۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
عراق در مشکلات پساصدام مانده است

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گویی به بررسی تحولات اخیر عراق پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، جعفر حق پناه درباره عوامل و تشدید اعتراضات اخیر در عراق گفت: مساله عراق در نظام بین الملل به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است؛ به گونه ای که تحولات منطقه ای و بین المللی در معادلات داخلی این کشور تاثیرگذار است و در همین حال می توانند به مسائل داخلی عراق ابعاد بین المللی و منطقه ای ببخشند. بنابراین باید اندرکنش این دو سطح داخلی و خارجی را توأماً در نظر بگیریم. البته باید در نظر داشت که رگه هایی از رقابت های بین المللی و منطقه ای نیز در عراق وجود دارد اما نمی توان اصالت و کنش های داخلی را نادیده گرفت و تنها به اثرپذیری از طریق عوامل خارجی آن را تقلیل داد.

وی افزود: برخی از مسائلی که در دوران پادشاهی و بعثی ها لاینحل باقی مانده بود( مانند پروژه ملت سازی) با مشکلات عراق در دوران پساصدام و بحران دولت و ملت سازی تلاقی پیدا کرده اند و وضعیت بحرانی و نابه هنجاری را پدید آورده است که راه برون رفت را پیش از پیش مشکل تر می کند. نمی توان گفت که اگر مداخله خارجی نباشد مسائل حل خواهند شد. در همین حال می توان مثال هایی از دورانی زد که عراق مانند هم اکنون شاهد مداخلات خارجی نبوده اما بحران در آن تداوم داشته است و سرکوب تنها صورت مساله را پاک کرده است؛ مانند دهه 50 که وضعیت آن دوران به نوعی شبیه به وضعیت کنونی بود.

وی در جمع بندی گفت: نمی توان انتظار داشت که اعتراضات در عراق به زودی فروکش کند، چرا که مساله در این کشور هیأت حاکمه و یا نخبگان سیاسی نیستند و مساله به ضعف ملت سازی و دولت سازی در این کشور مربوط می شود.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1327022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =