همزمان با افزایش هزینه های تحصیلی در کشورهای اروپایی و گاه پولی شدن دانشگاههایی که تا قبل از سال2011 رایگان بودند و بالاخره نوسانات ارزی اخیر در بازار نقل و انتقال ارز ، برخی از دانشجویان خارج از کشور تصمیم مهمی گرفته اند.

البته این تصمیم که انتقال به دانشگاههای داخل کشور است توام با تسهیلاتی بود که وزارت علوم در نظر گرفت.

بر این اساس ، شرایط عمومی انتقال این دانشجویان به داخل کشور، معتبر بودن دانشگاه مبدأ از نظر اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم است و انتقال از دیگر دانشگاه‌های خارجی که مورد تأیید وزارت ذیصلاح آن کشور باشد.

نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات آموزشی وزارت و خدمت وظیفه عمومی، نداشتن بیش از یک سال وقفه تحصیلی در زمان تسلیم تقاضا و دارابودن مدارک تحصیلی مقاطع قبلی مورد تأیید مراجع ذیصلاح از دیگر شرایط این انتقال است.

در صورتی که مدارک تحصیلی مقاطع قبلی در خارج از کشور اخذ شده باشند، مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی باید توسط وزارت آموزش و پرورش تأیید و مدارک مقاطع بالاتر باید توسط اداره کل امور دانش‌آموختگان وزارت ارزشیابی گردد.

متقاضیان می‌بایست مؤسسه‌های را برای انتقال پیشنهاد کنند که رشته تحصیلی آنان در همان مقطع تحصیلی در آن مؤسسه وجود داشته باشد و متناسب با وضعیت تحصیلی (معدل و محل اخذ مدارک تحصیلی مقاطع قبلی، معدل و تعداد واحدهای گذرانده در دانشگاه مبدأ) و همچنین سطح دانشگاه مبدأ و جزو نزدیک‌ترین مؤسسه‌ها به محل سکونت دائمی (خود یا والدین) در داخل کشور باشد.

همچنین متقاضیان انتقال دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در صورت داشتن پذیرش از مؤسسات داخل در اولویت انتقال خواهند بود.
اما به تازگی اعلام شد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور برای انتقال به دانشگاه‌های داخل به گفته مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، می‌توانند برای ارائه درخواست خود به طور مستقیم به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

مجتبی بذرافشان درباره مهلت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور برای ارائه درخواست جهت انتقال به دانشگاه‌های داخل گفت:« آئین‌نامه انتقال از دانشگاه‌های خارج به دانشگاه‌های داخل کشور مهلت زمانی را برای ارائه درخواست از سوی متقاضیان تعیین نکرده است.»

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم در پاسخ به اینکه بررسی درخواست دانشجویان متقاضی انتقال از خارج به داخل چه مدت طول می‌کشد، گفت: «اگر در اواسط ترم درخواست انتقال را ارائه کنند، ترم بعدی می‌توانند سر کلاس حاضر شوند.»

بذرافشان درباره تعداد دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال از دانشگاه‌های خارج به دانشگاه‌های داخل که از زمان ابلاغ جدیدترین آئین‌نامه مربوطه، درخواست انتقال داشته‌اند نیز گفت:« فعلااطلاعاتی درباره تعداد متقاضیان نداریم.»

وی با بیان اینکه دانشجویان متقاضی انتقال از خارج به داخل مستقیم به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند گفت:« طی مکاتبه‌ای از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که آمار دانشجویانی که تا سال 89 انتقال‌شان از دانشگاه‌های خارج به داخل نهایی شده است را ارائه کنند.»

اما نکته اصلی این نقل و انتقال ارتباط آن با ظرفیت پذیرش دانشگاهها و شهریه قابل دریافت از دانشجویان انتقالی است آیا این دانشجویان باید منتظر اجرایی شدن مصوبه پذیرش دانشجویان پولی باشند تا بتوانند از دانشگاههای دولتی پذیرش بگیرند یا اینکه تنها راه ورود آنها به موسسات غیر دولتی است؟

در این زمینه طبق اطلاعیه وزارت علوم شهریه دانشجو در صورت انتقال به موسسه های دولتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به میزان حداکثر تا دو برابر شهریه نوبت دوم و در مقطع کارشناسی ارشد تا 5/1 برابر شهریه نوبت دوم خواهد بود.

شهریه دانشجو در صورت انتقال به موسسه های غیرانتفاعی - غیردولتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به میزان حداکثر تا دو برابر شهریه دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری ودر مقطع کارشناسی ارشد به میزان حداکثر تا 5/1 برابر شهریه دانشجویان ورودی آزمون سراسری خواهد بود.

شهریه دانشجو در مقطع دکتری براساس مصوبه هیئت امناء موسسه پذیرنده خواهد بود.

حال باید دید این تسهیلات می تواند دانشجویان را به داخل کشور متمایل کند و یا هنوز اولویت برخی تحصیل به هر قیمتی در خارج از کشور است.42201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =