بچه های ابتدایی از این به بعد قرار است با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، پنجشنبه ها هم مانند جمعه ها در خانه بمانند.

امیدسلیمی بنی: شورای عالی آموزش و پرورش در یک قدمی تصویب طرحی است که گفته می شود نظام آموزش ایران را مانند ممالک متمدن خواهد کرد. البته نه از بابت بالا رفتن بازده آموزش در کشور، بلکه از لحاظ تعطیلات. هر چند کارشناسان حجیم ترین وزارتخانه کشور می گویند این طرح هنوز در مرحله کارشناسی قرار دارد، ولی از ظواهر معلوم است فروردین سال 90، دبستانیها علاوه بر جمعه، پنجشنبه را نیز در جوار خانواده می مانند تا از مزایای این طرح استفاده کنند.

مزایایی که گفته می شود دارای "جنبه‌های مثبت تربیتی، اجتماعی، فردی وخانوادگی" است. طراحان این طرح می گویند برای جبران کسری یک روز کاری در آموزشگاه ها، بچه ها یک ربع ساعت زودتر، کلاس خود را شروع می کنند و سه ربع دیرتر از مدرسه ها مرخص می شوند.

این چنین می شود که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، می گوید با تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه، ساعات درسی این مدارس از 24 به 25ساعت در هفته افزایش خواهد یافت. یعنی یک ساعت در هفته و 4 ساعت در ماه، افزایش ساعات آموزش برای بچه ها در نظر گرفته شده تا وقتی پنجشنبه ها هم تعطیل هستند به درس و مشقشان لطمه نخورد، استدلالی که با آن نه سیخ می سوزد و نه کباب!

دانش آموز راضی، معلم راضی، خانواده ها راضی

چندی پیش محمدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود کارشناسان وزارت تحت امر امو برای اجرای این طرح، از 160 هزار نفر نظرخواهی کرده اند و تعداد زیادی پاسخ "بله" را برای اجرای این طرح اعلام کرده بودند.

به گفته این بالاترین مقام وزارتخانه که تمایل زیادی برای تغییرات بنیادین در آموزش و پرورش دارد، براساس نظر سنجی انجام شده، درخصوص تعطیلی روزهای پنج شنبه در یک برنامه تلویزیونی از 160هزار پیامک دریافتی، حدود 90 درصد موافق این امر بوده‌اند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان این وزارتخانه گفته اند نظرسنجی از کارکنان و خانواده ها نشان می دهد 78 درصد با تعطیلی پنجشنبه ها موافقند. شاید به همین دلیل است که گفته می شود از بهار سال آینده، تعطیلی مدارس ابتدایی در برخی مراکز به صورت آزمایشی انجام خواهد شد تا تاثیرات عملی این کار، مطالعه و در صورت مثبت بودن نتایج، برای مهر ماه 90، به عنوان بخشنامه به سراسر کشور ابلاغ شود.

بچه ها در خانه، مدارس همچنان باز

طراحان طرح "ساماندهی ساعات آموزشی در روزهای پنجشنبه" می گویند با وجودی که پنجشنبه ها، بچه ها در خانه خواهند ماند، ولی مدارس همچنان باز است و کارهای اداری و دفتری در آنها جریان خواهد داشت. این را رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می گوید و خبر می دهد که با وجود تعطیلی رسمی دانش آموزان مقاطع پیش دبستانی و دبستان، مدارس در روز پنجشنبه باز خواهد بود و دانش آموزان می توانند در فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و آموزشی شرکت کنند.

به گفته مجید قدمی، در واقع تعطیلی پنجشنبه به معنای بسته شدن مدارس نیست، بلکه قرار است این روز برای کلاسهای جبرانی، فعالیتهای فرهنگی و اردویی دانش آموزان و کلاسهای دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان باشد.یعنی علاوه بر دانش آموزان که طبیعتا عاشق تعطیلی هستند، روزهای پنجشنبه برای کادر آموزشی نیز فایده های بیشماری مانند "شرکت در کلاسها" و "اردو" دارد.

این مقام مسئول همچنان گفته یکی از دلایل این کار، این است که اکثر مدارس ابتدایی در دنیا دو روز در هفته تعطیلند و اگر این طرح به درستی اجرا شود قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.

کارشناسان آموزش و پرورش امیدوارند این طرح علاوه بر فواید کوتاه مدت، در دراز مدت "اثر تربیتی" خود را نشان ‌دهد و باعث پیوند بیشتر دانش آموزان با خانواده شود. زیرا آنها معقتدند با اجرای این طرح جنبه‌های مثبت تربیتی، اجتماعی، فردی وخانوادگی برای دانش آموزان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود و نقش خانواده با اجرای آن پررنگ‌تر می‌شود.

42/133

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
    0 0
    حمید رضا حاجی بابایی... چرا دقت نمی کنید
  • بدون نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
    0 0
    این معلمها واقعا ساعت کاریشون زیاده.بمیرم براشون من