دستور استیضاح ترامپ رسما صادر شد/واکنش کاخ سفید

فارس نوشت: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه تخلفات ترامپ محرز شده، از کمیته قضایی این مجلس خواست طرح استیضاح ترامپ را برای رأی‌گیری در صحن اصلی و ارسال آن به سنا، تدوین کند.

«نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه بر اساس شواهد تخلفات  «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا محرز شده، رسما دستور نگارش طرح استیضاح وی را صادر کرد. 

پلوسی که روز گذشته برای بررسی نحوه پیشبرد روند استیضاح و گام‌های بعدی در این مسیر با هم‌حزبی‌هایش جلسه گذاشته بود، امروز در یک نشست خبری گفت: «رئیس‌جمهور از قدرت خود سوء استفاده کرده، امنیت ملی ما را تضعیف کرده است و سلامت انتخابات‌های ما را خدشه‌دار کرده است.»

وی با بیان اینکه اقدامات ترامپ بر خلاف خواسته‌های بنیانگذاران آمریکا و بر ضد سوگند ریاست‌جمهوری بوده است، گفت: «امروز از رئیس [کمیته قضایی] می‌خواهم که نگارش بندهای استیضاح را پیش ببرد.»

کاخ سفید در واکنش به بیانیه پلوسی، عنوان کرده است که «دموکرات‌ها باید از خود شرمسار باشند... آماده یک محاکمه منصفانه در سنا هستیم.»

اظهارات پلوسی یک روز پس از آن مطرح شد که از چهار حقوقدان حاضر در نشست کمیته قضایی مجلس نمایندگان، سه نفر تأیید کردند که خواسته‌های ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مصداق سوء استفاده از قدرت بوده و شاخصه‌های لازم برای توصیف به عنوان «جرم استیضاح‌پذیر» را داراست.

پیش از این هم در جریان جلسات استماع در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، شماری از شهود، از جمله «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، تأیید کرده بودند که ترامپ برای منافع شخصی، به دنبال «بده بستان» با زلنسکی بوده است.

دموکرات‌ها ترامپ را متهم کرده‌اند که برای بی‌حیثیت کردن «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌اش، زلنسکی را برای تحقیق قضایی در مورد فرزند بایدن که عضو هیأت مدیره یک شرکت اوکراینی است، تحت فشار قرار داده است. 

با سخنرانی امروز پلوسی، گام بعدی در مسیر استیضاح رأی‌گیری طرح استیضاح در صحن عمومی مجلس نمایندگان است. اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌هاست و انتظار می‌رود این طرح در این مجلس تصویب شود. در صورت تصویب این طرح، لایحه استیضاح به سنا ارجاع می‌شود تا در آنجا اصطلاحا «دادگاه» رسیدگی به اتهامات ترامپ تشکیل شود. در پایان جلسات محاکمه در صورتی که دو سوم سناتورها به برکناری ترامپ رأی مثبت دهند، او باید قدرت را واگذار کند. سنا در کنترل جمهوری‌خواهان است و رأی آوردن این طرح در این مجلس، دستکم فعلا، بعید به نظر می‌رسد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1328056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    29 1
    ترامپ ۲۰۲۰ هم خواهد بود حالا ببین خبرانلاین
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      1 1
      حرفی کاملا برامده از معده... تمامی نظرسنجی های خلاف اینه البته که تو و همپیالهات چی میدونند نظر سنجی چی هست