کشت کردند کە متاسفانە بە دلیل اعمال تعرفە سنگین از صادرات آن بازماندند.

استاندار کردستان یادآوری کرد: طبق برخی گزارشات تعرفە های تجاری اعمال شدە در مرزهای استان توسط اقلیم بسیار متفاوت از مرزهای ترکیە است و می طلبد در این خصوص مذاکرات سازندەای انجام شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کردستان عراق کە مورد تایید وزارت صنعت نیز هست در سفر ریاست محترم جمهوری جنبە اجرایی پیدا کند.

مرادنیا در ادامە سخنان خود یکی از موضوعات و مفاد تفاهم نامە با اقلیم کردستان عراق را تلاش برای اتصال راە آهن همدان سنندج بە اقلیم کردستان ذکر کرد و گفت: رئیس جمهور عراق نیز از این مسئلە استقبال کردند و قرار شد آنان فاینانس طرح را تامین کنند و برای اجرایی شدن این موضوع نیازمند همت جدی دولت هستیم.

استاندار کردستان اضافە کرد: ایجاد این خط راە آهن می تواند بە گستردە گی و پایداری روابط اقتصادی ایران و کشور عراق کمک کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =